مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اقدامات به موقع دامپزشکی و همراهی مسئولان استان مهار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، امید خلیل زاده مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آبگیر‌های ایران در فصل سرما، پای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تالاب‌های شهرستان مهاباد باز شد و خوشبختانه در حال حاضر کانون این بیماری مهار شده است.

خلیل زاده افزود: این بیماری در روستای حاجی خوش در هشت کیلومتری تالاب بین المللی کانی برازان پدیدار شده که با تصمیمات پیشگیرانه در عرض ۲۴ ساعت کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پایش و مهار شد.

او با بیان اینکه همزمان با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۲۰ قطعه بوقلمون و مرغ در این منزل روستایی گزارش شد، ادامه داد: بر اساس گفته‌های مالک طیور در کنار این پرندگان تلف شده، یک قطعه گنجشک مشاهده شده که احتمال ابتلای طیور از طریق این پرنده دور از انتظار نیست.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان طی ۲ دهه اخیر در دنیا بی سابقه بوده است، اذعان کرد: طی یک تا ۲ ماه اخیر، بیماری آغاز شده و تقریبا تمامی کشور‌های اروپایی، شرق آسیا و کشور‌های همسایه ما درگیر این بیماری شدند که در سایه شیوع این بیماری آسیب جدی به صنعت طیور وارد شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: شهروندان در مصرف گوشت مرغ نگران نباشند، فقط مرغ‌های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و به صورت بسته بندی که دارای مشخصات می‌باشد، تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می‌باشد، ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A می‌باشند. در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران می‌باشد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.