هر سال با شروع فصل سرد و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن افزایش می‌یابد و مرگ‌های خاموش را رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، حوادث مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن که به قاتل خاموش معروف است از تلخ‌ترین اخباری است که هر سال در فصل سرما می‌شنویم.

همه ساله با شروع فصول پاییز هزار رنگ و زمستان سرد، شمارش معکوس برای مرگ و میر‌های ناشی از گاز گرفتگی در نقاط مختلف کشور به علت استفاده بیشتر مردم از بخار‌های گازی و نفت سوز برای گرم نگهداشتن فضای منازل مسکونی آغاز می‌شود، آنجایی که قاتل خاموش خواب سمی بی صدا و آرام در کمین نشسته است.

رحمان احمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی مهاباد با اشاره به تولید مونوکسیدکربن در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: بخاری‌های بدون دودکش غیراستاندارد، تنور‌های نانوایی، اجاق‌های گازی، موتور‌های بنزینی و گازوئیلی، کباب پز زغالی، شومینه و نظایر آن می‌توانند مونوکسیدکربن تولید کنند.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به خطر استنشاق گاز مونوکسیدکربن بیان کرد: به دلیل کمبود اکسیژن بر اثر سوختن ناقص و تولید گاز مونوکسیدکربن مغز و قلب زودتر از سایر اعضای بدن دچار آسیب می‌شود و در صورتی که اقدام به موقع انجام نگیرد فرد دچار تشنج، کما و حتی مرگ می‌شود.

چگونه از تولید گاز مونوکسیدکربن پیشگیری کنیم؟

مهم‌ترین نکته در جلوگیری از تولید گاز مونوکسیدکربن، رساندن هوای کافی (اکسیژن کافی) به ماده سوختنی است. اگر به ماده سوختی هوای کافی برسد، گاز مونوکسیدکربن تولید نخواهد کرد؛ بنابراین تهویه هوا مهم‌ترین نکته در پیشگیری از تولید گاز مونوکسیدکربن است.

استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند خواب آرام را به خواب ابدی گره بزند، از سویی دیگر رعایت چند نکته کوچک می‌تواند هموطنان را از کمین قاتل خاموش نجات دهد تنها کافی است هشدار‌ها را جدی بگیرند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.