سخنگوی شورای نگهبان، انتخابات را یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در نظام جمهوری اسلامی مفهوم پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیین تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس امروز، ۷ بهمن‌ماه با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و همچنین مسئولان ارشد استان فارس نظیر نماینده رهبر معظم انقلاب، استاندار و سرپرستان دفاتر ۱۵ گانه شورای نگهبان در سطح این استان برگزار شد.

کدخدایی در این نشست ضمن قدردانی از حضور مسئولان ارشد استان فارس، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی که برای پیروزی انقلاب اسلامی جان خود را فدا کردند و همچنین یاد سردار سرافراز اسلام، سردار دل‌ها، شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده و علمایی نظیر مرحوم آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله مصباح یزدی که سهم بزرگی در پیروزی نهضت امام و بعد از انقلاب هم سهم بزرگی برای انجام وظایف دینی و تربیت شاگردان داشتند را گرامی داشت.

او بیان کرد: اگر بگوییم تمام این‌ها از برکت وجود یک فرد الهی مانند امام (ره) داریم، اغراق نکرده‌ایم و در واقع این راهی بود که امام راحل برای همه ما ترسیم و چراغی روشن کردند که تبدیل به نهضت و انقلاب اسلامی شد و بعد از آن هم این نظام به لطف خدا و با پشتیبانی مردم، مرز چهل سالگی را پشت سر گذاشته است.

کدخدایی، نگاه امام را یک نگاه راهبردی توصیف کرد که با استفاده از آموزه‌های اسلامی برای ملت ایران ترسیم کردند و سپس ادامه داد: امام راحل مصداق دقیق «مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ» و یک انسان خود ساخته‌ای بودند که همه وجودش برای خداوند بود و با خودسازی که انجام داده بودند، توانست مردم را هدایت کند و نهایتاً وظیفه دینی خویش را انجام دادند و به همین دلیل انقلاب مردم ایران یک انقلاب دینی، الهی و اسلامی شد و با آنچه که در کشور‌های دیگر اتفاق می‌افتد، متفاوت بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مردم امام را باور کردند و همراه ایشان بودند، گفت: قبل از انقلاب گروه‌های مختلف مبارز داشتیم که آوازه آن‌ها نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم پیچیده بود، اما موفقیتی نداشتند. شاید برای امثال ما که جوانان آن دوران هم بودیم، خیلی انگیزه‌های خوبی هم وجود داشت و مبارزه مسلحانه برای جوانان بسیار جاذبه داشت، اما امام هیچ‌گاه مبارزه مسلحانه‌ای را شروع نکردند و تمام تکیه‌شان بر مردم بود و در نهایت هم با حضور مردم و هدایت الهی امام (ره) و راهنمایی صحیح ایشان انقلاب اسلامی پیروز شد.

او با تصریح اینکه امام راحل تعابیر زیادی برای انقلاب اسلامی مطرح کردند، یکی از این تعابیر را استقلال برشمرد و گفت: با کلیدواژه استقلال، انقلاب اسلامی راه خود را طی کرد تا به پیروزی رسید. البته استقلال از یک سو به مفهوم زیربار ظلم نرفتن، نفی استعمار، نفی استثمار، نفی ظلم رژیم وقت و طاغوت و از طرف دیگر خودکفایی در همه ابعادی که آثارش را تاکنون مشاهده می‌کنیم و بیشتر هم خواهیم دید.

کدخدایی ادامه داد: امام معتقد بودند که نفی استعمار باید صورت گیرد، ولی از آن هم طرف باید خودکفایی در حوزه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام شود تا بتوانیم راه خود را ادامه دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طبیعتاً امروز ممکن است گاهی اوقات انتقاد‌هایی هم از سوی برخی از جوانان و کسانی که دوره قبل از انقلاب را ندیدند، باشد و ممکن است این انتقادات هم درست باشد و کم کاری من و امثال من موجب این انتقادات شده باشد، این مسئله اشکالی ندارد، اما وقتی بخواهیم قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم، فاصله بسیار زیادی مشاهده خواهیم کرد.

کدخدایی با تأکید بر اینکه امام خودباوری را در میان ملت ایران ایجاد کرد و آن زنجیر‌هایی که به دست و پای مردم ما توسط رژیم طاغوت و کشور‌های استعماری بسته شده بود، را باز کرد و گفت خودتان در صحنه حضور داشته باشد، ادامه داد: دولت‌هایی که بعد از انقلاب بر روی کار آمدند همگی در جهت تعالی و رشد کشور حرکت کردند و کما و بیش در این زمینه حرکت داشته‌اند، اما اصلاً نمی‌توانیم وضعیت موجو د را با قبل از انقلاب و زمان طاغوت مقایسه کنیم.

او، شرایط اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی به مردم ایران تحمیل شد و همه کشور‌های بزرگ و کوچک پشت صدام آمدند، اما یک وجب از خاک ما به برکت خون شهدا و با تدابیر امام راحل کم نشد و بعد از امام هم با تدابیر رهبر معظم انقلاب این راه ادامه دارد.

کدخدایی به نقش محوری ایران در مبارزه با داعش اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران توانست با کمک به کشور‌هایی مانند سوریه و عراق که بیش از ۷۰ درصد خاک آن‌ها در تصرف تروریست‌های داعش بود، توانست‌ایباید این موارد به صورت محرمانه به افراد ارائه شود.

او، رعایت قانون از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور را عاملی جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و گفت: اگر در جایی هم قانون اشکال دارد باید این اشکال برطرف شود.

کدخدایی با بیان اینکه هماهنگی‌ها و ارتباطات نزدیکی با وزارت کشور داریم، گفت: جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه برگزار می‌شود و مباحث مطرح می‌شود تا بتوانیم کارشناسی‌تر عمل کنیم.

او با تأکید بر اینکه شورای نگهبان ناظر نهایی است و قانون اساسی این وظیفه را به عهده این شورا گذشته است، گفت: اگر جایی اشکالی وجود دارد که به آن نظارت اخلال ایجاد می‌کند، طبیعتاً نظر شورای نگهبان حاکم است البته ممکن است مسئولان اجرایی نظراتی داشته باشند که می‌توانیم این نظرات را در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود از فعالیت ۴ ساله حسن جوکار در کسوت سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی شورای نگهبان در سطح استان فارس قدردانی کرد و گفت: بحمد الهی سابقه همکاری خوبی در انتخابات گذشته از سوی مسئولان ارشد استان با دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان داشتیم که جای قدردانی دارد و امیدواریم این همکاری‎‌ها در دوره سرپرست جدید نیز ادامه داشته باشد.

در ادامه این مراسم آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و امام جمعه شیراز نیز با بیان اینکه رهبر عظیم الشأن انقلاب بسیار زمان‌شناس و موقعیت‌شناس هستند و مسائلی که ممنک است چند سال بعد رخ بنمایاد را به خوبی شناسایی و تذکر می‌دهند، ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی معظم له را مصداق این مسئله برشمرد و گفت: در این بیانیه رهبر معظم فرمودند در گام دوم عرصه وسیعی برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی به وجود آمد که باید این کار‌ها را انجام دهیم.

او با بیان اینکه در مرحله تمدن‌سازی عقب نیستیم و کار مرحله به مرحله جلو می‌رود، گفت: گاهی اوقات این پرسش مطرح می‌شود که تقسیم کار چگونه انجام می‌شود و چه کسی باید در کجا تصمیم بگیرد که باید این‌ها بر مبانی خودش استوار شود.

آیت‌الله دژکام، وظیفه شورای نگهبان را در این زمینه سنگین توصیف کرد و گفت: باید آموزش‌های لازم انجام شود تا هر کسی آگاهانه وارد انتخابات شود.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در عرصه مدیریت اخلاق و توانمندی مدیر بسیار کارساز استف گفت: همه ما در هر جایی که مسئولیتی داریم باید بدانیم که چارچوب عمل مدیر را زیر ذره بین می‌گذارند ملائکه و خداوند می‌بینند و باید جواب دهد و امیدواریم به آن نقطه مورد نظر خود برسیم و انسان‌هایی باشیم که در چارچوب خواست خدا عمل می‌کنیم.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس هم در این نشست با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران هیچگاه وابسته به یک جناح و شخص نبوده است، گفت: همگی این اعتقاد داریم که ضامن این انقلاب و حافظ آن حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است و حتماً مسیر تکاملی خود را طی می‌کند.

او با تصریح اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی دستاورد‌های بسیار خوب و شگرفی در ابعاد مختلف استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی دارد، گفت: شرایط امروز اصلاً قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و آمار‌ها چنین چیزی را ثابت می‌کنند و انتخابات هر ۴ سال یک‌بار در چارچوب قانون اساسی برگزار می‌شود.

رحیمی در ادامه با ذکر این نکته که شورای نگهبان مورد اعتماد مردم و نظام بوده و پاسدار فرایند انتخابات است، گفت: شورای نگهبان همواره تلاش کرده تا بر مبنای قانون و شرع عمل کند و همیشه هم در این زمینه اثرگذار بوده است.

استاندار فارس، وظیفه دستگاه‌های اجرایی را در برگزاری انتخابات یادآور شد و گفت: وظیفه ما در این راستا اجرای انتخابات سالم، ایمن و با امنیت است که حتماً در انتخابات آینده هم این نکات را رعایت خواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه باید راهکار‌های مختلفی برای جذب مشارکت حداکثری مردم انجام دهیم، گفت: یکسری اقدامات باید انجام دهیم تا مردم امیدوارتر به آینده و پرشورتر و با نشاط‌تر به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند و قطعاً با تلاش و کار انتخابات خوبی خواهیم داشت.

همچنین در این مراسم حسن جوکار، سرپرست سابق دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان فارس هم با ذکر این نکته که ۴ سال در این مرکز مشغول به خدمت بوده است، گفت: خدا را شاکرم که توانسته‌ام در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی، مسئولیت‌هایی هم در شورای نگهبان داشته باشم که البته تجربه بسیار خوبی بود.

او با تأکید بر اینکه مسئولیت شورای نگهبان را آگاهانه پذیرفتم و کار‌ها را با مشورت و هماهنگی دوستان انجام می‌دادیم، گفت: باید تلاش کنیم تا محور کلیه فعالیت‌های حبل‌الله و وحدت و رویش باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عباس‌زاده جهرمی، سرپرست جدید دفتر نظارت و ارزیابی شورای نگهبان استان فارس هم به‌عنوان آخرین سخنران این نشست ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده در این دفتر، بر لزوم روند وحدت و همگرایی با نهاد‌های مختلف استان به خصوص در بحث انتخابات تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های خود را مبتنی بر وحدت و انسجام انجام خواهیم داد.

در پایان این نشست نیز از زحمات ۴ ساله حسن جوکار قدردانی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عباس‌زاده جهرمی به‌عنوان سرپرست جدید دفتر نظارت و ارزیابی شورای نگهبان استان فارس معارفه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.