به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «۱۵ درصد در شاد غیر فعال هستند »، «ایمنی در کانکسهای آموزشی جایگاهی دارد؟» و «تمدید قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان تا پایان بهمن» سپری شد.
آتش سوزی کانکس کلاس درس فقط یک حادثه بود
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره ماجرای آتش سوزی کانکس و پیگیری ماجرا و خاطیان گفت: آتش سوزی کانکس معلمان یک حادثه بود که ممکن است در هر نقطهای از کشور رخ دهد.
او ادامه داد: اولویت اول این است که همه دانش آموزان از امکان آموزش در یک چادر، کانکس و یا واحد استیجاری بهرهمند شوند و از تحصیل محروم نباشند.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم و متناسب با اعتباراتی که داریم باید تلاش کنیم تا فضاهای آموزشی را بهبود ببخشیم.
تمدید قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان تا پایان بهمن
گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: هنور قرار داد جدید بیمهای منعقد نشده است و فعلا تا پایان بهمن قرار داد سال گذشته را تمدید کردیم و در حال بررسی شرایط برای انعقاد تفاهم نامه قرارداد جدید هستیم.
او ادامه داد: البته ممکن است تا قبل از همین ماه و به زودی قرار داد جدید بیمه معلمان منعقد شود و شرایطی هم برای این قرارداد در نظر گرفتیم.
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سعی داریم شوک قیمتی در قرارداد جدید برای فرهنگیان ایجاد نشود، گفت: سعی داریم با در نظر گرفتن حداکثر امکانات در حد مقدور کمترین بار مالی ممکن را برای فرهنگیان در نظر بگیریم.
رونمایی از شاد ۳ به زودی/ ۱۵ درصد در شاد غیر فعال هستند
سیدحسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش در پروژه شاد درباره رونمایی از قابلیتهای جدید شبکه شاد که مدتی پیش وزیر آموزش و پرورش آن را وعده داده بود اظهار کرد در ارتباط با این موضوع برنامه ریزیهای دقیق انجام شده است و بنا داریم که این شبکه را نسبت به قبل تعاملیتر کنیم.
او با اشاره به وضعیت فعالیت دانش آموزان در این شبکه اظهار کرد: براساس آمارهای احصا شده پوشش دهی، ۷۰ درصدی افراد را رصد کردیم که حضورشان فعال است همچنین ۱۵ درصد افراد مشمول، احراز هویت نشدند که جمعیتی معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر میشود و ۱۵ درصد هم کاملا در این شبکه غیر فعال هستند.
نباید اجازه دهیم عدهای نسل جدید را مایوس کنند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با تهدید و فرصت هایی مواجه هستیم، گفت : حتما همه ما گریستیم وقتی فهمیدیم دانش آموزی در مدرسه سوخت و جانش را از دست داد، این خطر ما را بر آن واداشت که مساله گرمایش را برای همیشه حل کنیم بر این اساس بودجه آن در نظر گرفته شد، عالی می شود نمایندگان دانش آموزی این مسائل را مطالبه کنند و آموزش و پرورش مسائل را حل کند.
او با اشاره به اینکه ظرفیت های مختلفی در کشور داریم، گفت: با تکیه بر ظرفیت ها می توانیم بر محدودیت ها غلبه کنیم، آنقدر ظرفیت داریم که می توانمی ساعت ها باید درباره آن حرف بزنیم، این کشور آینده درخشانی دارد نباید اجازه دهیم عده ای از روی نا آگاهی نسل جدید را مایوس کنند، ده ها مریم میرزاخانی در میان دانش آموزان وجود دارد و می تواند ایران یکی از کشورهای پیشرفته باشدالبته ممکن است ضعف از من باشد که مسئولیت پذیرفتم اما می توانیم مشکلات کشور را رفع کنم.
آخرین جزئیات از پیگیری وضعیت معلمان دزفولی آسیب دیده
عبدالرسول عمادی نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش درباره رسیدگی به وضعیت مصدومان آتش سوزی کانکسی در خوزستان اظهار کرد: معلمها از روز اول حادثه تحت مراقبت آموزش و پرورش هستند و هزینههای درمانی آنها تامین شده و با بیمه هماهنگیهای لازم انجام شده است تا مشکلی نداشته باشند.
او ادامه داد: با کادر درمان صحبت کردم وشرایط برای انجام اعمال جراحی ضروری که باید روی پوست آنها صورت گیرد، مهیاست تا در بیمارستان طالقانی اهواز انجام شود.
عمادی بیان کرد: امیدواریم هرچه زودتر شرایط جسمانی بهتر شود، همکاری هم که به اصفهان منتقل شد بنا بر درخواست خانوادهاش بوده است هرچند که پزشکان توصیه کرده بودند درمان در اهواز انجام شود تا جابجاییهای همکار آسیب دیده کمتر شود.
جزئیات راه اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت
علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی درباره جزئیات برنامهریزی برای ساماندهی مهدهای کودک اظهار کرد: برای این سازمان ردیف اعتباری اختصاصی دربودجه ١۴٠٠ در نظر داریم همچنین بنا شد تا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کند تا ردیف اعتباری برای سازمان پیش بینی شود.
باقرزاده درباره روند تامین نیروی انسانی اظهار کرد: از مجموعهای از افراد متخصص برای تامین نیرو استفاده خواهد شد همچنین تامین بخشی از نیروها هم از طریق مجوز استخدامی خواهد بود.
او تاکید کرد: رویکرد اصلی توسعه مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی استفاده از ظرفیت مشارکت بخش غیردولتی است و نهادهای عمومی و دستگاههایی که تمایل دارند تابع ضوابط خاص این سازمان میتوانند وارد عمل شوند.
ایمنی در کانکسهای آموزشی جایگاهی دارد؟
حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در این باره که آیا در اسناد آموزش و پرورش نشانی از توجه و نظارت بر مسائل ایمنی وجود دارد یا خیر، گفت: مسائل و حوادث آموزشوپرورش فقط به کانکس، صاعقه، سیل، فروریختن دیوار و آتشسوزی محدود نمیشود و ریشه در تفکری کوتاهمدت، جزءنگر، موقتی، غیراصولی، ارزان طلب و ارزان پسند دارد، تفکری که شاید بتوان آنرا «تفکر کانکسی» یا «راهبرد کانکسی» نامید.
او ادامه داد: نگرش و راهبرد ناصحیحی که فقط به دنبال اتخاذ کوتاهترین و ارزانترین راهها است، تفکری که مدرسه میسازد بدون آنکه از مالکیت زمین آن اطمینان داشته باشد، تفکری که بهجای چارهاندیشی برای تأمین عادلانه فضای آموزشی استاندارد از کانکس استفاده میکند. تفکری که بهجای تربیت و تأمین معلمانی شایسته و باانگیزه، از معلم خرید خدمات و سرباز معلم استفاده میکند و بهجای استقرار نظم مکانیابی مدارس در افق ۵۰ ساله، به استقرار یک کانکس که اساساً برای مدرسه طراحی نشده بسنده میکند و حتی به خود میبالد.
انتهای پیام/