دو سینماگر درباره حضور در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و  کیفیت این رویداد فرهنگی هنری توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با دو سینماگر در رابطه با سی و هفتمین جشنوراه بین المللی فیلم کوتاه تهران، آثاری که ارائه دادند و برخی جزئیات دیگر گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

سیامک سلیمانی کارگردان، در خصوص اهمیت جشنواره فیلم کوتاه و اینکه چرا در سینمای جهان بیشتر از سینمای ایران به آن بها داده می شود گفت: در حوزه فرهنگ جهان، به بخش های مستقل هنری بیشتر بها داده می شود. به این دلیل که فضای تجربه گرایی در آن جاست. در سینمای حرفه ای با توجه به اینکه باید همیشه فروش گیشه، داستان، جذب مخطب عام و همینطور نظارت شدید تهیه کنندگان و سرمایه گذاران را در نظر گرفت، امکان کمی برای حفظ استقلال وجود دارد و برای نشان دادن خلاقیت محدودیت دارید.

وی ادامه داد: ولی در حوزه فیلم کوتاه که مناسبات کمتری بر آن حاکم است، شما می توانید هم تجربه گرایی داشته باشید و هم احساس استقلال کنید. چون در فرایند خلق یک اثر هنری هیچ چیز مهمتر از استقلال نیست. ضمن اینکه در سینمای بلند به دلیل اینکه با مخاطب عام سرکار دارد، بعضی از رویکرد های فرمالیستی و تجربه کردن شیوه های روایی نه چندان متعارف ممکن است جوابگو نباشد، حتی اگر تهیه کننده حمایت کند. اما در فیلم کوتاه از این موضوع حمایت می شود و بر خلاف سینمای بلند که اساس قصه است، در فیلم کوتاه، اساس ایده است. به همین دلیل سینمای تجربی در فیلم کوتاه معنا پیدا می کند . ما فیلم بلند تجربه گرایانه داریم ولی فیلم تجربی نداریم.

وی در مورد نحوه برگزاری این رویداد گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا در ابتدا تمرکز بیشتر روی بخش آنلاین بود که بعضی از دوستان فیلمساز اعتراض داشتند که به حق هم بود. اما چالش اصلی این بود که با وجود این شرایط فرصت اکران سینمایی هم فراهم کنیم، که در نهایت به این ختم شد که ما تعداد سالن ها و سانس های زیادی داشته باشیم تا بتوانیم حداقل های بهداشتی را رعایت کنیم. در حال حاضر هم شیوه نامه های بهداشتی رعایت شده و هم فیلمساز ها راضی هستند.

پخش آنلاین آثار چیزی نیست که بخواهیم آن را نادیده بگیریم

 وی در پاسخ به مزایای اکران آنلاین گفت: پخش آنلاین آثار چیزی نیست که بخواهیم آن را نادیده بگیریم و اجتناب ناپذیر است. جشنواره های زیادی به خصوص در این اوضاع به این سمت رفته اند. اکران سنتی فیلم ها بازخواهد گشت اما نمایش آنلاین به جزئی جدایی ناپذیر از فرآیند تولید و عرضه تبدیل خواهد شد. مثل جشنواره حقیقت در کشور خودمان که فیلم ها به صورت آنلاین اکران شدند. در حوزه فیلم کوتاه فرصت محدودی برای اکران وجود دارد و اکران آنلاین  می تواند کمک کند تا طیف وسیع تری با این آثار روبرو شوند.

این کارگردان در مورد اهمیت فیلم کوتاه اظهار کرد: نه فقط در ایران بلکه در سراسر دنیا سینمای مستقل و  فیلم کوتاه، سینمای حرفه ای و فیلم های بلند را تغذیه می کنند. مبدا خیلی از دستاوردهای ساختاری، روایی و تجربه های فرم گرایانه از فیلم کوتاه آغاز می شود و خیلی از استعدادها از این بستر کشف می شوند. خیلی از فیلمسازان بزرگ ما مثل آقای بیضایی، آقای نادری و آقای کیارستمی کارشان را از فیلم کوتاه  شروع کردند.

وی در پایان گفت: به نظر من در کشور هایی که ادعای سبقه فرهنگی دارند،هن های نمایشی و فیلم کوتاه خیلی جای پرداخت بیشتری دارد. ما در دو زمینه دچار معضل هستیم که یکی از آنها بحث تولید است .استعداد ها را باید نگه داشت و از آنها حمایت کرد چرا که در آینده بدنه اصلی سینمای ما خواهند شد. علاوه بر تولید در حوزه پخش نیز باید از آنها حمایت شود. درحال حاضر به غیر از یک سری پلتفرم های آنلاین و وی او دی ها، فضایی برای پخش نداریم مگر اینکه جشنواره ای برگزار شود که آن هم خیلی محدود است. خود تلویزیون می تواند بستر مناسبی باشد برای آشنا کردن مردم با جذابیت های این عرصه و هم آینده فیملساز ها را امیدوار کند به اینکه آثاری بسازند که با طیف وسیع تری از مخاطبان ارتباط برقرار کند.

مصطفی داوطلب، کارگردان فیلم کوتاه «سایکو» هم درباره حضور فیلمش در سی و هفتمین جشنوراه بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم کوتاه و داستانی «سایکو» را در جشنواره دارم که ۱۴ دقیقه است. این فیلم مضمون روانی دارد و داستان در مورد زن و مردی است که به مقصد آسایشگاه روانی سوار یک تاکسی می شوند و در آنجا اتفاقات جدیدی می افتد.

وی در پاسخ به اینکه چرا به سمت ساخت فیلم کوتاه آمده گفت: چون من بیشتر خودم را یک هنرجوی سینما می دانم و برای آنکه تجربه ای  در زمینه فیلمسازی داشته باشم، این اثر را ساختم.  فیلمسازی در طی سال های گذشته و در ابتدا دغدغه من بوده و از همان موقع پیگیر فیلم و فیلم کوتاه بودم. چند سری هم فیلم ساختم که این بار شاید فیلم «سایکو» موفق ترین آنهاست.

داوطلب ضمن تاکید بر مشکلاتی که ویروس کرونا برای تولید و حضور در جشنواره به وجود آورده است گفت: فیلم من قبل از کرونا ساخته شده اما فیلم جدیدی که در حال تولید دارم یک سال است که به خاطر کرونا نتوانستیم آن را پیش ببریم. امیدوار بودیم جشنواره هم برگزار شود چرا که نبود این رویداد باعث می شود که فیلمساز های جوان کمتر دیده شوند و فیلم کوتاه تنها فرصتی را که برای دیده شدن دارد، از دست بدهد که امیدوارم هرگز این اتفاق نیفتد.

وی راجع به تاثیر آنلاین شدن جشنواره در میزان جذب شدن مردم به فیلم کوتاه بیان کرد: قطعا می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. خصوصا الان که در وضعیت کرونا هستیم، دسترسی ها برای مردم راحت تر خواهد بود. البته بعضی فیلمساز ها هم تمایلی نداشتند که فیلم هایشان آنلاین دیده شود.

 داوطلب یادآور شد: در بیشتر زمینه ها ساخت فیلم کوتاه خیلی سخت است اما مهمترین مشکل فیلمسازها تامین بودجه است و بعد رابطه ای که بتوانند عوامل را برای حضور در این فیلم راضی کنند. در فیلم کوتاه راضی کردن عوامل سخت است و به همین خاطر ساخت فیلم رفاقتی جلو می رود و فیلم تم حرفه ای خود را ازدست می دهد. در حوزه پخش نیز مشکلاتی وجود دارد.

همکاری هنرمندان بزرگ در فیلم های کوتاه بسیار موثر است

وی در مورد حضور و حمایت هنرمندان گفت: حضور هنرمند های بزرگ در فیلم های کوتاه می تواند کار را جدی تر کند و اثر بیشتر دیده شود. ترجیح من عوامل های مختلف هنری است که هیچ تمایلی برای فعالیت در حوزه فیلم کوتاه ندارند و مزیتی برای آنها ندارد. در زمینه فیلم کوتاه بازگشت سرمایه ای وجود ندارد و سرمایه گذاران هم تمایل کمتری به همکاری در این حوزه دارند.

گفتنی است این فیلم از  تولیدات سینمای جوان خرم آباد است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.