وزیر امور خارجه ترکیه از فراهم شدن فرصت جدیدی برای مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه از روابط جدید ترکیه و اتحادیه اروپا خبر داد.

او گفت: فرصت جدیدی برای مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا فراهم شده است. چاووش اوغلو افزود: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در سال گذشته با دشواری‌هایی روبرو شده بود. اما فرصت برقراری روابط جدیدی به وجود آمده است.

وزیر امور خارجه ترکیه و استف بلوکو، وزیر امورخارجه هلند هشتمین دور مذاکرات دو جانبه را به صورت مجازی برگزار کردند.

مولود چاووش اوغلو گفت: در دوره‌ای که تحولات فوق العاده و سریعی به وجود آمده است. ترکیه و هلند از توان همکاری بسیار گسترده‌تر در بخش‌های تجارت و اقتصاد، اختراعات و فناوری برخوردار هستند. ترکیه و اتحادیه اروپا باید روابط و مذاکرات جدیدی را آغاز کنند. ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تحولات مهم در خاورمیانه، قبرس، لیبی، سوریه و قفقاز بود. اتحادیه اروپا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ میلادی دست دوستی به ترکیه دراز کرد  که با پاسخ مثبت ترکیه روبرو شده و فرصت مذاکرات جدید بدست آمده است.

چاووش اوغلو افزود: مذاکرات من با وزیران خارجه بلژیک، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال نیز نشان می‌دهد که اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا خواهان مذاکرات سازنده بین ترکیه و اتحادیه اروپا هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: در ۲۰-۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در بروکسل با شارل میشل، رئیس شورای اروپا دیدار کردیم و درباره اجرای نقشه راه به صورت عملی توافق کردیم.

ترکیه و اتحادیه اروپا می‌توانند درباره مسائل مختلف نظیر مسئله پناهندگان، تجارت، انرژی، امور دفاعی، سوریه، لیبی، بالکان، قفقاز و سایر مسائل تبادل نظر کنند.

چاووش اوغلو درباره مدیریت بحران پناهندگان گفت: در سال ۲۰۱۶ میلادی بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین بحران پناهندگان آغاز شد و ترکیه و اتحادیه اروپا با همکاری و مشارکت یکدیگر، بحران پناهندگان و بحران انسانی را به خوبی مدیریت کردند. ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست و با عزم راسخ آماده مشارکت با اتحادیه اروپاست. ترکیه و اتحادیه اروپا به صورت متقابل انتظاراتی دارند و باید توافق نامه ۱۸ مارس ۲۰۱۶ میلادی بازسازی و اصلاح و اجرا شود. باید روند مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز، قرارداد اتحادیه گمرکی اصلاح، روادید و ویزا لغو، حق گردش آزاد اتباع ترکیه/ شینگن تضمین، درباره "کوچ و مهاجرت و پناهندگی" همکاری شود و مبارزه مشترک با تروریسم گسترش یابد.

چاووش اوغلو افزود: ترکیه و یونان برای حل اختلافات مذاکراتی را آغاز کرده اند و آنکارا در حال عادی سازی روابط با فرانسه است و در داخل کشور روند اصلاحات جدیدی را آغاز کرده است. ترکیه پیشنهاد داده است که برای حل مسئله قبرس فرمول اجلاس "۵+سازمان ملل متحد" برگزار شود و آنکارا همچنین آماده برگزاری کنفرانس دریای مدیترانه شرقی است. ترکیه به حمایت هلند از این روند اعتماد دارد.

مصوبه اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ میلادی در دوران ریاست دوره‌ای هلند بر اتحادیه اروپا تصویب و آغاز شد. هلند در تدوین و تصویب توافق نامه ۱۸ مارس ۲۰۱۶ میلادی نیز نقش مهمی بر عهده داشت.

جماعت ترک ساکن هلند نیز، نقش مهمی در برقراری همکاری همه جانبه بین مردم و دولت دو کشور برعهده دارند و ترکیه از روند همگرایی جامعه فعال و موفق ترک هلند با اصول و ارزش‌های هلند حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار