مدیر جهاد کشاورزی شادگان از لایروبی ۳۵۰ کیلومتر از کانال‌های آبیاری سنتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خلیل منیعات مدیر جهاد کشاورزی شادگان با اشاره به لایروبی ۳۵۰ کیلومتر از کانال‌های آبیاری سنتی کشاورزی در این شهرستان گفت: جلوگیری از هدر رفت آب در مزارع و زمین‌های کشاورزی از مزایای لایروبی کانال‌ها محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه لایروبی نهر‌های آبیاری سنتی به منظور آبرسانی به ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در دهستان‌های دارخوین، خنافره، حسینی و آبشار انجام شد، افزود: این اقدام در تامین آب زمین‌های کشاورزی موثر بوده و مشکل تامین آب نخلستان‌ها و مزارع را برطرف می‌کند.

منیعات اعتبار هزینه شده برای لایروبی نهر‌های آبیاری مزارع کشاورزی شادگان را ۱۴۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: مشکل آبیاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نخل با عملیات لایروبی انهار در دهستان‌های شادگان برطرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان ادامه داد: طی چند سال گذشته به دلیل لایروبی نشدن انهار فرعی و برداشت غیرمجاز آب به وسیله موتورپمپ همچنین انباشت رسوب و زباله در کانال‌های آبیاری سنتی منطقه آب به حدود نیمی از نخیلات روستا‌های پایین دست شادگان نمی‌رسید و بیشتر نخلستان‌ها در روستا‌ها بر اثر تنش آبی دچار خسارت شدند.

او لایروبی انهار را اقدامی برای بهبود عملکرد مزارع کشاورزی در واحد سطح و کاهش هدر رفتن آب در بخش کشاورزی شاگان دانست و اظهار داشت: اجرای طرح لایروبی کانال‌های آبیاری سنتی به احیای زمین‌های بایر و افزایش تولید در بخش کشاورزی کمک می‌کند.

منیعات: قرار گرفتن شهرستان شادگان در انتهای حوضه آبریز رودخانه جراحی در مواقع سیلابی و رهاسازی مقطعی آب منجر به رشد علف‌های هرز و تشدید رسوب‌گذاری در انهار شده بود که برای برطرف کردن این مشکل و تسهیل در آبرسانی به مزارع لایروبی نهر‌های آبیاری سنتی در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.