رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در دو ماه اخیر شاهد سیر نزولی بیماری در استان هستیم. روزانه ۱۷ تا ۱۸ نفر بستری می‌شوند که این عدد در چند هفته ثابت مانده است.


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با اقدامات انجام‌شده در طرح شهید سلیمانی در دو ماه اخیر شاهد سیر نزولی بیماری در استان هستیم.

او درباره تعداد بستری‌ها عنوان کرد: به‌طور متوسط بین ۱۷ تا ۱۸ نفر در روز بستری می‌شوند که توانسته‌ایم در چند هفته آن را به یک عدد ثابت برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون سه خیز یا اوج را پشت سر گذاشته‌ایم باید مراقب خیز چهارم باشیم، چون هر خیز دامنه سنی وسیع‌تری را در بر می‌گیرد. تاکنون ما یک خیز بزرگ را در استان بوشهر تجربه کرده‌ایم.

او به اشاره به آمارهای کرونایی، بخشی از این آمار را این طور بیان کرد: معاینه بیماران سرپایی با تشخیص قطعی ۱۱ هزار نفر، بستری‌های تشخیص قطعی ۶ هزار نفر و درصد بستری به‌کل مبتلایان ۳۵ درصد، درصد کشندگی افراد بستری ۱۳ درصد و درصد کشندگی به مبتلایان قطعی۴٫۷ درصد.

اوج مبتلایان جدید در اواسط مهر

کشمیری بابیان اینکه استان بوشهر جزو آخرین استان‌هایی بود که از وضعیت سفید خارج شد، عنوان کرد: بالاترین میزان ابتلا در اواسط مهر با شناسایی ۷۰۰ نفر مبتلای جدید در هفته به ثبت رسید، اما اکنون به ۱۹۰ نفر کاهش‌یافته است.

او گفت: در این مدت یک روند نزولی داشته‌ایم و در دی‌، ۱۷ روز بدون فوتی داشتیم و ۱۵ مورد فوتی در این ماه ثبت شد که نسبت به جمعیت استان عدد قابل قبولی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به ثابت بودن تعداد افراد بستری در یک بازه زمانی در مهر و آبان، در آذر و دی‌ روند کاهشی خوبی داشتیم و اکنون در وضعیت ثابت، اما کند هستیم.

سالمندان بیشترین قربانیان کرونا

کشمیری در خصوص کمترین و بیشترین موارد فوتی این طور توضیح داد: سالمندان با ۵۷۳ نفر بیشترین فوتی را داشته‌اند که ۷۳ درصد مرگ و میرها را شامل می‌شود و کودکان با ۱۲ نفر یا یک دهم درصد، کمترین میزان فوتی را داشته‌اند که از این تعداد ۵ نفر دچار بیماری زمینه‌ای بودند.

نگرانی‌های کرونایی خاص بوشهر

او افزود: با توجه به تهدید‌هایی که استان ما داشت از جمله وجود ۶۰ تا ۷۰ هزار کارگر پارس جنوبی و بنادر، بازار‌های محلی و همچنین جذابیت‌های فصلی مسافران نوروزی، فقط در اواسط خرداد دچار خیز بزرگی شدیم که در یک مقطع دو هفته‌ای مهار شد، اما اکنون فقط خیزهای هفتگی را شاهد هستیم که آن‌هم در روند نزولی است.

دبیر ستاد مقابه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: شهرستان دیلم به دلیل همجواری با استان خوزستان موارد ابتلای زیاد به ویژه در خیز استان خوزستان داشت، شهرستان گناوه خیزهای متعدد داشت، ولی اکنون روند نزولی است، شهرستان دشتستان به دلیل بیشترین سالمند و همچنین بیشترین جمعیت استان بیشترین مورد ابتلا و فوتی را دارد و تنها شهرستان زرد استان تنگستان است.

کشمیری گفت: شهرستان‌های دیر و دشتی روند خوبی داشته‌اند و کمترین میزان مرگ را در شهرستان‌های جنوبی شاهد هستیم.

شناسایی ۵۰۰ بیمار در طرح شهید سلیمانی

او با قدردانی از مداخلات خوب وزارت نفت در منطقه عسلویه افزود: با شروع طرح شهید سلیمانی در شهرستان‌های جنوبی اقدامات خوبی انجام شد و اقامتگاه‌های خاصی برای نگهداری بیماران تعیین کردند و از دیگر شهرستان‌های استان سریع‌تر عمل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره با طرح شهید سلیمانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این طرح، حضور تیم‌های رهگیری در منزل بود که از نزدیکان افرادی که مثبت شده‌اند، تست گرفتند و حدود پنج هزار تست تاکنون گرفته شده که از این تعداد نزدیک به ۵۰۰ نفر مثبت شدند.

کشمیری درخصوص تیم‌های مراقبت در منزل گفت: ضمن ارجاع افراد مثبت به بیمارستان، پس از ترخیص از آن‌ها مراقبت کرده که تاکنون ۱۴۷ مورد مراقبت در منزل انجام‌شده و از بعضی از آن‌ها تست گرفته‌شده است.

او درباره بازدید‌های مشترکی که در این طرح بین هلال‌احمر، بسیج و وزارت بهداشت انجام‌شده است، بیان کرد: تاکنون چهار هزار بازدید مشترک انجام گرفته که تعدادی از واحد‌های متخلف پلمب و بعضی موارد در صورت نیاز گندزدایی‌شده است.

استفاده از ماسک در ادارات مطلوب است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درخصوص رعایت اصول بهداشتی در ادارات و استفاده از ماسک گفت: همه ادارات و همچنین ارباب‌رجوع‌ها به نحو مطلوب از ماسک استفاده کرده و ما در این مورد جزء استان‌های خوب کشور هستیم که در این مورد انتقال بیماری خیلی کاهش پیداکرده است.

تأمین تجهیزات کرونایی برای بیمارستان‌های بوشهر

کشمیری با قدردانی از استاندار و ادارات مختلف به دلیل همکاری در این شرایط عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف استان ما این بود که فقط یک بیمارستان داشتیم اما توانستیم در بیمارستان‌های استان بخش‌های ویژه را راه‌اندازی کنیم. مدیریت اکسیژن در بحث بیماری کرونا بسیار حساس بود و توانستیم ۱۰ دستگاه اکسیژن ساز برای استان تهیه کنیم که تعدادی نصب شده و تعدادی در حال نصب است.

او، بابیان اینکه اساس برنامه ما در این بیماری پیشگیرانه بود، گفت: افزوده شدن ۶۰ تخت آی سی یو در استان، تأمین ۱۰۰ مورد ونتیلاتور (ثابت و سیار) همچنین افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی در بهمن‌ ازجمله مواردی است که در یک سال گذشته انجام‌شده است.

۵۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان‌های بوشهر افزوده می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره تجهیزات بیمارستانی که در سال کرونایی صورت گرفته است، افزود: بیمارستانی بسیار پیشرفته با کمک نیروی دریایی سپاه در جنوب استان راه‌اندازی شده است و در این سال توانستیم ۱۷۰ تخت به دارایی استان اضافه کنیم، همچنین سایر بیمارستان‌ها در حال اضافه کردن تخت به بخش‌های خود هستند که نزدیک به ۵۰۰ تخت در حال ساخت داریم.

کشمیری ادامه داد: با افزودن این تخت‌ها، سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار بوشهری به بیش از ۲ تخت می‌رساند که اکنون ۱٫۶ در هر هزار نفر است.

او عنوان کرد: دو بیمارستان جایگزین فاطمه الزهرا (س) بوشهر و ۱۷ شهریور برازجان که در حال تکمیل اسکلت هستند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.