روستای فش ظرفیت‌های زیادی در خصوص ساخت ساز‌های سنتی دارد

معاون استانداری کرمانشاه انتخاب شهر دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور را نقطه عطفی در خصوص توجه بیشتر به ظرفیت‌های استان در زمینه تولید ساز‌های محلی و سنتی دانست .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حاتمی معاون استانداری کرمانشاه انتخاب شهر دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور را نقطه عطفی در خصوص توجه بیشتر به ظرفیت‌های استان در زمینه تولید ساز‌های محلی و سنتی دانست و گفت : یکی از تاکیدات مسئولین استان این بوده که هر آنچه ریشه و هویت آن مربوط و مختص به این استان است هم ثبت ملی شود و هم در سطح ملی و بین المللی معرفی و از طریق آن‌ها رویدادسازی شود مانند ساز تنبور که تلاش‌های زیادی شد .

او گفت : شهر دالاهو که بیشترین فعالیت را در زمینه ساخت این ساز سنتی و تاریخی دارد باید شهر ملی تنبور شود که این اتفاق در گسترش و تقویت این فعالیت در شهر‌های استان تاثیر مثبت می‌گذارد.

معاون استاندار افزود: ساخت تنبور، چون مراحل متعددی دارد و قابلیت بسط و گسترش دارد بنابراین می‌توان آن را در قالب یک زنجیره ارزش تعریف کرد و از قبال آن ایجاد اشتغال و درآمد نمود و ما هم در این زمینه حمایت کامل و جامع خواهیم کرد.

حاتمی آموزش را یک اصل بسیار با اهمیت در تداوم این هنر و ماندگاری این ساز ذکر کرد و ادامه داد: اگر بتوانیم بین هنر و درآمد آمیختگی ایجاد کنیم هم هنر ماندگار خواهد شد و هم شیوه‌های فروش و عرضه آن دچار گستردگی و نوآوری خواهد شد و این باعث خواهد شد که این هنر راحت‌تر به نسل‌های دیگر منتقل شود.

او گفت: آنچه در فش مشاهده کردیم ریشه دار بودن این هنر و علاقمندی مردم این دهستان به ساخت ساز سنتی تنبور بود و اینکه ظرفیت‌های زیادی در زمینه ساخت ساز‌های سنتی دارد، اما متاسفانه اوضاع کارگاه‌ها با استاندارد‌های لازم فاصله دارد و ما برای حل این موضوع و ایمن سازی و استانداردسازی کارگاه‌ها، تسهیلاتی را در اختیار فعالان این بخش قرار می‌دهیم و سازمان میراث فرهنگی را هم برای حمایت‌های لازم مامور خواهیم کرد.

حاتمی گفت: در خصوص بیمه تامین اجتماعی فعالان این عرصه با مسئولین مرتبط رایزنی خواهیم کرد که این مشکل حل شود و در رابطه با ایجاد مجتمع کارگاهی در منطقه فش پیشنهاداتی مطرح گردید که ما حاضر به حمایت و ارائه تسهیلات لازم هستیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار