همتی گفت: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گفت: ظرف سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم و لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی‌ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد.

همتی ادامه داد: تحریم‌های جدید آمریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از پانزدهم مرداد سال ۹۷ و یک هفته پس اینکه مسوولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و در ماه‌های بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی، بانک‌ها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

او اضافه کرد: در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی کشور را از دست دادیم و بنابراین دولت در ۲ سال گذشته به شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان تبدیل شد.

او اظهار داشت: این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند، منابع ارزی کشور را بلوکه کردند و پول‌های ما را ندادند.

همتی گفت: امسال و تا آبان و آذرماه ۹۹ بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرد که از این شرایط سخت عبور کردیم و دشمن به‌رغم فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای آنها، به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید.

او، با اشاره به انتشار افزون بر ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت در سال ۹۹ بیان داشت: بخش زیادی از این انتشار اوراق در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می‌شد.

تورم ناشی از محدودیت عرضه ارز

او ادامه داد: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است و لذا بالا رفتن قیمت ارز به دلیل محدودیت‌ها بدون تردید بر افزایش قیمت‌ها و تورم تاثیر زیادی داشته است.

همتی گفت: در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی نیز به کشور برنگشت که البته بخش مهمی از صادرکنندگان ارز خود را برگرداندند که قابل تقدیر است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می‌خورد، قیمت ارز نیز افزایش می‌یابد.

همتی اضافه کرد: اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی‌شد و سایر محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کرد نرخ ارز می‌توانست بسیار بالاتر برود.

او، در مورد مشکلات نظام بانکی هم گفت: به دلیل مسائلی اعم از بدهی‌های دولت و بخش‌های مختلف به بانک‌ها که از سالیان گذشته وجود داشته و نیز فشار تحریم‌ها، بانک های کشور که ۹۰ درصد تامین مالی کشور بر دوش آنهاست، دچار مشکل هستند.

او افزود: با وجود این موارد، امسال افزون بر ۷۰۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شد و تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است که از این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر بوده که نقش مهمی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشت.

او بیان کرد: همچنین در ۹ ماهه امسال، بانک‌ها یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که ۶۰ درصد آن سرمایه در گردش بود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: بنابراین انتظارات از بانک‌ها باید معقول و مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و اگر تعادل بین منابع ورودی و خروجی بانک‌ها وجود نداشته باشد بانک‌ها دچار مشکلات عدیده خواهند شد که نظام اقتصادی کشور را خدشه‌دار خواهد کرد.

تلاش برای وصول مطالبات بانک‌ها ادامه دارد

او، ضمن قدردانی از حمایت‌های قوه قضاییه در وصول بخشی از مطالبات بانک‌ها از بدهکاران بانکی گفت: خوشبختانه هم‌افزایی خوبی بین بانک مرکزی و قوه قضاییه وجود دارد و موارد این چنینی در کمیته فرادستگاهی پیگیری می‌شود و تلاش‌ها برای وصول تمام مطالبات ادامه دارد.

همتی، با بیان اینکه وظایف اصلی بانک مرکزی شامل سیاستگذاری پولی، سیاستگذاری ارزی، مدیریت نظام پرداخت‌ها، بانکداری دولت و نظارت بر بانک‌هاست افزود: استقلال بانک مرکزی نقش مهمی در کنترل تورم و انجام وظایف آن دارد که مفهوم آن عدم ارتباط بانک مرکزی با دولت و مجلس نیست بلکه بدین معناست که سیاست پولی باید به صورت مستقل و بر اساس نظرات کارشناسی اتخاذ شود.

او، با بیان اینکه شفاف سازی و انضباط در سیستم پولی و بانکی کشور با حمایت و تاکید رهبر معظم انقلاب انجام شده و ادامه خواهد داشت، گفت: در سال‌های اخیر ایجاد شفافیت در نظام‌های پرداخت و تراکنش‌های بانکی نقش بسزایی در جلوگیری از پولشویی و تخلفات بانکی داشته و شاید بخشی از فشارها به بانک مرکزی و نظام بانکی به دلیل جلوگیری از تخلفات در تراکنش‌هاست

این مقام مسوول اظهار داشت: قبل از ایجاد سامانه رفع تعهد ارزی واردات در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد از تعهدات اجرا نمی‌شد اما در حال حاضر این رقم به حدود ۶ درصد رسیده است.

همتی، هدف بانک مرکزی را حمایت از فعالان اقتصادی به هر طریق ممکن دانست و گفت: قصد ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت اقتصادی فعالان اقتصادی نداریم و تا جایی که امکان داشته باشد و ظرفیت‌هایمان اجازه دهد مشکلات را تسهیل می‌کنیم.

او، با اشاره به اینکه بانک مرکزی بی شک از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کند، افزود: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ و تقویت ارزش پول ملی است و از این رو طرح این موضوع که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد، به هیچ عنوان صحیح نیست.

همتی گفت: افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت است و از افزایش نرخ ارز نفعی به دولت نمی‌رسد.

او اضافه کرد: سال ۹۸ از مجموع حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی که وارد کشور شد، هفت میلیارد دلار آن از ذخایر و منابع بانک مرکزی تامین ارز شد و امسال نیز از هشت میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی، پنج میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی تامین شده است.

همتی، با اشاره به اینکه نرخ ارز باید به شکل پایدار، متعادل و به دور از ایجاد نوسانات و شوک در اقتصاد کاهش یابد، بیان کرد: به این ترتیب، تولید کنندگان، صادرکنندگان و وارد کنندگان در فعالیت‌هایشان حداقل افق میان مدتی را لحاظ می‌کنند.

او، بخشی از نوسانات نرخ ارز را روانی دانست و افزود: صادرات نفت ما به رغم عدم لغو تحریم‌ها بهبود یافته و صادرات نفت نسبت به پنج ماه پیش بیش از ۲ برابر شده و روند صادرات فرآورده‌هایمان نیز ظرف دو سه ماه اخیر بهتر شده است.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص آمار عرضه ارز در سامانه نیما هم گفت: در سامانه نیما دیروز ۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط صادکنندگان عرضه شده که امری بی‌سابقه است و لذا روند عرضه ارز نسبت به گذشته روان‌تر شده است و ارز صادرات غیرنفتی در حال بازگشت به کشور است.

همتی افزود: امیدوارم با مطلوب شدن شرایط و ایجاد ثبات، طی ماه‌های آینده شاهد شرایط بهتری باشیم.

او، ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به رفاه شهروندان گفت: معیشت مردم و به ویژه دهک‌های پایین جامعه ظرف این ۲سال متحمل آسیب‌هایی شده و لذا ضروری است با همیاری یکدیگر و با وحدت رویه در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع مشکلات آنان بکوشیم.

بانک‌ها، تصمیمات هیات خبرگان بانکی استان‌ها را جدی بگیرند

رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر افزایش همکاری ‌ها میان استانداری‌ها و شبکه بانکی بیان کرد: بانک‌ها باید مباحث طرح شده و تصمیمات اخذ شده از سوی هیات خبرگان بانکی استان‌ها را جدی بگیرند.

او افزود: این هیات به نوعی هیات تشخیص مصلحت استان‌ها در امور بانکی محسوب می‌شود که اعضای آن به موجب قانون تسهیل، به پیشنهاد استاندار و با حکم رئیس کل بانک مرکزی منصوب می‌شوند.

همتی، خواستار گزارش هرگونه تخطی بانک‌ها از اجرای تصمیمات هیات خبرگان بانکی به بانک مرکزی شد.

به دنبال محدود کردن تولید نیستیم

او، با اشاره به اینکه بانک مرکزی به دنبال محدود کردن تولید نیست افزود: عمده واحدهای تملیکی توسط بانک‌ها، پیش از تملیک توسط شبکه بانکی، تعطیل و فاقد کارایی بودند و از این رو تاکید می‌کنم که شبکه بانکی به دنبال حمایت از تولید است.

همتی، با بیان اینکه دوران ساخت را پشت سر خواهیم گذاشت افزود: نسبت به بهبود شرایط بسیار خوش بین هستم و البته بالاخره اراده ملت در برابر فشارهای دشمنان پیروز شد.

او گفت: در همین راستا، ظرف ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ رشد اقتصادی کشورمان مثبت بوده که این امر نشان از تحقق جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

همتی ادامه داد: خوشبختانه ما در بخش کشاورزی وضعیت مطلوب و جهش داشته‌ایم اما در بخش خدمات به دلیل شرایط مرتبط با ویروس کرونا با افت مواجه بودیم.

انتهای پیام/م

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
بهترین رئیس بانک مرکزی اقای بهمنی بود.
وقتی تورم زیاد می شد،سیاست انقباض پولی را اجرا می کرد.
تورم را در نطفه خفه می کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام.تو روخدا پیگیر افزایش حقوق کارگران باشید.واقعا با این حقوق کم واجاره خونه وخوراک وغیره تامین نمیشه.چرا حقوق کسانی که پشت میز مینشینند و باد میخورند از کارگرانی که مدام در گرما وسرما عرق میریزند برای نان حلال بیشتر است؟؟؟؟؟؟چرا هز سال خیلی کم به حقوق کارگران اضافه میشود.باور کنید وقتی گوشت گران شد ما قید گوشت را زدیم وقتی مرغ گران شد قید ان راهم زدیم.باید بمیریم تا باور کنند حقوق کارگران خیلی کم است.؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۶:۰۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
دلیلش فقط حمایت از بورسه . البته اگر تندروها یه کاری بکنن که دوباره تنش بین ایران و آمریکا ایجاد بشه معادلات تغییر میکنه . و الحق اینها درارن تمام سعی خودشون رو میکنن که تنش دوره ترامپ دوباره برگرده . حق هم با اینهاست چون زندگی اقتصادی اکثرشون در حدقابل قبوله. تحریم وافزایش نرخ ارز هم اثری روی زندگیشون نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۳:۰۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
فقط بلدین حقوق نجومی بگیرین دروغ تحویل مردم بدبخت بدین خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
با جرات قسم میخورم به همان خدایی ک شاهدهمه ی ماست گرانی های اخیرکارخود دولت.چون مجلس گفت یارانه ها زیادتربشن ازلج مجلس هیچی نشده اقلامو تا ۷۰درصدافزایش داد.سخنگوی دولت گفته بوداگ یارانه ومستمری تحت پوشش ها ۲برابربشه قیمت اقلام ۶برابرمیشه.چطوراون همه رانت خواری به چشمتون نمیادولی اگ‌ مبلغ ناچیزی ک پول ۱کیلومیوه نیست به یارانه یا مستمری بدبخت بیچاره ها اضافه بشه قیمت ها بالامیره.باهمین حرفشون معلوم کارخودشون قیمتها رابالامیکشن.خواهشا انتشاربدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
شما با کاهش ارزش پول ملی بسیاری از مردمو بیچاره کردین بعضی از مردم سالیان سال پس انداز کرده بودند تا سر پناهی برای خود بخرند بعضی نیز تصمیم داشتند کار وکاسبی راه بیندازند بعضیا قصد ازدواج داشتند ولی با 10 برابر شدن قیمتها حسرت بر دل همه آنها ماند اگه به آخرت ایمان دارید یه روزی بابد پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
لدفا کارهایی رو که به نفع مردم انجام دادید اعلام کنید...فقط صادقانه بگو جان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
افزایش قیمت ارز تنها مال 2 سال اخیر نیست الان قریب سی سال که قیمت ارز بالارفته و بانک مرکزی کاری انجام نداده برای تقویت ریال ایران حتی وقتی که تحریم هم نبود باز بانک مرکزی وظیفه خودش رو انجام نداد !!!
علت اینکه گفته میشه بانک مرکزی تمایلی به تقویت ارزش ریال ایران نداره بهمین خاطر والا کی که ندونه 2 سال اخیر زیر تحریم بوده ایران !!!!؟؟؟؟؟؟؟
جواب قانع کننده نیست فقط رفع تکلیف !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
با پول مردم يك وهله را گذارندين و الان هم منتظر دريافت دلار از خارج هستين واي به حال مردم بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
فکر کنم یه حراج ارز دوباره در راهه تا کسری بخششها این دولت به سرمایه های گران قیمت کشور و فرزندان و اشنایان مظلوم وزرا جبران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
مسول دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
آقای همتی کارت اتباع مسدود شده چرا تو این وضع کرونا مردم آزاری میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
واردات با ارز آزاد، یارانه بدهید به مردم
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین آقچه لو
۲۱:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
جناب همتی
اگر همه کشورها بدهی خودشون رو پرداخت کنند
شما ومسولین هیچ وقت به فکر تورم بدبختی مردم نخواهید بود چون منافع شخصی خودتون مهم تر از مردمه
خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
Noonolghalam
۲۱:۰۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
همتی ساکت باش. تو رو خدا هم تو هم روحانی ( فریدون) ساکت باشین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
چیکار دارید میکنید شما
من به نظرم همش کار خود دولته
بابا من یه دانشجو هستم با این قیمت ارز یه لپ تاپ نمیتونم بخرم
با این وضعیت قیمت ارز و گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
شما فقط ثبات ایجادکن ارزانی پیشکش فعلا لحظه ای کالاها گران می شوند تنهاچیزی که کاهش پیدا کرده. ارز وطلاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
اقاى همتى شما كه حرف گوش نميكنى حرف هم نزن روى زخم مردم نمك نپاش مثل هميشه كار دلخواه خودت را بدون سر وصدا انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۹:۵۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
با این طرز صحبت کردن شما هم نرخ ارز را بالا می برید هم تورم را جناب آقای رئیسی لطفا جنابعالی بداد مردم برسید ..