تیموری گفت: نگاه نادرست وزارت صمت سد راه انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی شده وگرنه توجه وزارت نفت به شرکت‌های ایرانی بیشتر شده است.

وحید تیموری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت‌های کمیته تخصصی نفت در این انجمن، بیان کرد: اتوماسیون صنعتی در تمام صنایع کاربرد دارد و شرکت‌های عضو این انجمن نیز از دیرباز پروژه‌های متعددی را در صنعت نفت کشور انجام داده‌اند.

او افزود: سیستم اتوماسیون مانند مغز، اعصاب و اندام‌های مهمی مثل دست و پا در صنعت است. وقتی قرار است در صنعت نفت به عنوان مثال یک پالایشگاه ایجاد شود، وظیفه شرکت‌های اتوماسیون این است که مغز و اعصاب آن را تولید و راه اندازی کنند.

تیموری ادامه داد: این انجمن در حوزه نفت، با وزارتخانه‌های نفت و صمت به عنوان نهاد حاکمیتی سر و کار دارد و مانع اصلی فعالیت‌های ما در این حوزه، مربوط به نوع نگاه وزارت صمت است. به عنوان مثال برخی شرکت‌های ما تجهیزات منفصل را تولید و با تبدیل آن‌ها به یک سیستم یکپارچه، آن‌ها را برای انجام ماموریت خاصی آماده می‌کنند، اما وزارت صمت هنوز این مفهوم را نمی‌شناسد.

وزارت صمت سیستم یکپارچه را به رسمیت نمی‌شناسد

او تصریح کرد: وزارت صمت می‌گوید شما یا باید سازنده باشید یا خدمات دهنده و چیزی به نام systemigration (یکپارچه سازی) که سال هاست در کشور‌های مختلف دنیا شناخته شده را به رسمیت نمی‌شناسد.

در حوزه قوانین، گاهی اوقات ما قوانین بسیار خوبی داریم، اما در زمان اجرای آن ها، عجولانه و غیرکارشناسی رفتار می‌شود. قانون حداکثر استفاده از توان داخل، قانونی است که همه به آن اعتقاد دارند، ولی گاهی به دلیل برخی فشار‌ها و رفع مسئولیت ها، برخورد با آن خیلی اصولی نیست. برای این که سازنده یک تجهیز خاص را تعریف و برای او استاندارد‌ها و وظایفی را در برابر مصرف کننده در نظر بگیرند، رویه‌ای ندارند. طوری رفتار می‌کنند که حس می‌شود عوامل موثر بر تصمیم گیری آن‌ها خیلی ارتباطی به منطق و عوامل اقتصادی ندارند بلکه بیشتر ناشی زا فشار و رفع مسئولیت است.

او افزود: این نگاه باعث می‌شود که آن مدیر خاص در کوتاه مدت افتخار کند که در زمان مسئولیت من اتفاقات مثبتی رخ داده، اما در بلند مدت منفعت خاصی برای کشور ندارد. کار باید بر اساس تدبیر، به موقع و با احتیاط لازم باشد تا بتوانیم به توان ساخت داخل برسیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی درباره تعامل این انجمن با وزارت نفت نیز اظهار کرد: از مجموعه وزارت نفت انتظار داریم که در فرآیند واگذاری پروژه ها، به شرکت‌های ایرانی توجه بیشتری داشته باشند؛ البته این مسئله طی سال‌های اخیر شرایط بهتری پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید


معاونت علمی ریاست جمهوری، سیستم یکپارچه را در گروه فعالیت‌های دانش بنیان نمی‌پذیرد

او درباره مشکلات ایجاد شده در زمینه اخذ رتبه دانش بنیانی برای شرکت‌های عضو این انجمن نیز گفت: ما اعتقاد داریم که کار انجمن اتوماسیون به صورت کلی دانش بنیان است، اما بر اساس شاخص‌های معاونت علمی ریاست جمهوری نیز، تعداد ۲۰ شرکت از مجموع ۹۵ شرکت زیرمجموعه این انجمن، دانش بنیان هستند.

تیموری افزود: البته ملاک‌هایی که برای داشن بنیان بودن در نظر گرفته شده، خیلی ملاک‌های خوبی نیست هر چند که از فاجعه روز‌های ابتدایی مطرح شدن عبارت دانش بنیانی بسیار بهتر شده است. در آن زمان دانش بنیان به این معنا بود که چند استاد دانشگاه در شرکت مشغول به کار باشند، اما اکنون نیز می‌توان شرایط را خیلی بهتر کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تلاشمان این است که فعالیت‌های systemigration (یکپارچه سازی) را نیز در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان قرار بدهیم، پس از جلسات متعدد موفق شدیم کارشناسان را مجاب کنیم، اما آن کسی که در بخش شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری باید امضای نهایی را انجام می‌داد، این مسئله را قبول نکرد و حتی دلیلش را برای ما مشخص نکردند. به همین دلیل حس می‌کنیم که یکسری ملاحظات حاشیه‌ای سبب شده که در این زمینه موفقیتی حاصل نشود.

او بیان کرد: شرکت‌های ما در حوزه پیمانکاری، مشاوره طرح و ساخت در بخش ظام فنی و اجرایی سازمان برنامه بودجه، گرید دارند و اگر شرکتی می‌خواهد در صنعت نفت فعالیت کند، باید گرید نفت را داشته باشد. برخلاف معاون علمی ریاست جمهوری، در سازمان برنامه موفق شدیم که رشته اتوماسیون را در نظام فنی و اجرایی کشور اضافه کنیم.

تیموری گفت: در قسمت مشاور‌ها نیز این تخصص اضافه شد و به تبع آن EPC اتوماسیون صنعتی نیز اکنون وجود دارد در کل ارتباط ما با این مجموعه هرچند که فعالیت‌ها زمانبر می‌شود، اما در مجموع خوب است.

بانک مرکزی برای تخصیص ارز به شیوه اعتباری راهکار بدهد

او درباره مشکل تخصیص ارز اعضای این انجمن توضیح داد: بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز مشکلات زیادی را برای شرکت‌های ما به وجود آورده و روندی که ایجاد شده بسیار غیرمنطقی است؛ چون برخی از بخش‌ها را اصلا در نظر نگرفته اند. مثلا شرکتی که سالهاست نمایندگی یک شرکت خارجی را دارد و بر اساس تجربه اش اکنون به اعتباری رسیده، آن شرکت خارجی به واسطه اعتمادی که طی این سال‌ها نسبت به شرکت ایرانی ایجاد شده، به آن اجازه می‌دهد که کالای مورد نیازش را به صورت اعتباری وارد کشور کند و بعد از گذشت بازه‌های زمانی شش ماهه یا یک ساله هزینه اش را بدهد.

این فعال صنعت اتوماسیون صنعتی افزود: بانک مرکزی می‌گوید باید منشا ارز مشخص باشد، اما برای این قبیل معامله‌ها که بر اساس اعتبار و اعتماد انجام شده، راهکاری در نظر نگرفته است؛ می‌گوید باید حتما در زمان ثبت سفارش، منشا ارز مشخص باشد و به این شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد که در زمان پرداخت هزینه، ارز را تامین کنند.

او در پایان ادامه داد: این تصمیم بانک مرکزی در صورتی است که در بازار رقابتی، مسئله مهم این است که شرکت‌ها بتوانند به جای پرداخت نقدی، به صورت زمان دار هزینه خرید اجناسشان را واریز کنند، اما در عمل این فضای رقابتی برای شرکت‌های ما از بین رفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار