نخستین شناسنامه صادره برای فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی در استان کرمانشاه به یکی از شهروندان اعطا شد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حسین خوش اقبال معاون استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ایران اسلامی همواره میزبانی با محبت برای اتباع خارجی و مهاجرین بوده، گفت : یکی از نقش آفرینی‌های استان کرمانشاه در خط مقدم دفاع مقدس، پذیرایی و میزبانی از آوارگان و اتباع کشور عراق بوده که تا به امروز نیز پایبند به آن است.

او اعطای تابعیت و شناسنامه به فرزندان اتباع خارجی را یکی از اقدامات ماندگار نظام اسلامی عنوان کرد.

خوش اقبال افزود: از ۱۵۰۰ اتباع مجاز استان ۵۰۰ نفر برای اعطای شناسنامه شناسایی شدند که امروز نخستین شناسنامه صادره برای فرزندان این اتباع اعطا می‌شود .

۳۶۵ پرونده صدور شناسنامه

فرهاد همتی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی گفت: هزار و ۵۰۰ نفر اتباع مجاز با گذرنامه با کارت هویت در استان داریم که ۵۰۰ نفر آن‌ها حایز دریافت شناسنامه ایرانی هستند.

او ادامه داد: پس از فراخوان انجام شده در نهایت برای ۳۶۵ نفر پرونده تشکیل شده که پس از طی مراحل قانونی و تکمیل استعلامات برای این افراد شناسنامه صادر و از مزایای شهروندان عادی بهره مند می‌شوند.

 همتی افزود: اولین قانون مربوط به اتباع خارجی در کشور به شهریور ماه ۱۳۰۸ شمسی بر می‌گردد تا اینکه بعد از ۹۰ سال این قانون در مهر ماه ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و در سال ۹۹ نیز شیوه نامه اجرایی آن توسط دولت ابلاغ شد.

فرآیند استعلامات سه ماه زمان می‌برد

صادق خدادادی مدیرکل ثبت احوال اقدام مجلس و دولت در محقق شدن مطالبه مادران ایرانی را در حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر قابل تقدیر دانست.

او گفت: از ۲۸ آبان ماه اولین شناسنامه در تهران صادر شده و هنوز هیچ استانی به صورت انبوه فرآیند صدور شناسنامه را انجام نداده است.

خدادادی افزود: فرایند کار بررسی و احراز هویت افراد و پاسخ به استعلامات توسط نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه سه ماه زمان می‌برد.

او گفت: هم اکنون ۳۶۵ پرونده در حال طی کردن مراحل اداری صدور شناسنامه هستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.