دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

اولین واکسن کرونا از سبد کواکس وارد کشور می‌شود

قانعی گفت:اولین واکسن کرونا تا پایان بهمن ماه از سبد کواکس وارد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در اولین نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۸ شرکت داخلی تولیدکننده واکسن کرونا هستند و ۱۱ شرکت در سازمان غذا و دارو پرونده دارند. در حال حاضر یک شرکت وارد فاز بالینی آزمایش واکسن کرونا شده و تولید واکسن رازی به زودی وارد فاز بالینی می شود. واکسنی هم با همکاری کشور کوبا تولید می شود و در نهایت سال آینده واکسن ایرانی کرونا به تولید انبوه می رسد.

او افزود: اولین واکسنی که به دست ایرانی ها می رسد از سهمیه کواکس است، ایران از این سبد تا پایان بهمن واکسن وارد خواهد کرد و اولین واکسیناسیون انجام خواهد شد. واکسن مشترک با کوبا دومین واکسنی است که وارد کشور خواهد شد.

قانعی گفت: تمام واکسن ها در سبد کواکس قرار دارند، آسترازانکا سوئدی در سبد کواکس قرار دارد و این شرکت از چند پایگاه واکسن خود را به فروش می‌رساند. این واکسن از طریق انگلیس به سایر کشورها فروخته نمی شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز برای صنعتی شدن تولید واکسن در کشور ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا زیرساخت های صنعت تولید واکسن در کشور تقویت شود.

قانعی افزود: هیچ کشوری نمی تواند همه مردم خود را با یک نوع واکسن کرونا واکسینه کند بنابراین باید از منابع مختلف داخلی و خارجی برای تامین واکسن اقدام کنیم و حتی در مواردی ممکن است، واکسیناسیون گروهی از مردم با یک واکسن شروع شود و دوز یادآوری با واکسن دیگری باشد یا مثلا برای سالمندان، زنان باردار یا بیماران قلبی و... واکسن خاصی مورد استفاده قرار بگیرد کما اینکه در برخی کشور واکسن فایزر در برخی افراد بالای ۸۵ سال عوارضی داشته است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: در هر صورت هر واکسن تولید داخل که وارد فاز سه مطالعه انسانی بود، وزارت بهداشت ۱۵ میلیون دوز از آن را به قیمت ۷۰ درصد قیمت تمام شده واکسن و با ارز نیمایی پیش خرید می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
خدا رحم کند به حالمان ، این دولت که هیچ اعتنایی به سخنان رهبر ندارد هر چه بلا داریم از دست کسانی است که ولایت فقیه را قبول ندارند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Hddj
۱۶:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
مگه ممنوع نشد؟؟
چرا اصرار به واردات واکسن از کواکس دارند؟؟
Pakistan
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
حدود۱۸واکسن داره ک بعضی ازواکسن ها هم تاالان عوارض ندارن وسطح ایمنی،بدن رو بالا بردن.واکسن امریکا و انگلیس ممنوعه اونم بخاطر عوارض وعدم اطمینان
آخرین اخبار