جمشیدی دانا گفت: پالایشگاه گازی بید بلند سومین ابر پروژه دنیا در سال ۲۰۲۰ و نمادی از اقتدار فنی و اقتصادی ایران است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی جمشیدی دانا مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاح پالایشگاه گازی بید بلند بهبهان با بیان اینکه امروز روز به تصویر کشیدن اقتدار فنی و اقتصادی کشور است، گفت: از خطه خوزستان ابر پالایشگاهی به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی آسیا، افتتاح شد که نشان می‌دهد ایران تحریم شدنی نیست.

او با بیان اینکه رؤیای ۱۱۰ ساله صنعت نفت مبنی بر جمع آوری گاز‌های همراه نفت و نسوزاندن آن‌ها در فلر‌ها این بار در فلر‌های استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد محقق شد، افزود: طراحی و اجرای هزار کیلومتر خط لوله برای ارسال گاز به پتروشیمی‌ها در ۳ استان، ساخت پالایشگاه با ظرفیت ۲ میلیارد مترمکعب در روز برای تولید گاز شیرین سازی شده و تولید روزانه ۱۴ میلیون تن گاز‌های اتان، متان و پنتان پلاس از دیگر نتایج احداث این پالایشگاه است.

جمشیدی دانا با اشاره به اینکه این پالایشگاه با تلاش همه شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری احداث شده و سهم پیمانکاران داخلی از این ابرپروژه ۶۵ درصد است، بیان داشت: سرمایه گذاری احداث این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار بوده که ۲.۲ میلیارد دلار از این سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی و با عاملیت ۵ بانک ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول استفاده از این میزان سرمایه داخلی را نشان دهنده انسجام شبکه بانکی، گمرکی و نفتی و ثبت رکورد‌های زمانی بی نظیر در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور عنوان و تصریح کرد: به گونه‌ای که ۹۸ درصد این پروژه ظرف ۳۶ ماه پس از صدور اسناد بانکی احداث شد.

او ادامه داد: ابرپروژه پالایشگاه گازی بید بلند، بزرگترین پروژه سال ۹۹ کشور، نامزد دریافت مدیریت پروژه ۲۰۲۰ در دنیا و کسب عنوان سوم ابرپروژه جهان است و جلوگیری از آلودگی ناشی از سوزاندن فلر‌ها و حفظ محیط زیست از دیگر دستاورد‌های احداث این پالایشگاه به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


جمشیدی دانا با بیان اینکه گاز‌های اسیدی تولیدی در پالایشگاه بید بلند با سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلار مجدداً فرآوری و به چاه‌های نفت آقاجری تزریق می‌شود، گفت: این پالایشگاه از شهریور در مدار تولید آزمایشی قرار گرفت و پیش بینی ما از درآمدزایی ۷۱۰ میلیون دلاری از محل صادرات و ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فروش داخلی در سال خواهد بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.