شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حذف مقاله علمی از رساله دکتری به نفع کشور نیست

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: در سیاست‌های کلان با استفاده از مقالات ارائه شده از رساله دکتری می‌توان، جایگاه علمی کشور را در دنیا حفظ کرد.

محسن شریفی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود مقاله علمی پژوهشی در رساله دکتری اظهار کرد: در آئین نامه دکتری یک بندی وجود دارد که در آن کفایت دستاورد‌های پژوهشی دانشجویان دکتری برای انجام رساله خود چاپ حداقل یک مقاله علمی است.

او افزود: تنها مقاله علمی ملاک دستاورد‌های پژوهشی رساله دانشجویان دکتری نیست، بلکه تاییدیه ثبت اختراع می‌تواند جایگزین مقاله علمی برای آنان شود و این حداقل چیزی است که از دانشجویان دکتری و استاد راهنما خواسته شده تا به عنوان دستاورد پژوهشی رساله در نظرگرفته شود و این موضوع شرط دفاع از پایان نامه است.

شریفی با بیان اینکه خیلی از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان ظرفیت و استعداد بیش از یک مقاله خوب را دارند، تاکید کرد: حذف مقاله علمی از رساله دکتری به نفع کشور نیست؛ در سیاست‌های کلان باید با استفاده از توانمندی این نوع مقالات رتبه و جایگاه علمی کشور را در دنیا حفظ کرده و ارتقا ببخشیم.

او درباره رای اخیر دیوان عدالت مبنی بر حذف مقالات علمی از رساله دکتری گفت: داشتن مقاله در دو مرحله خلاصه می‌شود؛  مقالات در مرحله اول پس از بررسی توسط نشریات و داوری در صورت تایید مورد پذیرش قرار گرفته و گواهی پذیرش برای انتشار دریافت می کنند و در مرحله دوم (یعنی پس از پذیرفته شدن) وارد مرحله حروف‌چینی و انتشار می شوند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: مقاله پذیرفته شده در رساله دکتری نهایتا به چاپ خواهد رسید و به منظور سریع‌تر شدن فرآیند تسویه حساب و فارغ التحصیلی دانشجویان همان گواهی پذیرش کفایت می‌کند بنابراین شرط داشتن یک مقاله در رساله دکتری تغییر نکرده و مرحله چاپ را در اختیار دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اللهم عجل لولیک الفرج
۱۵:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
چاپ مقاله در نشریات خارجی استارت مال خود کردن سوژه های تحقیقاتی توسط شرکت ها و تراست های آمریکایی و اروپایی است. و اصولا چاپ مقاله یکی از راههای اصلی دزدی علمی از جهان است. شما مقاله ای را که جنبه نوآوری دارد را منتشر می کنید، چندی بعد می بینید که همان سوژه در غرب به تولید میرسد. اتفاقا سعی باید بر این باشد که تحقیقات با پشتوانه علمی به مرحله کاربردی برسد و دارای پشتوانه علمی و مالی دولتی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی فارغ التحصیل دکتری
۱۰:۵۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بحث عدم ارائه مقاله علمی نیست، بحث چاپ یا پذیرش مقاله است که چرخ پیشرفت علمی کشور را با رکود مواجه میکند. کاش مسؤولین محترم وزارت علوم بررسی و آمارگیری میکردند تا متوجه شوند که چند در صد از دانشجویان دکتری چند سال از باارزشترین دوره عمرشان را معطل پذیرش یک مقاله در مجلات کرده اند، چند در صد ترک تحصیل کرده اند و چند درصد متحمل ضررهای مالی شده اند که یا ناشی از پذیرش پولی مقالات است و یا ناشی از خوردن تاخیر در دفاع از پایان نامه بخاطر معطلی برای پذیرش مقاله بوده است.
چرا استادان راهنما مقالات را ارزشگذاری نمیکنند؟ چرا مقالات باید در مجله ها چاپ و یا پذیرش شود تا ارزش پیدا کند؟ آیا واقعا از قِبَل پذیرش این مقالات، سطح علمی کشور بالا میرود؟ یا این مقالات فقط به درد وزارت علوم میخورد که آمار مقالات چاپ شده اش را نشانه پیشرفت علمی قلمدادکند، و به درد دانشگاهها میخورد که درموقع بیلان دادن، آمار مقالات چاپ شده شان را به رخ دیگران بکشند و به درد اساتید راهنما و مشاور میخورد که با این مقالات ارتقاء رتبه پیداکنند؟!
و این وسط، بدبخت دانشجویی که نه آشنایی در مجلات دارد تا سفارشش را بکنند و نه راهی دیگر برای راه پیدا کردن به این گونه نشریات .
موارد فراوانی وجود دارد که پایان نامه آماده دفاع، سه سال معطل پذیرش مقاله مانده و نهایتا ملیونها تومان از دانشجوی بدبخت گرفته شده که چرا دیر دفاع کرده است؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۰:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
مقاله باید حذف بشه!یکی پولداره مقاله میخره میشه آدم علمی و یکی هم خودشو میکشه یک مقاله بنویسه و درآخر هم هیچی به هیچی
آخرین اخبار