در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رشد اخیر صادرات زعفران به نفع تولید داخل نیست/ حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ ۱۵ میلیون تومان

حسینی گفت: با توجه به صادرات زعفران به کشور‌های واسطه ای، ارزش واقعی محصول نصیب کشور‌های بیگانه می شود و تنها دود کباب به بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌رسد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به صادرات زعفران به چند کشور طی سال‌های اخیر اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر و ماه‌های گذشته، زعفران ایرانی به چند کشور واسطه همچون هنگ کنگ صادر می‌شود، درحالیکه مصرف کننده عمده نیست و ۱۰۰ درصد کالایی که وارد این کشور می‌شود بصورت قانونی و غیرقانونی به چین صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به صادرات زعفران به کشور‌های واسطه ای، ارزش افزوده کالا نصیب دیگر کشور‌ها شده و تنها دود کباب نصیب بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا می‌شود.

حسینی ادامه داد: طی سال‌های اخیر عمده زعفران تولیدی به هنگ کنگ و افغانستان صادر می‌شود که رشد صادرات طی ماه‌های اخیر به زیان کشورماست چرا که سود آن به جیب بیگانگان می‌رود و تولیدکننده سهمی از این ارزش واقعی بازار ندارد.

این مقام مسئول حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه آمار دقیق صادرات زعفران را گمرک باید اعلام کند، گفت: گرچه صادرات زعفران در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، اما به علت آمار‌های ضد و نقیض درصدی از این رشد نمی‌توان اعلام کرد.

وی کشور‌های هنگ کنگ، اسپانیا، امارات و افعانستان را در راس کشور‌های هدف صادراتی اعلام کرد.

حسینی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در کشور ما تولید می‌شود، اما استراتژی و برنامه منظمی برای صادرات وجود ندارد تا تولیدکننده با خیال راحت به تولید ادامه دهد و بنده احساس می‌کنم شرایط به گونه‌ای رقم‌می خورد که کبابی که در این بازار عرضه می‌شود، دود آن تنها نصیب کشاورزان‌می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: زعفران ، صادرات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار