بهره برداری از ۴۲۴۰ میلیارد ریال پروژه‌های انتقال آب در فارس

همزمان با چهل و سومین دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی، سه پروژه انتقال آب در فارس با اعتبار ۴۲۴۰ میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت: د‌هه فجر، فرصتی برای یاد آوری پیروزی بزرگ ملت غیور ایران و نیز نمود موفقیت‌های روزافزون ایران عزیز در عرصه‌های سازندگی، عمران و آبادانی است.

او افزود: بر این اساس، امسال پس از افتتاح فاز نخست پروژه مهم خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز، پروژه‌های دیگری را با همت مهندسان و کارشناسان این مرز و بوم در دستور کار قرار دادیم که ان شاالله در روز‌های پیش رو در دهه فجرجاری در فارس افتتاح خواهیم کرد.

حمیدرضا دهقانی گفت: سه پروژه مهم سد تاخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار در فسا، بند تنظیمی سربست و تاسیسات وابسته در منطقه کامفیروز و نیز طرح آبرسانی به شهرستان فسا از سد رودبال با دستور ریاست محترم جمهور افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به پروژه انتقال آب از سد رودبال به شهرستان فسا افزود: شهرستان فسا در اثر خشکسالی‌های اخیر دچار افت سطح آب زیر زمینی شدیدی شده و منابع تامین آب شرب این مناطق دچار مشکلات زیادی گردیده است. با اجرای این طرح شهر‌های ایج، ششده، فسا و روستا‌های مسیراز نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

دهقانی ادامه داد: این طرح شامل ۲۰ کیلومتر خط لوله از تصفیه خانه در شهر ایج تا سه راه جلیان، ایستگاه پمپاژ، یک مخزن تعادلی و یک مخزن در محل تصفیه خانه و تصفیه خانه آب می‌باشد که برای اجرای این طرح تاکنون مبلغ ۳۰۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

او با اشاره به پروژه سد تنظیمی سربست و تاسیسات وابسته ابراز کرد: سد تنظیمی سربست و تاسیسات آن در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی شیراز در دشت کامفیروز، حد فاصل سد‌های ملاصدرا و درودزن و در نزدیکی روستای سربست قرار گرفته است. 

این مقام مسئول اظهار کرد: بهره برداری از این سد، تاثیرات اجتماعی همچون تنظیم و توزیع سالانه ۹۲ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده از نیروگاه سد ملاصدرا برای بهبود ۴۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دشت کامفیروز با جمعیت بیش از ۴۰ هزار نفر، جلوگیری از تخریب مداوم آبگیر‌های سنتی کانال‌های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه، بهره برداری اقتصادی از ظرفیت کامل سد و نیروگاه ملاصدرا که با تولید برق پیک موجب افزایش درآمد سالیانه خواهد شد و توسعه گردشگری در مجاورت آزاد راه شیراز- اصفهان خواهد داشت.

دهقانی میزان هزینه استفاده شده جهت بهره برداری از پروژه فوق را ۹۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در ادامه به سومین پروژه این شرکت اشاره و بیان نمود: سد تاخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر فسا ساخته شده است که هدف از اجرای آن کنترل سیلاب و تخلیه تدریجی مسیل به پایین‌دست و ایجاد شرایط لازم برای نفوذ آب به درون آبخوان است.

دهقانی میزان هزینه استفاده شده جهت بهره برداری از این سد را هم ۲۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار