دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر آمریکا تا سوم اسفند تحریم‌ها را برندارد، ما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل خواهیم کرد.

 حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان، اقدامات تهران را مطابق با توافق هسته‌ای دانست و بر لزوم بازگشت آمریکا به اجرای کامل تعهداتش تاکید کرد.

وی افزود: ایالات متحده باید حسن نیت خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایجاد کند چرا که ایالات متحده به دلیل تصمیم خودشان برای خروج از توافق هسته‌ای بدون به ریشه‌های موجود در داخل آن، خارج شد.از طرف دیگر ایران از سازوکار‌های توافق هسته‌ای برای محدود کردن همکاری خود استفاده می‌کند، اگر بند ۳۶ را بخوانید ما کاملا مطابق با توافق هسته‌ای عمل کردیم.

ظریف اضافه کرد: اکنون ایالات متحده باید دوباره به اجرای تعهداتش بازگردد که در آن صورت ایران بلافاصله برای پاسخ دادن آماده خواهد شد. در اینجا زمان مطرح نیست، مسئله این است که آیا ایالات متحده و دولت جدید می‌خواهد از سیاست‌های قدیمی، سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ پیروی کند یا خیر.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکلیف برجام در سوم اسفند، گفت: اظهار نظرات مقام‌های سیاست خارجی دو کشور‌ ایران و آمریکا در خصوص مسئله برجام و بازگشت آمریکا به این معاهده بین المللی نشان می‌دهد که جو التهاب نسبت به اصل ماجرای توافق هسته ای همچنان باقی است و علی رغم تغییرات دولت آمریکا، کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن که یکی از شعار‌های محوری و رای آور آن مسئله هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام بود،  به همین سادگی میسر نخواهد شد.

او افزود: با این وضعیتی که الان مشاهده می‌شود و اظهار نظر‌هایی که مقام‌های جدید آمریکا به ویژه سخنگوی کاخ سفید و وزیر جدید امور خارجه این کشور در زمینه اینکه به همین راحتی به برجام برنخواهیم گشت، از طرف دیگر موضع گیری مقام‌های سیاسی ایران و در راس آن وزیر امور خارجه کشورمان که به نوعی زبان تهدید است و می‌گوید اگر آمریکا تا سوم اسفند تحریم ها را برندارد، ما طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل خواهیم کرد، بوی خروج از برجام از سوی ایران می‌آید.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: از هر سو که بنگریم نشان دهنده غبار آلود بودن مسئله برجام و عدم بازگشت آمریکا به این معاهده برجام علی رغم تغییراتی که در ساختار آمریکا اتفاق افتاده خواهد بود.

یزدان پناه ادامه داد: از سوی دیگر اگر ایران سوم اسفند پروتکل الحاقی و تمام مفاد برجام را کنار بگذارد و به نقطه سرخط برگردد، ممکن است آینده گفت‌وگو در خصوص برجام را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و شاید چیزی به نام برجام وجود خارجی نداشته باشد که در هر صورت تبعات و پیامد‌های داخلی و بین المللی خود را در ایران، منطقه و نظام بین الملل خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان در زمینه برجام و اینکه اگر آمریکا نخواهد به برجام برگردد در سوم اسفند از پروتکال الحاقی و برجام خارج خواهیم شد، نشان می‌دهد که خیلی نباید امید داشته باشیم که در چند هفته باقی مانده اقدام خاصی از سوی آمریکا صورت بگیرد و شاید هم این‌ها نتیجه و برآیند خروجی مذاکرات غیر رسمی مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحده با مقامات دولت جدید آمریکا باشد که به نظر می‌رسد در آن مذاکرات جواب مطلوب و مورد نظر دریافت نشده است و این مسئله می‌تواند به پیچیده شدن اوضاع بیانجامد و کار را پیچیده‌تر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار