به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت شهری، شرکت ملی پست و شرکت تولیدکننده موتور سیکلتهای برقی به حوزه تولید این وسیله نقلیه ورود کرد تا با حمایت مادی و معنوی از فناوران و صاحبان دانش، روند تولید این وسایل نقلیه را شتاب دهد.
سهم موتورسیکلتها در آلوده کردن هوای شهرهای بزرگ قابل توجه و جدی است. این وسایل نقیله بخش قابل توجهی از ترددهای روزانه را به خود اختصاص دادهاند و به همین دلیل فکری عاجل و فناورانه برای کاهش مخاطرات زیستمحیطی این وسیله کاربردی در شهرها ضروری است. این کار با ورود یک نهاد یا یک بخش نتیجه نخواهد داشت و باید همه نهادهای مرتبط کنار هم بایستند و حمایتهای خود را در قالب یک همکاری مشترک تعریف کنند.
آمارها گواهی میدهند که میزان آلودگی هوا توسط هر موتورسیکلت، بیش از ۱۸ برابر یک خودروی سبک است. دلیل آلایندگی بیشتر موتورسیکلتها را احتراق ناقص سوخت عنوان میکنند چالشی که تنها با استفاده از یک فناوری نوین قابل جبران است. آن هم تغییر سوخت این وسایل نقلیه و برقی کردن موتورسیکلتها است.
کاهش هزینه مصرف سوخت
این کار در کنار کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت را نیز بهینه میکند. بر اساس آمارهای موجود، در طول یکسال حدود شصت میلیون ریال هزینه بنزین مصرفی موتورسیکلتها است. این در حالی است که برقی کردن این وسایل نقلیه تنها ۶ میلیون ریال هزینه برق برای آنها دارد. این موتورها با یک باتری، یک موتور و جعبه سیاه کار میکنند و نیازی به تعمیر و نگهداری جدی ندارند به همین دلیل میزان فرسودگی آنها نیز کم است.
همه این دلائل به شکلگیری یک همکاری چند جانبه منجر شد تا این موتورسیکلتهای دوستدار محیطزیست تولید و به بازار برسد. پیش از پایان سال ۹۹ نیز بخش نخست موتورسیکلتهای برقی با همکاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مدیریت طرح کلان)، تحویل شرکت ملی پست میشود تا از این به بعد بستههای پستی با این موتورسیکلتها به دست مردم برسد. کاری که سلامتی را برای جامعه به ارمغان میآورد.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/