سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که سایپا شاهین همچنان استاندارد یورو ۵ را نگرفته است.  

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تیر ۹۷ سایپا، اقدام به طراحی خودرویی جدید کرد که اسم این خودرو جدید را رهام گذاشت، مرداد ماه امسال هم از این خودروی جدیدی که قرار بود زمستان امسال وارد بازار شود، رونمایی کرد. خودرویی جدید که پلتفرم مشترک با تویوتا بلتا و ولکس سی ۳۰ بهره می‌برد و در آن از موتور تقویت‌شده سایپا تیبا استفاده شده است.

سایپا شاهین ابتدا قرار بود از موتور ۱٫۶۵ لیتری خودرو برلیانس اچ۳۳۰ استفاده کند، اما به دلیل تحریم‌های ۱۳۹۷ و خروج برلیانس از ایران این موضوع منتفی شد. در نهایت تصمیم گرفته شد که از نمونه تقویت شده و دارای توربوشارژر پیشرانه خودروی تیبا در این خودرو استفاده شود.

این گروه خودروسازی اقدام به پیش فروش این خودرو جدید کرد و بر اساس اطلاعیه‌هایی که منتشر شد، قرار بود زمستان امسال به بازار عرضه شود. برای اولین بار، شاهین در خرداد ماه ۹۹، در لیست پیش فروش سایپا دیده شد و حدود ۱۰ هزار نفر در این مرحله از ثبت نام شرکت کردند و برای اولین پیش فروش شاهین، ثبت نام کردند.

پیش پرداخت خودروی شاهین در تیرماه امسال ۸۰ میلیون تومان اعلام شده بود و بعد از گذشت چهار ماه قیمت پیش پرداخت این خودرو  ۵۰ میلیون تومان افزایش داشت و به ۱۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. حالا به تازگی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان محیط زیست، اعلام کرد که شاهین مجوز‌های لازم برای شماری گذاری را نگرفته  و در گرفتن استاندارد‌های لازم رد شده است.

گزارش - پیش فروش صد میلیونی با وجود نداشتن استاندارد لازم!


بیشتر بخوانید


خودرو‌های جدید در ایران باید استاندارد یورو ۵ را دریافت کنند، اگرچه با وجود موتور‌های قدیمی مشخص نیست چگونه بسیاری از خودرو‌های ایرانی استاندارد یورو ۵ را دریافت می‌کنند!. اکنون، اما سازمان محیط زیست ایران نسبت به فروش خودرو شاهین بدون داشتن استاندارد آلایندگی هشدار داده است.  

براساس آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، باید از ابتدای سال ۹۸ خودرو‌های بنزینی با استاندارد یورو ۵ تولید شوند. مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، بیست و هشتم آبان ۹۷ گفته بود که خودروسازان باید به دنبال استانداردسازی یورو ۵ باشند و مجوز الزم را از محیط زیست دریافت کنند.

او تصریح کرده بود که در سال ۹۸ جلوی شماره گذاری خودرو‌های فاقد استاندارد یورو ۵ گرفته می‌شود، اما همانطور که پیش بینی میشد این صراحت مسئولان سازمان محیط زیست کارساز نبود و  باز هم خودروسازان کوشش کردند با رایزنی وقت بیشتری بخرند و خودرو‌های یورو ۵ تولید نشد.  

بعد از آن، خودرو‌هایی که از قبل هم تولید شده بودند، اما پلاک نشدند، اجازه پلاک شدن داده نشد، خودرو‌های ساندرو، نیسان نمونه‌ای از آن‌ها بودند که متقاضیان زیادی در این خصوص شکایت داشتند و بعد از گذشت مدت زمان زیادی و رایزنی‌های انجام شده، خودروسازان توانستند با پلاک مدل ۹۸ این خودرو‌ها را تحویل دهند، گویا تنها مشکل آن‌ها پلاک سال بوده نه مدل خودرو!  

حالا با وجود اینکه سه سال از زمان طراحی خودرو شاهین می‌گذرد، این خودرو هنوز وارد بازار نشده و حالا سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که این خودرو همچنان استاندارد یورو ۵ را نگرفته است.  

گزارش - پیش فروش صد میلیونی با وجود نداشتن استاندارد لازم!

شاهین دیر اقدام به دریافت مجوز کرده است!

بهزاد اشجعی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مراحل گرفتن مجوز جدید به این صورت است که خودروساز باید فرآیند تست‌های استاندارد آلایندگی را در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان محیط زیست زیر نظر بازرس سازمان طی کند.

او بیان کرد: پس از طی کردن مراحل استاندارد، گزارش‌های این آزمایش برای سازمان محیط زیست باید ارسال شود تا این بتوانیم مجوز استاندارد آلایندگی را صادر کرد، اما تاکنون سایپا این کار را انجام نداده است. اهمیت ارتقای استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ در این است که باعث کاهش انتشار اکسید‌های نیتروژن، افزایش میزان دوام آلایندگی خودرو‌ها از ۱۰۰ هزار کیلومتر به ۱۶۰ هزار کیلومتر پیمایش، ارتقای سیستم‌های پایش و تجهیزات کنترل کننده آلایندگی خودرو‌ها می‌شوند.

عدم تائید استاندارد توسط سازمان محیط زیست تکذیب می‌شود!

حال برای پیگیری این موضوع، به سراغ خودروسازی سایپا رفتیم، اما آن‌ها هیچ جواب قانع کننده‌ای ندادند.

یک منبع آگاه در شرکت خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  عدم تائید استاندارد توسط سازمان محیط زیست تکذیب می‌شود.  یک کارشناس در توئیتی نوشته است که هنوز مجوز صادر نشده! این به معنای عدم تائید نیست.

او بیان کرد: تست‌های مختلف برای اخذ مجوز‌های مورد نیاز برای شماره گذاری شاهین انجام شده یا در حال انجام است و صدور مجوز توسط سازمان محیط زیست هم در دستور کار است و مراحل معمول و مرسوم خود را طی می‌کند.

وزارت صمت نباید اجازه پیش فروش می داد

محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با دیگر رسانه ها، نیز درباره شماره گذاری خودروی شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: اساساً اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط ‌زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روند اخذ مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی این گونه است که بر اساس دستورالعمل‌ها، تست‌ها و آزمون‌های زیست محیطی را انجام می‌دهند و مدارک مورد نیاز را به شرکت‌های بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال می‌کنند.

او افزود: بعد از بررسی‌های فنی و تطابق با استاندارد‌های زیست محیطی توسط شرکت‌های بازرسی، گزارش‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود و در صورت تایید رویه ها، طی نامه‌ای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام می‌شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تمام گزارش‌های فنی و مدارک مربوط به مسایل زیست‌محیطی خودروی شاهین قرار است هفته آتی به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

گزارش - پیش فروش صد میلیونی با وجود نداشتن استاندارد لازم!

او گفت: با توجه به اینکه در نتایج برخی از آزمون اولیه زیست محیطی خودروی شاهین که به صورت غیر رسمی دریافت شده، مشکل خاصی مشاهده نشده، به نظر می‌رسد، مجوز‌های نهایی نیز برای پلاک گذاری صادر شود؛ قطعا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارائه مجوز یک فرآیند اداری است و شایسته نیست در فضای عمومی و رسانه‌ای درباره ممنوعیت شماره گذاری یک خودرو صحبت شود، چرا که با این گونه خبر‌ها تنها برای مردم نگرانی خاطر ایجاد می‌کنیم.

او تصریح کرد: از طرفی وقتی هنوز مدارک به صورت کامل به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است، چرا باید پیش داوری و اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری شاهین مخالف است.

میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین یا هر خودرو دیگری ندارد، تاکید کرد: خودروی شاهین یک پروژه ملی است و در این پروژه از نیروی انسانی، مهندسان ایرانی و دانش فنی داخلی استفاده شده، از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها در کنار پروژه‌های ملی است و قطعا حمایت از پروژه شاهین مستثنی از این رویکرد نیست.

 با توجه به توضیحات ارائه شده موضوع پیش فروش و ارائه مجوز شماره‌گذاری فراتر از خودروسازان و مجموعه سایپا است؛ چرا که مجوز پیش فروش خودرو را کمیته خودرو وزارت صمت می‌دهد. شرکت‌های خودروسازی مجوز پیش فروش را از وزارت صمت دریافت می‌کنند و متاسفانه در این بین هیچ گونه استعلامی از سازمان محیط زیست در خصوص دارا بودن مجوز‌های زیست محیطی مربوطه صورت نمی‌پذیرد.

در این میان طی دو نوبت مکاتبه رسمی؛ یکی در سال گذشته و یکی هم اخیراً از وزارت صمت خواسته شده که قبل از ارائه مجوز پیش فروش محصولات خودرویی، حتما استعلام زیست محیطی خودرو را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کنند و سپس نسبت به پیش فروش خودرو اقدام کنند.

گزارش - پیش فروش صد میلیونی با وجود نداشتن استاندارد لازم!

 از سوی وزارت صمت تاکنون در مورد پیش فروش هیچ خودرویی از سازمان محیط زیست استعلام زیست محیطی گرفته نشده است. حالا چند سوال در ذهن ایجاد می‌شود، اینکه با وجود نداشتن استاندارد‌های لازم، چرا کمیته خودرو و در اصل وزارت صمت اجازه پیش فروش این خودرو را دادند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی الاصل فقط ایران
۱۴:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
محبط زیست نابود شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
ما ملت فهیم و اندیشمند و درعین حال بی عقل ایران،البته اول خودم.به این کلاهبرداری ها عادت داریم
وبا اینکه می‌دونیم اینا برای بار هزارم دارن مردم رو سرکیسه میکنن ولی بازم اقدام به ثبت نام میکنیم.وبازم عبرت نمیگیریم
آخه ملت چرا یکسال دست از خریدن بر نمیدارین
چرا همیشه به ذلت کشیدن و التماس کردن عادت کردین
چرا این خودرو سازان مافیایی رو به چالش نمیکشین؟
شما مگه چندبار حق زندگی کردن دارین؟؟
خانواده های شما چندبار زندگی میکنن؟؟عمر و جوونی شما مگه مهم نیست براتون؟؟؟؟ای داد بيداد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۸:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
دوستان نفرین نکنید اگر با نفرین کردن کاری درست میشد الان فلسطین تگزاز بود پس خرافات کنار بزارید هر ایرانی نفری هزارتومان ماهانه پرداخت کنید پول کارگران این خودروسازها را بدهیم درشو گل بگیرن از خارج ماشین وارد کنید چرا میخواهی به بهانه این همه کارگر بیکار می‌شوند این جماعت فرغون بجایه ماشین به مردم قابل کنند خود مردم همت کنید پول کارگران پرداخت کنیم تعطیلش کنید از خارج وارد کنید مردم مگر چقدر قرار هست عمر کنند بخواهیم بنشینیم یک روزی همچی خوب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
با انتصاب شریعتی استاندار خوزستان به سرپرستی مؤسسه استاندارد در آمده راحت می توانید مجوز بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فعلا قیمت ماشین مثلا265میلیون بدون یورو۵..بعد که استاندارد یورو ۵ بگیره میشه ۳۶۵میلیون..ماشین روی خط تولید میگن استاندارد یورو۵ نداره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
از پراید تا تریلی با موتور تیبا.
شرکت کابینت سازی سایپا و ایران خودرو پیشرو در ساخت انواع بدنه های بی کیفیت با موتور و گیربکس یکسان!!
تازه قراره به موتورهای پر قدرتشون یه سه استوانه ای هم اضافه بشه که قراره تو سربالایی ولنجک راننده بیاد پایین هولش بده!:-)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بجای شاهین یک جوجه میخواند بدند خودمون آب دون بهش باید بدیم تا بشه شاااااااهین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ازقدیم گفتن
خلایق هرچه لایق اونوقت سرتون توبرف ...فکراینجاروکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
میدونی همه چیز با رانت وفساد آمیخته هست اونموقع که داره پیشفروش میکنه میدونن مجاز نیست اما ناظر چشمهاشو میبنده بعدا که پولها رو جمع کردن میان میگن مشکل داره چند وقت با میلیاردها پول کلی سود میکنن میگن خودرو حاضره اما ایتاندارد نمیذاره بعد یه چند وقت میگن اشکال نداره حالا اینو بده نهایتش به سال قبل پلاک بدین و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالا مشکلات شاهین یه طرف ، ما برج ۵ پول ریختیم برای پراید وانت که برج ۶ سال بعد قراره تحویل بدن که اونم به قیمت روز . حالا سایپا میگه قرار قرعه کشی رو برداریم و فروش فوق العاده خواهیم داشت ، تکلیف اونایی که پولشون یکسال و اندی تو حساب سایپا خوابیده چیه؟
اینهمه دزدی!
یبار سهام
یبار شرکت های هرمی
یه بار طلا و دلار
یه بار بانک و موسسه
خیلی هاشم ما خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
mehrdad
۱۹:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
واله من دوست ندارم از زحمات گروه خودرو سازی سایپا چشم پوشی کنم. فقط چند تا نقد سازنده دارم که انشالله برطرف شده: اول اینکه طراحی ظاهری محصولات سایپا بسیار ناهمگون و زشت هست مثلا خودرو بزرگ به نظر میرسه ولی چرخ های کوچیک و مسخره داره و در جایی ارتفاع و عرض نا همگونی داره و اصلن به ظاهرشان نمیاد. در بحث موتور هم که کیفیت و شتاب و مصرف با محصولات ایران‌خودرو قابل قیاس نیست دکوراسیون داخلی خیلی خیلی ساده و بدون هیچ آبشن خاصی گیربکس هم که نگو مثل جعبه دنده پیکانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فکر میکنید کسری بودجه مملکت چه جوری تامین میشه از جیب من و تو بدبخت. الان باید ۱۱۰ میلیون بیشتر از چیزی که و عده دادن بپردازیم.تمام برنامه های زندگی بابت این مابه تفاوت ریخته به هم آخرشم باید پرایدشاهین سوار شم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بیخیال جناب استاندارد شما که تیبا رو تایید کردین اینم همونه فدات شم تازه شیک ترم هست شما باید سایپارو به خاطر تولید ملیش تشویق کنید نه اینکه زیر ذوقش بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اگه این دو خودرو ساز نبودن وضع خیلی ابرومندتر از این ک هست بود خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۷:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
پراید جدید = شاهین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
به قیمت ۳ برابر گرانتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
عجبا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این شاهین ها رو هم با مدل ۹۸ میدن بیرون حل میشه بعد یارو ماشین شو آگهی می کنه که بفروشه مینویسه ماشین مدل ۱۴۰۰ ولی به خاطر استاندارد ۹۸ خورده بی رنگ پر شتاب بدنه تویوتا موتور تیبا شیشه دودی آمریکایی دورفرمون دوختی اس جواب نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چندسال پیش که از مدرسه شبانه روزی بازدیدی شده بود مشاهده شد تاریخ مصرف گوشت ها منقضی شده ولی رئیس آموزش وپرورش آنجا تاریخ مصرف را با ارسال بخشنامه ای تمدید کرده بود!
حالا هم رئیس جدید استاندارد این خودرو ها را استاندارد اعلام خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یورو ۴ باشه یا یورو ۵ فرقی نداره. چون بنزینی همه خودروها استفاده میکنند استاندارد نیست و بیشتر هوارو آلوده میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چه توقعی از صنعت خودرو دارید واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خودرویی که قرار بود هنگام ثبت نان فول اپشن قیمتش باشه نهایت۱۶۰ میلیون تومان.الان زدن زیرش و با کم کردن آپشن ها قیمت را بردن ۲۶۷ میلیون تومان!!!کسی هم پاسخگو نیست.
جالبه شورای رقابت میگه قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت قطعی هست و قابل تغییر نیست.ولی نمیگه که موتور تغییر کرده آپشن های دیگر کم شده!!
خواهشمند است باشگاه خبرنگاران پیگیری کنه.
با هزار زحمت پول اولیه را جور کردیم حالا تو تکمیل وجه با توجه به افزایش قیمت موندیم.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خدایا آخه ما چه گناهی کردیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدخان
۲۳:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
دوراه داری یابخر که گرونترم میشه یا بی ماشین بمون و نقشی در آلوده کردن محیط زیست نداشته باش.راحت.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بهرام
۱۵:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالا صبر کنید ریس جدید استاندار چه نظری دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
آقا بلد نیستی نساز
این خودروسازها باید ورشکست بشن
Iran (Islamic Republic of)
حسین الوندی
۲۲:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اینا ورشکست نمیشن وقتی فرقونو به قیمت تویوتا میفرشن چجوری میخوای برادر ورشکست شن تازه شرکتهای بزرگ دنیا میخوان بیان در دورهای فروش خودرو این شرکتهای ایرانی شرکت کنن وفروش خودرو رو یاد بگیرن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چون نتونستیم به استاندارها برسیم استانداردها رو تقلیل دادیم و با کیفیت ماشینامون مچ کردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کافیه مستند صنعت خودرو رو رو ببینی...هرچی تخلف و رانت و فساد بوده تو این صنعت رخ داده...هیوندایی با ما شروع کرد..اون کجاست و ما کجا....؟؟ ایران رو بی آبرو کردید در همه زمینه ها..فقط چسبیدید به موشک و هسته ای...بخدا تو همونم خودکفا نیستیم..کره شمالی نباشه اونم نمیتونیم پپیشرفت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نه باقی ماشینا استاندارد داره
پول استاندارد را بدین دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
جالبه تمام نظرات منفیه و هیچ کس از محصولات راضی سایپا نیست... و این یعنی مدیریت ضعیفه... حالا تحریم هم که باشه بالاخره متخصص که تحریم نیست استفاده کنید و خودتون بسازید... ولی خواستن فعلی غریب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شما فقط سایز چرخ ها رو نگاه کن دستت میاد همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یعنی پراید استاندارد داره
Canada
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مذاکره کنید مارو از شر این فرغون ساز ها نجان بدید!
Iran (Islamic Republic of)
علی ایرانی
۲۰:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شما که کانادایی و داری کیف می‌کنی لطفاً حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
زنده باشه مافیای خودرو استاندارد فرغونی چند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیان
۱۳:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با سلام..مملکت بی نظارته به این کشور ایران می گویند . هر کی هر کیه..قیمتها و نظارت ها و مدیریت ها و کشور دلال ها و مدیران نابود کننده ی تولید و صنعت و .... وای بر ایران و وای بر مردم ایران... چه کردید با این کشور و با اعتبار این کشور....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالا نیست بقیه ماشینا خیلی استاندارد دارن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یکی پول استاندارد رو زودتر بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
پراید-تیبا-ساینا-اینم شاهین همش سر و ته یه کرباسن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
موتور وگیربکس پرایدو روی صدتا ماشین گذاشتن،هیچ مدیری وهیچ مسئولی حاضرنیست خانوادش وسوار این ماشینا بکنه ،غیراز ملت فلک زده ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
استاندارد تعریف ایران خودرو و سایپا که همه جا میشه گرفت.
Germany
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مگه خودروهای دیگرشان استاندارد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تمام خودروهای ایرانی غیر استاندارد هست و تست ایمنی نداره. یک موتور از رده خارجو میندازن رو حلب پاره تحویل مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فکر کردم کلمه استاندارد، کلمه فارسیه داشتم امیدوار میشدم که امیدم کور شد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
داش سایپا یادش رفته زیر میزی بده.
موتور که همون تیباس مسخره بازیا چیه. تیبا رو تاید کردید اینو نه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ماشین ۴۰۰تومنی استادارد نداره .‌به به....مردمم صف کشیدن ک بخرن...از ماست ک بر ماست
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
الزاما خودرو بنز از این خودروهایی ک اینها میسازن بهتر نیست!
Iran (Islamic Republic of)
H.d
۱۰:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خرداد ماه واسه شاهین ثبت نام کردیم ، این همه حرف و حدیث آخه برای یک ماشین تو کدام نقطه از دنیا میشه پیش بیاد واقعا خجالت آوره ، حالا آقایون میخوان دنیا رو مدیریت کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالا زیاد خودتون رو ناراحت نکنین الان مسول جدید اداره استاندارد همه چیز رو درست می کنه همینطور که استان خوزستان رو درست کرد
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فصلی که نکوست از بهارش پیداست قرار بود ۸۰ تومن نصف قیمت کل باشه
الان فکر نمیکنن اینهمه پولشو از کجا بیاریم
لااقل یه خودرو دیگه بجاش بدید نخواستیم شاهین پرمشکلو
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۰:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این هم مملکت ما . دنیا چه جوری خودرو می فروشند و پیش فروش میکنند و ایران چه طور . البته تقصیر خود مردم هم هست مثل اینکه این مدل خرید رو بیشتر میپسندن .
Iran (Islamic Republic of)
سید عباس
۱۰:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شرکت سایپا دو سال ماشین تیبا دوگانه تکمیل وجه کردم ماشین تحویل نمیده شکایت هم کردم خبری نشد
تو را خدا نشر دهید. یا علی
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۹:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ما میگیم خودرو بی کیفیت نمی خواهیم
شکل و شمایلش عوض میشه
ما میگیم پراید و تیبا نمی خواهیم
پالونشون ( کنایه از اتاقشون )عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۰:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
گل گفتید خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نگران نباشید شریعتی ریس جدید‌ استاندارد شده
و فورا به شاهین استاندارد میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اگه بخوان خودروی بی کیفیت و گران به مردم بدن واقعا ظلم بزرگی در حق مردم کردن و چوب خدا بی صداست.
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
همین مدیران برای زیر پای خودشون و خانواده شون از خودروهای میلیاردی تولید خارج استفاده می کنند و هیچ موقع اجازه نمیدن خانواده شون از این تولیدات بی کیفیت داخلی استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خدایا شکرت که تیبا رو هر سال به یه شکل متفاوت به مردم میچپونن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تیبا مون پراید سابقه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۹:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این ماشین اتاق ولکس سی هست با موتور تیبا زیاد سخت نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
محیطزیست غلط می کنه گیربده. اون زمان که خودرو های بروز جمشید آرین رو به خاطر منافع شخصی تایید نکردن الانم غلط می کنن که اینو رد کنن.
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۰۸:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالامگه رئیس جدید استاندارد،استاندارده؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
واقعا فک کردین همه خودروهای تولید داخل استاندار دارن ...که این یکی ندارن ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهران حاجی
۰۸:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یکسال پیش پنجاه درصد از پول شاهین گرفتن هنوز ماشینو نساختند هنوز بلاتکلیف هستند و هر سه ماه یک مرتبه ماشینه نساخته را افزایش قیمت میدن .آیا خجالت نمیکشد؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۸:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اینا همش موش و گر به بازیه واسه افزایش قیمت
بخدا این نونها خوردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۸:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام.
خدای کدوم خودرو ایرانی استاندارده مشت خودرو منتاژی ۱۰۰سال پیشو برف پاکنشو عوض میکنن بجای خودرو جدید قالب میکنن به ملت و ملت همیشه در صحنه هم تو صف دور ریختن پولشون هستن هر چیزی که چهارتا چرخ زیرش باشه خودرو نیست خلاص
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۸:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام.
خدای کدوم خودرو ایرانی استاندارده مشت خودرو منتاژی ۱۰۰سال پیشو برف پاکنشو عوض میکنن بجای خودرو جدید قالب میکنن به ملت و ملت همیشه در صحنه هم تو صف دور ریختن پولشون هستن هر چیزی که چهارتا چرخ زیرش باشه خودرو نیست خلاص
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره
۱۸:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اخه هر چی می نوشتم اسمم در نمی یاد اخر وقت شاهین نوشتم در آمد هههههههه و واریز کردم حالا هم شانسم این شد واقعا مسخره است اخه چی بگم خدا نفریتان کنه
آخرین اخبار