کارگردان «لب خط» مطرح کرد؛

جشنواره فجر برای فیلم‌های وابسته با ارگان‌ها است/ در جشنواره حکم تماشاچی را داریم

علی جبارزاده گفت:جشنواره فیلم فجر مختص فیلم‌های ارگانی است و ما هم فقط حکم تماشاچی را داریم.

علی جبارزاده کارگردان «لب خط» درباره نحوه عملکرد جشنواره فیلم فجر و انتخاب ۱۶ فیلم نهایی نامزد شده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر کاری در جشنواره پذیرفته شود مصائب خودش را دارد قبول هم نشود می‌گویند، چون پذیرفته نشده، حرف می‌زند و نقد می‌کند، ولی در هر صورت طی مصاحبه‌ای که با دفتر جشنواره داشتم و تقطیع شده بود و قسمت‌هایی از صحبت هایم پخش نشد. گفتم که رقابت ناعادلانه‌ است، چون برخی فیلم‌ها از ارگان‌های خاص حمایت می‌شوند، بودجه‌های کلان و تعداد روز‌های فیلمبرداری بالایی دارند پس قاعدتا باید فیلم  های با کیفیت تری باشند.

وی افزود: با نگاهی به لیست فیلم‌هایی که در جشنواره نامزد شدند متوجه می‌شوید بیشتر آن‌ها همین وضعیت را دارند یعنی از حمایت حوزه هنری، فارابی و یا اوج بهره می‌برند و کار مستقل شاید یکی دو تا بیشتر نباشد که آن هم در مستقل بودنشان تا حدودی شک و شبهه است.

او ادامه داد: در هر صورت منظورم این است که با این روند اتفاقات جشنواره شکل درستی ندارد، به همین دلیل  قبل از برگزاری جشنواره می‌دانیم فیلم‌هایی که مربوط به ارگان هاست انتخاب می‌شوند، چون بودجه کلانی دارند و اصلا فیلم بد ساختن با این بودجه‌ها مقداری سوال برانگیز است.

این کارگردان اضافه کرد: برخی فیلم‌های لیست ۱۶ تایی آثاری هستند که تولیدشان با چهار یا پنج ماه به پایان رسیده است این در مقابل ما که باید یک ماهه کار را جمع کنیم رقابت خیلی درستی نیست.

جبارزاده بیان کرد: حرفم این است اگر قرار باشد هر سال وضعیت همین باشد اصلا برگزاری جشنواره معنا ندارد همین فیلم‌های ارگانی را انتخاب کنند و بگویند جشنواره برای انها است در غیر این صورت فیلم‌های مستقل محکوم به شکست هستند. اگر بخواهیم عادلانه پیش برویم باید این دو دسته فیلم از هم جدا شوند و بر اساس بودجه، زمان فیلمبرداری و ... مورد قضاوت قرار بگیرند.

کارگردان «لب خط» تصریح کرد: اگر بگویند جشنواره فقط مربوط به فیلم های وابسته به ارگان ها است تکلیف ما هم روشن می‌شود و یا می‌رویم با آن‌ها کار می‌کنیم و یا در جشنواره شرکت نخواهیم نمی کنیم البته که قطعا با ما کار نمی‌کنند و با افرادی که خودشان می‌شناسند همکاری دارند.

جبارزاده در پایان عنوان کرد: متاسفانه زمانی که تصمیم می‌گیریم در جشنواره حضور پیدا نکنیم می‌گویند که خود کارگردان حضور پیدا نکرد! برویم که این بلا سرمان بیاید؟ به همین علت رفته رفته کمتر کارگردانی تمایل به حضور در جشنواره دارد و در نهایت تیشه به ریشه جشنواره زده می‌شود. در کل جشنواره برای فیلم‌های ارگانی شده ما هم که حضور داریم فقط حکم تماشاچی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار