واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بهم زده بود

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم، به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه ۱۴۰۰ را بر هم زده بود.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره با رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: مسئله لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته متفاوت بود، زیرا از همان روز اول در ۱۳ و ۱۴ آذر که لایحه بودجه را تقدیم کردیم، یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد.

وی اضافه کرد: گزارشی را چند روز پیش دفتر ما تهیه کرده بود توییت‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که برای بودجه کردند قابل مقایسه با بودجه‌های سال‌های قبل نبوده است.

واعظی عنوان کرد: بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصان بررسی کنند؛ هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند و بگویند بودجه باعث فروپاشی تنظیم شده و اینکه هر کسی از زاویه دید سیاسی خود به بودجه نگاه کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ما بار‌ها اعلام کردیم موضوع بودجه با توجه به اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم؛ تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود، به آن توجه نمی‌شود. آنچه انجام شد در ارتباط با کال‌های اساسی نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین المللی مقداری بهتر شد آرام آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود.

واعظی اضافه کرد: وقتی اعلام می‌کنید قرار است با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد شود نتیجه آن منجر به هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار می‌شود و ما این‌ها را مناسب نمی‌دانستیم به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد.

وی گفت: آنچه دیروز اتفاق افتاد باید از مجلس تشکر کنیم به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را به هم زده بود؛ بر خلاف ادعا‌هایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود. خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند، این خودش رانت است. مالیات‌ها و عوارضی ببندیم که قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بودجه‌ای که بسته شد را حدود ۱۳۰-۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است.

واعظی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بدهد و خیلی برای دولت مشکل بود؛ اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد، اجرای آن مشکل بود. دولت هم با آن مخالف بود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه روز گذشته مجلس مخالفت کرد البته من فکر می‌کنم آن چیزی که مجلس رای داد به پیشنهاداتی بود که کمیسیون تلفیق آورده بود و باید به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلس رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله بودجه مسئله مردم، تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست؛ بنابراین بنای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که دولت چقدر حاضر است در بودجه تغییرات اعمال شود، اظهار کرد: ما تا جایی که اصلاحات منطقی باشد حتماً نظرات مجلس را قبول داریم، ولی جایی که خودشان هم برای پیشنهادهایشان هیچ استدلال و محاسبات درستی نداشته باشند یا اینکه بخواهند شاکله بودجه را به هم بزنند قبول نداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: به عنوان مثال ما می‌گوییم که می‌توانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم نمی‌دانم به چه دلیلی اصرار دارند که این را ۱.۵ میلیون بکنند. یا اینکه ما اصرار داریم علامتی که در خارج بودجه منتشر می‌شود شرایط کشور را عادی نشان دهیم. نمی‌دانم چرا اصرار دارند که علامت دیگری داده شود. یا اینکه ما می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود، اما به نوع دیگری عمل می‌شود؛ لذا من فکر می‌کنم تا جایی که منطقی باشد ما می‌پذیریم.

واعظی درباره پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، اظهار کرد: خود مجلس در ۲-۳ سال گذشته یک و نیم میلیون بشکه گذاشته بود و برعکس ما در آن زمانی می‌گفتیم که فروش یک و نیم میلیون بشکه مشکل است، امروز با توجه به شرایط جدید فضای بین الملل ما به عنوان مجری می‌گوییم که می‌توانیم بفروشیم آن‌ها نباید مخالفت کنند و نه بگویند.

وی خاطرنشان کرد: درباره سفر وزیر خارجه عراق به تهران اظهار کرد: وزیر خارجه عراق امروز به تهران آمده و مذاکرات خود را آغاز کرد و طبیعی است که میان ایران و عراق روابط سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی گسترده وجود دارد لازم است که مسئولان دو کشور در سطوح مختلف با یکدیگر دیدار‌ها و رایزنی‌هایی داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: این دیدار هم بر اساس همان روند طبیعی همکاری‌های ایران و عراق صورت می‌گیرد؛ امشب با رئیس جمهوری هم مذاکره خواهد داشت لذا ما بعد از اینکه مذاکرات آن‌ها امشب تمام شد بتوانیم اطلاعات بیشتری را به مردم بدهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار