مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هم اکنون تالاب گاوخونی فقط چهاردرصد آب دارد و این امر حیات زیست محیطی این منطقه را به شدت به مخاطره انداخته است.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو  با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:  تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار مساحت دارای زیستگاه‌های مختلفی مانند تالاب، رودخانه، تپه‌های شنی، نیزار، شوره‌زار، تپه ماهور است، در این تالاب همواره گونه‌های مختلف خزندگان، پرندگان آبزی و کنار آبزی وجود داشتند و  همراه مقصد مهاجرت پرنده هایی است که از قطب به مناطق گرمسیر حرکت می کنند. 
 
او ادامه داد: هم اکنون تالاب گاوخونی فقط چهاردرصد آب دارد و این امر حیات زیست محیطی این منطقه را به شدت به مخاطره انداخته است،سال های گذشته بیش از ۱۵۰ هزار  پرنده  مهمان این تالاب بودند اما در آخرین سرشماری حدود دو هزار پرنده در محدوده تالاب مشاهده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از مهم ترین دلایل خشک شدن و از بین رفتن حیات زیست محیطی تالای گاوخونی می توان به خشکسالی و کاهش بارندگی، قطع حق آبه تالاب در سی سال گذشته، و کمرنگ شدن مدیریت جامع حفاظت از تالاب اشاره کرد.
 
شیشه فروش با اشاره به اینکه  گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در این تالاب در معرض انقراض قرار دارد بیان کرد:  حفاظت از اکوسیستم‌های این تالاب امری ضروری است و باید با احیای تالاب از اکوسیستم این منطقه حفاظت شود چرا که خشک شدن گاوخونی به منزله ایجاد کانون بزرگ گرد و غبار در  مرکز کشور و نابودی پنج استان است.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار