برای نخستین بار در کشور؛

تولید بیش از ۶۰۰ تن محصول تازه و ژل خالص تصفیه شده آلوئه ورا در مشهد

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵ هکتار از مساحت گلخانه‌های مشهد به کشت آلوئه ورا اختصاص دارد که سالانه بسترساز تولید حدود ۶۰۰ تن محصول تازه می‌شود.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: با توجه به ویژگی‌هایی منحصر به فرد آلوئه ورا، به ویژه مقاومت نسبت به کم آبی و شرایط سخت محیطی، در سال‌های اخیر توسعه کشت آن جزو سیاست‌های بخش باغبانی مشهد بوده است.
 
او افزود: بزرگترین مجتمع تولید آلوئه ورا در کشور به مساحت حدود دو هکتار در مشهد وجود دارد. این مجتمع با بیش از بیست واحد گلخانه ای برای ۴۰ نفر به صورت  مستقیم و برای ۱۲۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه کلیه مراحل فرآوری این گیاه با ماشین آلات مخصوص صورت می‌گیرد، ادامه داد: فرآوری گیاه آلوئه ورا شامل تهیه ژل و پودر آلوئه ورا است که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، تولید آبمیوه، لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید دارو‌های گیاهی و... کاربرد دارد.

جعفری هم چنین با اشاره به پیشینه تاریخی استفاده از این گیاه، بیان کرد: آلوئه ورا یکی از قدیمی‌ترین گیاهان داروئی در طول تاریخ بوده و طبق بررسی‌های به عمل آمده در نسخه‌های مصری قدیم، قدمتش به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.


بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: آلوئه ورا مخصوص مناطق گرم بوده و منشاء آن مناطق گرم آفریقا و هند است. هم چنین مناطق پراکنش آن جنوب مدیترانه، آفریقا و جزایر قناری است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ گونه از جنس آلوئه ورا وجود دارد ولی فقط ۴یا ۵ گونه آن دارای خاصیت داروئی است که مهمترین آن‌ها barbadensis و vera بوده و این گونه‌ها در دوره نونهالی دارای لکه‌های مشخص روی برگ و دارای گل‌های زرد هستند .

جعفری با بیان نیاز‌های اکولوژیک آلوئه ورا  اظهار کرد: آلوئه ورا طالب آب و هوای گرم و نور کامل خورشید است و در حرارت زیر ۵ درجه دچار سرمازدگی شده و از بین می‌رود. باوجود اینکه این گیاه به کم آبی کاملا مقاوم بوده و بدون آب تا مدت‌ها تحمل می‌کند، وجود آب مداوم پای ریشه آن نیز باعث پوسیدگی گیاه می‌شود. به منظور داشتن ژل با کیفیت بالا بهتر است کشت و کار آلوئه کاملا ارگانیک باشد.

او افزود:تعداد دوره برداشت آلوئه ورا در سال دو یا  سه نوبت در فضای باز و تا شش نوبت در شرایط گلخانه ای است.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار