آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کرمان نگران کننده است/ توصیه های ایمنی برای استفاده از وسایل گرمایشی

رئیس اورژانس کرمان گفت: طی ۳ روز گذشته، ۱۶ نفر در استان کرمان با گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید محمد صابری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: طی ۳ روز گذشته از یکم بهمن ماه تا سوم بهمن ماه ۱۶ نفر در سطح استان کرمان با گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند.

او افزود: بیشترین مسمومیت در شهر کرمان به وقوع پیوسته و علت حادثه نقص در پکیج منزل گزارش شده است.

صابری به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخی، نکات زیر را رعایت کنند: 

ـ قبل از استفاده از وسایل گرمایشی، مسیر خروج گاز را به طور کامل کنترل کنند.

ـ  استفاده از وسایل گرما زا، مثل بخاری و پکیج در فضا‌های مسکونی کوچک؛ حتی درمواردی که سالم بوده و مسیر خروج گاز مناسبی هم داشته باشد به دلیل مصرف اکسیژن داخل فضای کوچک مسکونی، بسته بودن کامل در و پنجره ها و نبود ورود اکسیژن جایگزین به فضای مسکونی، می‌تواند به دلیل کمبود اکسیژن، عوارض و ناراحتی‌هایی را به دنبال داشته باشد.

ـ  استفاده از وسایل گرما زای بدون مسیر خروج گاز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و اصولا وسایل بدون مسیر خروج گاز به هیچ وجه استاندارد نیستند.

ـ هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نکنید و همچنین از ذغال در فضای بسته و چادر مسافرتی استفاده نکنید.

ـ هرگز در فضای بسته پارکینگ، خودروی خود را روشن نگذارید.

ـ رانندگان وسایل نقلیه از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود برای استراحت و خواب جدا خودداری کنند.

ـ از نصب آبگرمکن یا انتقال گاز پیک نیک در حمام  برای گرم کردن حمام جدا خودداری کنید.

ـ هنگام استفاده از وسایل گرمایشی از لوله‌های آکاردئونی یا فنری، استفاده از زانو‌های متعدد و شیب رو به پایین لوله‌ها جدا خودداری کنید.

او علائم مسمومیت را سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، اختلال حواس، تشنج و کما که در نهایت در موارد شدید به مرگ منتهی می شود، عنوان کرد.

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم خواست: در صورت بروز حادثه بدون فوت وقت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار