با کاهش بیماری کرونا در مشهد، پیوند کلیه در این شهر به روند عادی بازگشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شرایط قرمز و فوق قرمز مشهد، پیوند کلیه متوقف شده بود و تنها پیوند‌های ضروری مانند پیوند کبد انجام می‌شد، اما با بهتر شدن وضعیت، اکنون روند پیوند این عضو حیاتی در مراکز درمانی مشهد به حالت عادی بازگشته است.

او افزود: عمل‌های پیوند اعضا در شرایط قرمز کرونایی به دلیل اینکه بیمار دارای عضو پیوندی از سیستم ایمنی پایینی نسبت به سایرین برخوردار است و احتمال ابتلا به کرونا در این افراد بیشتر وجود دارد کاهش یافته بود.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پیوند کبد از ابتدای سال با انجام مراحل تشخیصی مبنی بر این که اهدا کننده مرگ مغزی دچار بیماری کرونا نبوده انجام شده است.

خالقی بیان کرد: بیمار نیازمند کلیه را می‌توان با دیالیز زنده نگه داشت، اما بیمار نیازمند کبد و قلب در صورتی که پیوند برای آن‌ها انجام نشود جان خود را از دست می‌دهند. در سه ماه اول شیوع کرونا پیوند کلیه در هیچ دانشگاهی انجام نمی‌شد، اما به مرور و به خصوص در بهمن ماه پیوند کلیه نیز دوباره از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه ماه بعد از شیوع کرونا پیوند کلیه آغاز شد از همین رو کلیه اهدایی افراد مرگ مغزی برای پیوند به شیراز ارسال می‌شد تا در آنجا در اختیار تیم درمان برای پیوند قرار بگیرد و در زمان اوج بیماری کرونا ۲ قلب مناسب پیوند وجود داشت که برای انجام پیوند به تهران فرستاده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: وضعیت شهر مشهد در اکثر اوقات قرمز بود از همین رو اعضایی که قابلیت پیوند داشت به شهرستان‌های دیگر ارسال می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر کلیه عمل‌های پیوند در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.