یک روانشناس بالینی و مشاور خانواده گفت: قربانیان اصلی طلاق، کودکان و نوجوانان هستند که با از هم پاشیدگی کانون خانواده دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

جواد کاربخش، روانشناس بالینی و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به آسیب‌های روانی ـ اجتماعی فرزندان طلاق گفت: طلاق، پایان زندگی نیست، بلکه پایان ازدواجی نافرجام است که در این میان، قربانیان اصلی کودکان و نوجوانانی هستند که با از هم پاشیدگی کانون خانواده، دچار مسائل و مشکلات زیاد می‌شوند.

او افزود: به همان میزان که زندگی در یک خانواده با ثبات و به دور از آشفتگی و نا آرامی می‌تواند به رشد و نمو بهتر کودکان و نوجوانان کمک کند، به همان میزان نیز اختلاف میان پدر و مادر و به ‌ویژه طلاق و جدایی آنان از یکدیگر می‌تواند آسیب‌های بسیاری به جسم و روان فرزندان وارد کند.

کاربخش با بیان اینکه تأثیرات این آسیب‌ها تا جایی است که فرزندان طلاق در تعاملات اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی دچار مشکلات جدی می‌شوند، تصریح کرد: گاهی فرزندان طلاق حتی به سوی گرداب‌های خطرآفرینی، چون اعتیاد نیز کشیده خواهندشد.

او بیان داشت: رشد طلاق در سال‌های اخیر به افزایش تعداد فرزندان طلاق انجامیده است، آن هم فرزندانی که مسائل و مشکلاتشان از دید بسیاری پنهان مانده است.

این روانشناس گفت: جدایی والدین بی‌شک برای اکثر فرزندان، پدیده‌ای سهمگین به شمار می‌آید و تحقیقات صورت گرفته در این مورد نشان می‌دهد که این کودکان در طول زندگی خود با آسیب‌های روانی و اجتماعی فراوانی مواجه اند.

کاربخش بروز مشکلات روانی و رفتاری را از جمله عواقب طلاق برای کودکان عنوان کرد و افزود: عواقب طلاق برای کودکان با همه احساسات ناخوشایندی که در این دوره تجربه می‌کنند، بر روح و روان و حتی جسم آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

او با بیان اینکه بسیاری از کودکان طلاق به مشکلات روانی دچار می‌شوند و این مشکلات معمولاً بدون توجه به در نظر گرفتن تحصیلات خانواده، سن و جنسیت کودک به‌طور ناخودآگاه در او پدیدار می‌شود، تاکید کرد: این عوارض روی شخصیت آن‌ها در سن رشد هم تاثیرگذار است.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: به دنبال طلاق والدین در دختران بیشتر پدیده انزواگرایی و خمودگی مشاهده می‌شود که منجر به افسردگی خواهد شد و در پسر‌ها بیشتر رفتار‌های پرخاشگری و ناسازگارانه بروز می‌کند.

کاربخش مشکلات حاصل از طلاق را براساس گروه سنی متفاوت عنوان کرد و بیان داشت: تاثیر طلاق بر کودک یک تا سه ساله موجب اختلالات خواب، تحریک‌پذیری، ۳ تا ۶ سالگی کابوس شبانه، بی‌اعتمادی و ۶ تا ۱۲ سالگی ایجاد احساس غم و دلتنگی و احساس گناه را در کودک به همراه دارد همچنینی، افسردگی، پرخاشگری عصیانگری و لجبازی، اختلال در شکل‌گیری هویت فردی همراه می‌شود.

او با اشاره به مشکلات روحی و روانی در فرزندان گفت: طلاق می‌تواند فارغ از سن، جنسیت و فرهنگ و فرزندان والدین مطلقه، خطر مشکلات روانی را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد و همچنین مطالعات نشان داده است که میزان افسردگی و اضطراب در فرزندان والدین مطلقه بیشتر است.

کاربخش تصریح کرد: مشکلات رفتاری و رفتار‌های پرخطرکودکانی که در خانواد‌ه های مطلقه زندگی می‌کنند نسبت به سایر کودکان بیشتر است..

او با بیان اینکه طلاق در عملکرد تحصیلی و از دست دادن انگیزه در فرزندان تاثیر دارد، گفت: زمانی که فرزندان طلاق وضعیت زندگی خود را آشفته می‌بینند، انگیزه‌ای برای زندگی ندارند و این مسئله امکان دارد تا سال‌ها پس از طلاق والدین هم ادامه داشته باشد، ولی در سال اول بیشترین اثر را خواهد داشت و این مسئله باعث می شود تا تمرکز خود را از دست بدهند و در تحصیل خود هم دچار افت شدید شوند.

 او تاکید کرد: فرزندان نمی‌توانند بر روی یادگیری دروس تمرکز کنند و از این طریق فشار زیادی را متحمل می شوند.

این روانشناس افزود: فرزندان طلاق در اغلب مواقع اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و خیال کنند مثل دیگر دوستان خود ارزشمند نیستند.

او با تاکید بر ازدواج‌های عاقلانه و صحیح گفت: در زندگی مشترک در صورت بروز هر مشکل با استفاده از متخصصان و افزایش مهارت‌های زندگی، حل تعارض ها، ارتباط موثر می‌توان از فروپاشی کانون زندگی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار