علم و عمل در گلخانه مکانیزه ساوجبلاغ ترکیب شده است تا با بیشترین بهره وری محصولی با کیفیت تولید شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گل سرخ ميليون ها سال قبل از آغاز زندگى بشر در روى زمين زيسته و در دوران قديم تا امروز به  عنوان سمبل عشق، زيبايى و شادى مشهور است.

گل رز يكى از پرطرفدار ترين گل ها است كه در ميان گل هاى ديگر جلوه بخش زيبايى دارد و یک هديه عالى و مناسب براى روز مادر ، تولد و عروسی است. 

ثبت خاطراتی زیبا و جاودان

از خیابان اصلی گوهردشت کرج قدم زنان می گذشتم، بوی خوش گل ها من را به گل فروشی کشاند، وارد مغازه که شدم تا چشم کار می کرد گل های زیبا و خوش بو خودنمایی می کردند.

رحیمی مدیر یکی از  گل فروشی های کرج می گوید: سال گذشته حدود هزار ماشین عروس گل آرایی کردیم ،انواع گل رز بین مردم به ویژه رنگ های  آبی و قرمز و صورتی محبوبیت فراوانی دارد.

اسماعیل زاده ،مسئول گل آرایی یکی دیگر از گل فروشی های کرج  می گوید: از بین گل ها محبوب ترین گلی که طرفدار دارد گل رز است و  مشتری های ما برای گل آرایی مراسم خواستگاری، عقد، نامزدی و عروسی گل رز را انتخاب می کنند.

خانم سلیمی یکی از شهروندان البرزی که برای مراسم خواستگاری پسرش گل سفارش داده بود می گوید: گل رز برای من خاطرات بسیاری دارد برای مثال روزی که فرزندم به دنیا آمد پدر و مادرم با یک دسته گل رز به ملاقاتم آمدند.

سلیمی می افزاید: امروز هم یک گل رز دیگری به خاطراتم اضافه خواهد شد دست گل خواستگاری پسرم که آرزوی خوشبختی  برایش دارم.

ساوجبلاغ ،مهد تاج گل های رز 

ایرج الماسی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ می گوید: استان البرز دارای یازده هکتار سطح زیر کشت  گل های شاخه بریده است که ۱۱/۷ میلیون در سال گل شاخه بریده تولید می کند.

گل رز

الماسی می افزاید:شهرستان ساوجبلاغ با  ۸/۵ هکتار فضای گلخانه ای  و با تولید نه میلیون وسیصد هزار شاخه انواع گل رز  گوی سبقت را در  بین شهرستان های البرز ربوده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ می گوید:بیش از هشتاد درصد سهم تولید گل های شاخه بریده استان را شهرستان ساوجبلاغ به خود اختصاص داده است.

توسعه گلخانه های مکانیزه  برای جلوگیری از هدر رفت آب

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ  می گوید: توسعه گلخانه ها یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که به طبع آن در سازمان  جهاد کشاورزی البرز هم در مرحله اجرا است.

گل رز

الماسی می گوید: با توجه به وضعیتی که در بحث آب و کمبود آن داریم، سیاستگذاری  به منظور توسعه گلخانه ها، افزایش تولید، ساماندهی و تولید اقتصادی جزو اهداف و برنامه های جهاد کشاورزی البرز است.

با مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ به یکی از گلخانه های مکانیزه گل رز شاخه بریده در منطقه زکی آباد این شهرستان رفتیم.

گلخانه مکانیزه با روش کشت هیدروپونیک

حاجی میر، مدیر گلخانه مکانیزه گل رز شاخه بریده ساوجبلاغ می گوید: ۹ سال پیش با سرمایه ای بالغ بر یک میلیاردو ششصد میلیون تومان این گلخانه مکانیزه را در مساحت یازده هکتار بنا کردم.

حاجی میر می افزاید:برای احداث گلخانه دانش تخصصی نداشتم و با دنبال کردن  تخصص  و افزایش دانش حرفه ای عزمم را جزم و این گلخانه مکانیزه شیشه ای را با مساحت یازده هکتاری احداث کردم.

حاجی میر می گوید: چهار سالن این گلخانه  دارای شش واریته آنجلینا،سامورایی، آوالانچ، پیچ، سربه و دلفا است .

آتش پیکر کارشناس بهبود تولیدات گیاهی البرز نیز در خصوص کشت هیدروپونیک می گوید: روش کشت در این گلخانه هیدروپونیک یا آب‌کشت است که  بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب ،با استفاده از محلول مغذی انجام می شود.

او می گوید: روش هیدروپونیک باعث بهبود کیفیت ظاهری گل و ارتفاع ساقه ها وقطر غنچه های تولیدی می شود.

گل هایی که طعم اشتغالزایی ر ا هم مکانیزه کرده است

حاجی میر مدیر گلخانه مکانیزه ساوجبلاغ می گوید: در این گلخانه برای بیست نفر مستقیم و سی نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

حاجی میر می افزاید: در گلخانه های مکانیزه نیروی کار کمی درگیر می شوند به این دلیل که فقط برای برداشت و دسته بندی گل ها باید اقدام کنند و صفر تا صد کارها به صورت مکانیزه انجام می شود.

رضا از کارگران برداشت گل رز می گوید: حس و حال خوب و روحیه ای که این گل ها به من می دهد وصف نا پذیر است.مراقبت از گل سخت است اما رزق و روزی حلالی که  برای خانواده می برم مثل گل های زیبای رز ارزشمند است.

حاجی میر می گوید از دل گلخانه مکانیزه ام  سالانه یک میلیون گل رز شاخه بریده تولید می شود.

گل رز

او می افزاید: گل های تولید شده روانه بازار امام رضا(ع) تهران می شود  و از آن جا به سایر استان های کشور ارسال می شود.

به نظر می رسد فرسايش بالای خاك و بحران كم آبی در كشور، گسترش واحدهای گلخانه ای مکانیزه  در استان های مختلف از جمله راهكارهای موثر نجات بخش كشاورزی  برای گذر از اين چالش  است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیاز به افزایش تولید و کسب درآمد بالاتر، لازم است روش های افزایش تولید را در محصولات کشاورزی بررسی کنیم. خصوصا که در اقتصاد کشور، دیگر نمی توان چندان به درآمدهای نفتی و صنایع بزرگ امید داشت. ارز آوری نفتی و صنعتی نسبت به سالیان گذشته کاهش چشمگیری داشته و باید به فکر تامین ارز و جایگزینی روش های نوین ارزآوری با توجه به پتانسیل های کشورمان باشیم.

از سویی کشاورزی همواره یکی از ارکان درآمد در هر کشوری بوده، در ایران نیز با توجه به شرایط محیطی مناسب و پتانسیل بالای کار، همواره کشاورزی یکی از راه های مهم ارزآوری و توسعه اقتصادی به شمار رفته است.

کشت گلخانه ای منطبق با الگوهای جدید از ضرورت های اقتصاد حوزه كشاورزی است و توسعه این بخش ضمن مدیریت آب، همگام با اهداف اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و بهبود امنیت غذایی به رونق اقتصادی نیز کمک می کند.

گزارش از امیرحسین خادمی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
کرج دیگه البرز چیه
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۰۷:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
چه حس و حال خوبیه با
گل کار کردن پر از شور و نشاطه
Iran (Islamic Republic of)
باقریان
۱۸:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
آره واقعا فقط بره آدم این جا نفس بکشه