مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۱۰ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در فارس با هدف شناسایی افراد در معرض خطر و درمان مبتلایان به سه نوع سرطان مشغول فعالیت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۳ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در شیراز فعال است، گفت: در بیمارستان شهید فقیهی، درمانگاه مطهری و کلینیک قطب الدین، غربالگری و تشخیص سرطان‌های روده بزرگ، سینه و سرویکس برای مراجعین انجام می‌شود.

فریبا مرادی افزود: در ۷ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان نیز در شبکه‌های بهداشت و درمان آباده، مرودشت، فیروزآباد، کازرون، داراب، لامرد و نیریز که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، به مراجعین خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه سرطان، بعد از بیماری‌های قلبی-عروقی، دومین عامل مرگ و میر در کشور است و ۱۶ درصد از علل فوت را شامل می‌شود، افزود: سالانه بیش از ۹ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در فارس گزارش می‌شود که شایعترین آن‌ها سرطان سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و معده است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بالاتر بودن آمار بروز سرطان در فارس نسبت به میانگین کشور گفت: میانگین بروز سرطان در کشور ۱۳۵ نفر در صدهزار نفر است، اما این آمار در استان فارس در بین بانوان ۱۹۲ در ۱۰۰ هزار است و در مردان استان ۱۸۶ در ۱۰۰ هزار نفر است.

مرادی افزود: از آنجا که استان فارس استان مرجع در زمینه خدمات پزشکی است و بیماران از استان‌های همجوار برای تشخیص و درمان سرطان به این استان مراجعه می‌کنند، آمار بروز سرطان در فارس بالاتر از میانگین کشور است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز وزرش و فعالیت بدنی منظم، تغذیه سالم و پرهیز از مصرف دخانیات را سه راه اصلی پیشگیری از سرطان برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.