معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: سرمازدگی در سطح ۳۸ هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع ۱۲ شهرستان این استان، مبلغی معادل ۹۸۰۰ میلیارد ریال خسارت زد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، جعفر صبوری پور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه در سنوات اخیر پدیده تغییر اقلیم با افزایش فراوانی، شدت و مدت وقوع مخاطرات اقلیمی همراه بوده است بیان کرد: دمای شبانه از نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس هر شب بین ۴ تا ۸ ساعت دمای تا منفی ۱۴ درجه رسید و خسارت زیادی را  به بخش کشاورزی وارد کرد.

او، با بیان اینکه ۸۲ درصد از خسارت در حوزه باغ‌ ها و مابقی در زراعت بود، تصریح کرد: افت دمای شبانه به ۲۵ هزار هکتار از باغ‌ها و به صورت عمده باغ مرکبات مبلغی معادل ۸۰۸۰ میلیارد ریال و ۱۳ هزار هکتار از محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا، ۱۷۲۰ میلیارد ریال خسارت زد.

 صبوری پور، ادامه داد: شهرستان‌های داراب با ۳۰۸۰ میلیارد ریال، فسا ۱۹۶۰ میلیارد ریال و جهرم ۱۷۱۰ میلیارد ریال بیشترین خسارت را داشتند.

پیگیری خسارت سرما زدگی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه پیش از وقوع سرمازدگی به کشاورزان اطلاع رسانی و در خصوص پیشگیری توصیه‌های فنی شده، افزود:   تنها اهرم حمایتی دولت از کشاورزان در شرایط عادی بیمه بوده که اقداماتی  نیز در زمینه کاهش خسارت انجام شده است.

او،  اضافه کرد: از مسئولان ملی وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد تا خسارت سرمازدگی به باغ‌ها و مزارع شهرستان‌های فسا، داراب، جهرم و قیروکارزین بازدید کنند و بدین ترتیب عمق خسارت به سطوح ملی انعکاس داده شد که انتظار می رود بخشی از خسارت جبران شود.

صبوری پور، اظهار کرد: کمک بلاعوض، تسهیلات قرض‌الحسنه و تامین هزینه امهال بدهی تسهیلات بانکی باغداران خسارت دیده و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات صندوق بیمه  از جمله پیشنهاد‌ها به منظور کمک به خسارت دیدگان صندوق بیمه کشاورزی ارزیابی و پرداخت غرامت طی مدت یک ماه انجام شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار