ماکنعلی گفت: بیماری که اخیرا موجب تلف شدن پرندگان در تالاب میانکاله شده به هیچ عنوان به انسان سرایت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی با حضور در پخش زنده شبکه خبر در خصوص تلف شدن پرندگان در تالاب میانکاله اظهار کرد: در این تالاب که حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت دارد سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار پرنده مهاجر تالاب میانکاله را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند.

او افزود: از پنجشنبه گذشته محیط بانان سازمان محیط زیست گزارش تلف شدن بی رویه و غیر معمول پرندگان را داده‌اند که در همان روز ۱۳ پرنده تلف شده مشاهده شده است.
بیشتر بخوانید

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: روز‌های جمعه ۱۲، شنبه ۲۲، یکشنبه ۷۱، دوشنبه ۲۱۴، سه شنبه ۵۰۸ قطعه پرنده که در مجموع آن‌ها تاکنون به ۸۴۰ قطعه رسیده‌اند در این تالاب تلف شده‌اند.

ماکنعلی ادامه داد: گروه‌های رصد از همان روز اول در محور‌های مختلف با هدف تشخیص نوع بیماری وارد عمل شده‌اند که جواب آزمایش‌های فرا مرزی مانند نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در آن‌ها منفی شده است.

او تصریح کرد: تاکنون در ۶ محور متفاوت بررسی و تحقیق انجام شده است و بر این نتیجه رسیدیم که یک نوع بیماری بیوتوکسین حساس بر روی حرارت دلیل این تلفات است.

رئیس سازمان دامپزشکی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شیوع این بیماری شده سموم میکروارگانیسم‌های تولید شده در اکوسیستم آن حوالی است که در سال گذشته نیز شاهد این ماجرا بودیم.

ماکنعلی مطرح کرد: اکوسیستم آن منطقه جزئی از محیط زیست است که طی چند سال گذشته به هم ریخته و تاثیر مستقیم بر روی گیاهان و جانداران آن نواحی گذاشته است.

او اظهار کرد: احیا و رسیدگی به این اکوسیستم بر عهده سازمان محیط زیست است، اما کمک و همکاری ارگان‌های مختلف از جمله وزارت نیرو را می‌طلبد که نسبت به حجم هدایت آب در تالاب میانکاله تغییری انجام دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: یک دستگاه فوق پیشرفته که به اندازه هزار فرد بالغ کار می‌کند در منطقه تالاب میانکاله مستقر شده که در زمینه شناسایی، رصد و پایش بیماری‌ها همچنین دفع بهداشتی آن فعالیت می‌کند.

ماکنعلی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ورود و بازدید افراد در تالاب میانکاله ممنوع شده، اما این بیماری هیچ راه سرایتی به انسان ندارد همچنین فروش پرندگانی که مورد این بیماری قرار می‌گیرند در بازار‌های منطقه ممنوع شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار