حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، عدالت را ارزشمندترین مفهوم جهانی و انسانی عنوان کرد.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در اولین نشست «عین عدالت» از سلسله نشست‌های بزم اندیشه که با همکاری موسسه جوانان آستان قدس رضوی و باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع «عدالت و ولایت برگزار شد، گفت: حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت باید اتفاق بیفتد.

جایگاه ولایت در حکمرانی اسلامی

وی تصریح کرد: نمی‌شود در حکمرانی اسلامی ولایت را فرض نکرد. تحقق عدالت یک سیستم نیاز دارد که در این سیستم مردم هستند، کارگزاران جزئی از سیستم‌اند، حاکم اسلامی هم جزئی از سیستم است. اگر یکی از اجزای این سیستم وظیفه خودش را درست انجام نداد، آیا باید دست از ولایت فقیه که در راس است برداریم؟

وی به جایگاه واژه عدالت و ولایت در آیات قرآن اشاره داشت و گفت: مهمترین منبع دینی ما قرآن است که در آن دو واژه عدالت و ولایت به کرات ذکر شده است و در آیه ۵۸ سوره نساء حکمرانی و عدالت را دارای پیوندی وسیع و ناگسستنی عنوان می‌کند. شهید مطهری در بسیاری از آثار خود در خصوص ولایت بسیار سخن گفته و عدالت ایجابی و سلبی آن را مورد بررسی قرار داده است.

این استاد دانشگاه، قرب، نزدیکی، دوستی، محبت و پیوند ناگسستنی با ولی را مفهوم ولایت عنوان کرد و ادامه داد: در این تعریف یعنی آنقدر بین ولی و مردم پیوند محکمی تنیده شده که جداشدنی نیستند. در مفهوم ولایت مومنین نیز نسبت به هم ولایت دارند. اولیای خدا هم ولایتی دارند بر مردم که از هم جدا نمی‌شوند. ولی چه از مومنین باشد چه فقیه و اولیاء الهی، باید بر اساس حدود الهی ولایت داشته باشد.

عقل و شرع نقطه اتصال عدالت و ولایت

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، حق را واژه کلیدی در عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: اگر حق را به صاحب حق دادی عدالت است که مقابل آن ظلم است و این حق را عقل و شرع تبیین می‌کند. وی، عقل و شرع را واژه کلیدی عنوان کرد که عدالت و ولایت را به هم متصل می‌کند.

خسروپناه ادامه داد: نسبت ولایت و عدالت حدود الهی است و این حدود الهی بر اراده اجتماعی استوار است. عدالت وقتی تحقق پیدا می‌کند که ولایت در کنار اراده اجتماعی قرار گیرد.

مردم در انتخاب خود مسئول هستند

وی گفت: در مباحث کلامی بحثی به نام شرور است که به اتفاقاتی که در عالم طبیعت رخ می‌دهد، مرتبط است که این شرور را به خدا نسبت می‌دهند. در حالی که منشأ بسیاری از این شرور اعمال خود انسان هاست که تجاوز به طبیعت می‌کنند و در طبیعت نیز تصرف بر انسان می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران عمده مسئولین را مردم بی واسطه انتخاب می‌کنند و رهبری با واسطه خبرگان انتخاب می‌شود. خیلی مواقع مردم به شعار‌ها و تبلیغات غیر واقع و بدون پشتوانه رای می‌دهند که مصداق آن رای دادن به شخصی است که در دوران تبلیغات هر شب به مردم شام می‌دهد. ما باید بپذیریم که حکومت مردم سالارانه است و مردم در انتخاب خود مسئول هستند. همه مشکلات به مردم بر نمی‌گردد، اما بخش عمده آن مردم هستند.

عدالت، محور حکمرانی اسلامی ولایی است

تاثیر استعمار در جامعه گذشته را مطالعه کنیم

وی ادامه داد: در ۱۵۰ سال اخیر نقش استعمارگران را در جامعه نگاه کنیم. من به واسطه سفر‌های خارجی که برای همایش و سخنرانی می‌روم، فهمیدم این حرفی که در جامعه ما از اروپا و آمریکا و کشور‌های دیگر مطرح می‌کنند که گویی گل و بلبل وجود دارد و سیستم عدالت وجود دارد، این طور نیست. در غرب دعوا دعوای احزاب است؛ یعنی شما می‌بینید یک نفر را به عنوان اختلاس‌گر معرفی می‌کنند، ولی در حقیقت این ضربه‌ای است که یک حزب به حزب دیگر می‌زند. اگر راست می‌گویند مفاسدی که در حزب خودشان هست را نشان دهند. در آمریکا میلیون‌ها نفر کارتن‌خواب وجود دارد که از درد فقر می‌نالند، چه کسی به این‌ها توجه می‌کند. 

عدالت، محور حکمرانی اسلامی ولایی است

خسروپناه به حمایت رهبری در طرح افزایش نرخ بنزین در سال ۹۷ اشاره داشت و گفت: در مسئله اغتشاشات ناشی از گران شدن بنزین رهبری پیشنهاد دادند سال به سال افزایش یابد و یک دفعه این فشار بر مردم وارد نشود و قبل این افزایش روند حمایتی برای مردم صورت گیرد. روسای دو قوه بر این مسئله اجماع کردند، اما رئیس جمهور مسیر دیگری در پیش گرفت و رهبری برای جلوگیری از اینکه شکاف دوگانگی حاکمیت در نظام اتفاق نیفتد، از طرح دولت حمایت کرد، زیرا بسیاری بر آنند که حاکمیت دوگانه شکل گیرد.

عدالت، محور حکمرانی اسلامی ولایی است

پیش‌نیاز عدالت‎خواهی تعریف یک جامعه آرمانی است

میلاد گودرزی فعال رسانه ای هم که در برنامه «عین عدالت» از سلسله نشست‌های بزم اندیشه حضور داشت، گفت: «عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد و اگر نباشند ضد عدالت است». تعریف عدالت به یک مفهوم پیشینی نیاز دارد، چون وقتی ما می‌گوییم عدالت یعنی این که هر چیزی سر جای خودش با این وجود ابتدا باید ببینیم که این جای خودش کجاست در نتیجه باید به یک مرحله قبل برگردیم که من اسم این مرحله را آرمانگرایی می گذارم. در این مرحله باید یکسری آرمان‌ها، وضع مطلوب و جامعه ایده آل را تعریف و ویژگی‌های آن را تعیین کنیم و بر این اساس می‌گوییم در این جامعه ایده آل هر چیزی جای خودش است؛ بنابراین ما در حال حاضر در یک وضع موجود قرار داریم که هر چیزی سر جای خودش نیست و عدالت در آن در حد کمال و باید محقق نشده؛ پس برای اینکه هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد باید عدالت خواهی کنیم.

حکومت عدالت محور

میلاد گودرزی ادامه داد: اگر وضع مطلوب‌ اتفاق افتد، رسیدن حق به صاحبان حق خروجی آن می‌شود. از این زاویه وقتی در خصوص حکمرانی صحبت می‌کنیم حس می‌کنم در خصوص عدالت صحبت می‌کنیم.حکومت بخش سخت افزاری جامعه است که سازمان ها، ارگان‌ها و قوای سه گانه را شامل می‌شود. اما حکمرانی یک لایه بالاتر از حکومت است که به ارائه ایده‌های حکومت می‌پردازد.

این فعال رسانه‌ای به تغییرات حکومت بعد از انقلاب اشاره داشت و گفت: بحث ولایت و مدل حکومت بعد از انقلاب یک مدل حکمرانی است. اگر بخواهیم از زاویه عدالت محور به آن نگاه کنیم عدالت خواهی رو به جلو باید از حکومت بالاتر باشد.

نگاه عدالت خواهی به کارگزاران

وی به دیدگاه نسل جدید در خصوص عدالت خواهی طی دهه اخیر اشاره داشت و گفت: طی این سال‌ها نگاه‌های عدالت خواهانه در خصوص کارگزاران ایجاد شده است که بر مبنای آن اندیشکده‌ها فعال شد.

عدالت، محور حکمرانی اسلامی ولایی است

نهضت، لازمه برقراری حکومت اسلامی

گودرزی، نهضت را مقوله‌ای برای برقراری حکومت اسلامی دانست که شریعتی نیز بر آن تاکید داشته است.  کمرنگ شدن جایگاه نهضت در بسیاری از انقلاب‌ها و نظام‌های سیاسی دنیا مشهود است. بسیاری از این انقلاب‌ها با نهضت شروع شد، اما بعد از نتیجه به سکون می‌رسد.

وی افزود: اینکه ایجاد هر مشکلی را در جامعه به گروهی خاص نسبت می‌دهند به این دلیل است که ما نهضت را کشتیم.

عدالت، محور حکمرانی اسلامی ولایی است

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
صلوات بر مومنون و مومنات
گوشمان به دهان رهبر عزیزمان است. انشاءالله با مومنون محشور شویم.
آخرین اخبار