اهدای جنین یکی از روش‌های جدید برای کمک به فرزندآوری زوجین ناباروری است که با روش‌های دیگر پزشکی صاحب فرزند نشده‌اند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ناباروری یکی از مشکلاتی است که امروز گریبانگیر حدود ۲۰ درصد از زوجین است. مشکلی که پزشکان دلایل مختلفی از جمله ازدواج خانوادگی، ژنتیک و نداشتن تخمک یا اسپرم را در بروز آن دخیل می‌دانند.
 
مشاهدات و تحقیقات نشان می‌دهد ناتوانی در فرزندآوری بسیاری از زوجین را دچار تنش‌ها و بیماری‌های روحی می‌کند این مشکل گاه پس از مراجعه مکرر به پزشکان مختلف حل نشده باقی می‌ماند. در این میان البته متخصصان حوزه درمان باروری با روش‌های نوین علمی در یکی دو دهه اخیر توانسته اند احتمال فرزند آوری زوجین نابارور را افزایش دهند.
 
شانس باروری زوجین نابارور تا ۴۸ درصد
 
دکتر محمدحسین نصر اصفهانی مدیر پژوهشکده رویان پایگاه تحقیقات علوم سلولی اصفهان گفت: مرکز باروری و ناباروری اصفهان در بهمن سال ۱۳۷۲ با هدف ارائه آخرین امکانات علمی و ابزاری به بیماران در زمینه درمان ناباروری و اعمال جراحی زنان به عنوان یکی از اولین مراکز باروری و ناباروری در ایران تأسیس شد.

او افزود: در این مدت پژوهشگران این مرکز با بکارگیری روش‌های نوین درمان مانند فریز جنین، انجماد شیشه‌ای، لقاح آزمایشگاهی iui,ivf, icsi, zift و اهدای تخمک شانس باروری زوجین را به ۳۲ تا ۴۸ درصد افزایش داده اند.
 
روشن کردن چراغ زندگی زوجین نابارور با اهدای جنین

مدیر پژوهشکده رویان پایگاه تحقیقات علوم سلولی اصفهان گفت: این میزان افزایش احتمال بارداری با آمار موجود در کشور‌های پیشرفته مطابقت دارد و بر همین اساس است که مرکز باروری و ناباروری اصفهان در سال‌های گذشته حتی از کشور‌های دیگر مراجعان متعددی برای درمان مشکل ناباروری داشته است.
 
اهدای جنین فرصتی برای فرزند دار شدن
 
دکتر مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی گفت: زمانی که زوج دچار اختلالات اسپرمی است و به همین دلیل بارداری صورت نمی‌گیرد، ivf‌های ناموفق داشته اند یا جنینشان قادر به رشد کردن نیست، به زوجین استفاده از شانس جنین اهدایی پیشنهاد می‌شود.

او افزود: برای این منظور زوجین به دادگاه خانواده معرفی می‌شوند، خارج از نوبت پرونده آن‌ها بررسی می‌شود با احراز قطعیت ناباروری برای آن‌ها در پزشکی قانونی پرونده تشکیل و مراحل آزمایش‌های مختلف آن‌ها از لحاظ ابتلا به اعتیاد، بیماری‌های مقاربتی، هپاتیت   آغاز می‌شود.

این متخصص زنان و نازایی گفت: زوجینی که از روش‌های دیگر دارای فرزند شده اند به شکرانه فرزندآوری تمایل دارند جنین‌های مازاد را به خانواده‌های علاقه‌مند به فرزند دار شدن اهدا کنند.

دکتر احمدی ادامه داد: ماهیانه بیش از ۴۰ نفر به جمع متقاضیان دریافت جنین اهدایی اضافه می‌شوند.
 
توجه به ضوابط شرعی و قانونی در اهدای جنین
 
دکتر اسدالله کلانتری متخصص زنان و نازایی درباره شرایط اهدای جنین با تاکید بر رعایت تمام اصول شرعی و قوانین مدنی گفت: زوجین خواهان باید تابعیت ایرانی داشته باشند، در واقع جنین ایرانی باید به فرد ایرانی منتقل شود، قوه قضاییه اشراف داشته باشد و فوق سری بودن اطلاعات خانواده‌ها لحاظ شود.
 
روشن کردن چراغ زندگی زوجین نابارور با اهدای جنین
او با تاکید بر اینکه هدف فرآیند اهدای جنین پرورش کودکانی سالم است افزود: جنین با رضایت قلبی و کتبی اهدا کننده جنین به خانواده متقاضی داده می‌شود، صاحبان جنین و زوج دریافت کننده باید دارای سلامت جسمی و اخلاقی همچنین آرامش روانی باشند و خانواده جدید هم نباید مشکل مالی نداشته باشند.
 
متخصص زنان و نازایی گفت: حاصل این اهدا باید فرزندی بدون مشکلات ژنتیکی، مشکلات جنبی، روانی باشد.
 


 
گزارش از بنفشه حکمت پور
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۳:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
خوب اين بچه در اينده احتمال نداره با خواهر يا برادرش بيولوژيكش ازدواج كنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
اینکار آیا شرعا" درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
افسانه دریا
۱۱:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
دقیق متوجه نشدم!یعنی در اصل بچه از ی مرد و ی زن دیگه اس؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
بله. لقاح به صورت مصنوعی در آزمایشگاه انجام می شه و یک جنین چند روزه رو به مادر جدید منتقل می کنن
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
ما همیشه برای مردم زندگی میکنیم تبلیغ آی وی اف رو اینقدر نکنید زن و مرد هایی که بچه دار نمیشن برای اینکه مردم بهشون چیزی نگند خودشون رو به آب و اتیش میزنند برن بچه ای پرورش بدن که برای خودشون نیست ولی چون ای وی اف کردند کسی نمیفهمه و به دروغ بگن بچه خودمونه درصورتی که میتونستند برن از پرورشگاه بچه بیارن و یک انسان رو نجات بدن و عاقبتش رو درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اولا وقتی علم پیشرفت کرده،چرا ازش استفاده نشه؟!!!
دوما شاید کسی دلش نخاد بچه ی کس دیگه ای رو بزرگ کنه؟!
سرپرستی کودکان بهزیستی،کار بسیار قشنگ و شرافتمندانه ایست،ولی هرکسی هرطور دوست داره زندگی میکنه
سوما درد بی بچگی نکشیدی که اینطوری میگی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
بچه مال کسی است که نطفه مال او بوده
Netherlands
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
این بچه که بچه بیولوژیک این خانواده نیست. خوب چرا نمی رن جای این همه دردسر یه بچه از پرورشگاه بیارن که هم خیر دنیا توش باشه هم خیر آخرت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام عزیزم زود قضاوت نکن من و همسرم از کسانی بودیم که به بهزیستی رفتیم و درخواست حضانت یک فرشته ی مهربان رو داشتیم اینقدر سنگ جلوی پامون انداختند که پشیمان شدیم و از خیرو ثوابش گذشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
آخه بعضیا دوست دارن دوران‌بارداری روهم تجربه کنن
Iran (Islamic Republic of)
سردار ایرانی
۱۹:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
اینقدر ان قلت برات میارن که میگی خداحافظ بچه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بهزیستی هم شورش رو درآورده با این قوانین من درآوردیش!!!!بله باید بدونن که بچه تو یه خانواده درست و حسابی بزرگ میشه،اینکه فهمیدنش سخت نیست که اینهمه سنگهای بزرگ جلو پای ملت میزلرن!!!!!!!!!!