به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بیست و هشتمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری اظهار کرد: برگزاری این نشستها برای تقدیر از اعضای هیئت علمی کار بسیار ارزشمندی است.
غلامی افزود: ما در هر شرایطی باید به تقدیر از اعضای هیئت علمی نمونه توجه داشته باشیم. تقدیر از زحمات و جایگاه علمی استادان را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم. جامعهای که دانشمندان خودش را ارج مینهد و آنها را در صدر مینشاند، جامعهای سربلند خواهد بود.
وزیر علوم ادامه داد: آنچه در تاریخ از گذشته تا کنون به ما قبل منتقل شده، این است که جامعه ایرانی، جامعه دانش دوست بوده است. تاریخ نشان میدهد اولین دانشگاه دنیا در کشور ایران شکل گرفته است آن هم در کنار مراکز علمی که طرح نام دانشگاه برای آنها امکان پذیر نبوده است.
به گفته این مقام مسئول، بیش از یک هزار و ۷۵۰ سال پیش دانشگاه باستانی جندیشاپور دزفول تاسیس و چهار راه رفت و آمد دانشمندان شد. بعد از رسمی شدن دین اسلام در کشور ما توجه خاصی به علم و دانش و دانش پژوهشی شد. داشتن دانشمندان و توجه به علم یکی از شاخصهای بارز جوامعی است که به جامعه اسلامی پیوسته اند.
غلامی افزود: در قرون دوم و سوم قمری، شاهد یک تحول بسیار جدی و رشد و توسعه علوم مختلف و ظهور علما و دانشمندان بودیم که ثمره و جوهره علم دوستی ایرانیان در طول قرنهای متمادی است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: علم دوستی و توجه به علم و دانش میراثی است که در طول قرن ها علی رغم تسلط گروه های مختلفی که شاید در کنار حاکمیتشان به این کشور و کشورهای منشعب شده از جامعه ما توجه نداشتند، اما این حس و علاقه به علم زنده مانده و به تدریج در مراحل مختلف تاریخ خودش را نشان داده است.
او ادامه داد: در کنار میراث ارزشمند گذشته، امروزه مراکز علمی خودمان را داریم. دستاوردهای بسیار زیادی داشته ایم؛ اگر دانشمندان و صاحبنظران معاصر را به نسل حاضر وصل کنیم، یک سرمایه بسیار بزرگ علمی در کشور و جامعه داریم که باید قدر آن را بدانیم.
غلامی گفت: باید تلاش را به سمت عالمان دانا و با بصریت و بینش عمیق متوجه کنیم. البته کم نداریم عالمانی که هم حال جمعی ما را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند و هم آینده نگری و آینده پژوهشی همه ما را در پیش روی دانشمندان و عالمان دیگر باز می کنند. باید ظرفیت های موجود در کشور را بشناسیم و تقویت کنیم. نکته دیگر دانشگاه های ما هستند که امروزه به عنوان مراکز علمی و دانشگاهی می شناسیم.
او تصریح کرد: باید مراکز علمی را در حوزه ظرفیت توانمندی خودشان ارزیابی کنیم. در حال حاضر در بروندادهای علمی هم در سطح ملی و هم بین المللی حرف برای گفتن داریم و این به خاطر حضور استادان گرانقدری است که در این مراکز با دل و جان تلاش می کنند و بسیاری از آن ها بی توقع و بدون انتظار فعالیت می کنند.
وزیر علوم ادامه داد: شاگرد پروری از جمله مواردی است که از قدیم مورد توجه بوده است. شاگرد پروری در کشور ما کم رنگ شده است؛ بسیاری از استادان جوان را می بینیم که در کنار استادان پیش کسوت توانسته اند ژرف اندیشی را دریافت کنند و خودشان را از نظر علمی آراسته کنند. این چیزی است که باید قدردان آن باشیم و برای آن تبلیغ و ترویج کنیم و در محیط های دانشگاهی به آن بپردازیم.
به گفته او بخشی از رکود علمی استادان به دلیل شرایط اداری است. در مراکز دانشگاهی چالش هایی داریم که گاهی از بیرون به دانشگاهیان تعمیم داده می شود و گاهی به دلیل کم توجهی از درون شاهد برخی اتفاقات برای جامعه دانشگاهی هستیم. توجه به نقطه نظرات استادان قابل حل و رفع است.
غلامی یادآوری کرد: شرایط غیر قابل پیش بینی در یک سال گذشته اتفاق افتاد و شیوع کرونا و محدود کردن روال جاری آموزش نشان داد که ما باید آمادگی هر نوع چرخش جهش و یا تصمیم گیری های خیلی جدی و اساسی داشته باشیم.
وزیر علوم تاکید کرد: کاستیهایی که در شرایط حاضر قابل توجیه است، دستاوردهای گرانقدری به دنبال خواهد داشت. استادان و دانشجویان ما در یک سال گذشته بخش قابل توجهی از آموزش مجازی را پیش بردند و توجه به فناوری با وجود آمادگی نداشتن باعث شد این حرکت که نوعی از جاکندگی بود در موقع خود رخ دهد و باعث شد خود را بیش از پیش آماده تحولات جدیتر در آینده کنیم.
او گفت: ظرفیتهای مادی در کنار ظرفیت فکری و اندیشه استادان مورد نیاز است. امیدواریم در هر زمان و مرحلهای وظیفهای را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم و شریک حرکتها و تلاشهای تأثیرگذار همکاران اندیشمند خودمان باشیم.
انتهای پیام/