عوامل موثر در آلودگی هوای کلانشهر تبریز به مناسبت روز هوای پاک با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز و مدیر محیط زیست توسعه و پایداری شهرداری تبریز در خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی  با بیان این‌که بدترین آفت در خصوص محیط زیست، درگیر شدن با گرایش‌ها و حواشی‌هاست گفت: خود را وابسته به جناح خاصی نمی‌دانیم و متعلق به جناح خاصی نیستیم، همواره خود را پاسخگوی هر طیفی در جمهوری اسلامی می‌دانیم.

او با تاکید بر این‌که همگان در حوزه‌ی محیط زیست موظف به تلاش هستند افزود: براساس قانون گذاری، ۱۳ دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم موظف به تلاش در حوزه‌ی حمایت و حفاظت از محیط زیست هستند، برخی از دستگاه‌ها در استان مسئولیت مستقیم را بر عهده‌ی محیط زیست واگذار می‌کنند، به عنوان مثال در خصوص کاوه سودا، محیط زیست را موظف به اظهارنظر کرده  و محیط زیست را به حاشیه می‌کشند، هر سازمان باید متولی و جوابگوی مباحث خود در حوزه محیط زیست باشد.

اوبیان کرد: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند، ادعا کند که آلاینده نیست، اگر واحد صنعتی می‌خواهد ثابت کند، آلاینده نیست باید ادعای خود را در عمل نیز ثابت کند و پاسخگوی مردم شود، اینگونه نیست ،که ما مسئولیت آن‌ها را برعهده بگیریم، با هیچ واحد صنعتی عقد اخوت نبسته‌ایم ،که اگر آلودگی داشته باشد، با آن‌ها همکاری کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما به دلیل مباحث اشتغال نمی‌توانیم مسائل مربوط به محیط زیست را نادیده بگیریم، تعدادی از تشکل‌های مردمی در استان وجود دارد که با علاقه و بدون هیچ چشم داشتی در حوزه‌ی حفاظت از محیط زیست و حمایت از آن فعالیت می‌کنند و به هیچ سیستمی بدهکار نیستند، تلاش این عزیزان در این حوزه قابل ستودن است.

عباس نژاد افزود: همکاران محیط زیست نیز با ظرافت لازم باید در راستای اهداف سازمان محیط زیست با تشکل‌ها در ارتباط باشند.

او در خصوص استفاده از مازوت در برخی از استان‌ها تشریح کرد: طبق شنیده‌ها ۲۵ درصد خروجی نفت خام ایران مازوت است، با توجه به این‌که قبلا تحریم نبود، این مقدار از مازوت فروخته می‌شد، ولی اکنون نمی‌توان آن را فروخت یا استفاده کرد.

او ادامه داد: اوایل بحث، سازمان محیط زیست اجازه‌ی استفاده از مازوت را نداد و حتی در برخی موارد این امر باعث پلمب شدن نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه قزوین شد، ولی با پر شدن انبارها، امکان ذخیره‌ی مازوت وجود نداشت، ۲۵ درصد مازوت باید به نحوی مدیریت شود تا به محیط زیست آسیب نرساند، علی رغم میل باطنی مدیران محیط زیست، مجوز استفاده توسط شورا عالی امنیت ملی صادر شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که نیروگاه تبریز با سایر نیروگاه‌ها متفاوت است و نباید در آن مازوت استفاده شودگفت: نیروگاه در هیچ کدام از استان‌ها کنار شهر قرار نگرفته است با ایجاد خاموشی‌ها در شهر، درخواست ما مبنی بر عدم استفاده‌ی مازوت در نیروگاه جزو اولویت بعدی شد.

عباس‌نژاد تاکید کرد: استاندارد استفاده از مازوت ۱۷۰۰ میلی گرم بر متر مکعب است، ولی اگر از این اندازه حتی یک میلی گرم تجاوز کند، علاوه بر مباحث جرایم آلودگی، آن واحد به عنوان تولیدکننده‌ی آلاینده باید به دادگاه معرفی شود.

او ادامه داد: اقداماتی در زمینه‌ی مازوت نیز توسط نمایندگان انجام شد و نامه‌ای در این رابطه به تهران ارسال کردیم که از سوزاندن مازوت در نیروگاه تبریز جلوگیری شود، آقای استاندار و نمایندگان پیگیر این موضوع هستند، امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه انجام شود و در غیراینصورت ناچار به اجرای مصوبه هستیم.

اوخاطرنشان کرد: هوای استان تحت تاثیر آلودگی واحد‌های صنعتی کشور‌های مدیترانه‌ای نیز است و آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که بیشترین میزان صنایع بازیافتی دارد؛ برهمین اساس برخی واحد‌های صنعتی که در اطراف تبریز بودند شبانه پسماند سوزی می‌کردند البته با جلوگیری از این اقدام، تاحدودی از آلودگی هوا کاسته شده است، از اوایل این هفته نیز بحث پایش‌های شبانه در استان فعال شده و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم واحد‌های فعال پسماند بسوزانند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: هر واحدی که در حد استاندارد فعالیت کند با آن مشکلی نداریم، ولی اگر خارج از ضوابط فعالیت کند با مشکل مواجه خواهیم شد، هیچ طیفی نمی‌تواند محیط زیست را مکلف کند که بر تخلف واحدی چشم پوشی کند، ما صادقانه کار خود را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۰:۵۶ ۳۰ دی ۱۳۹۹
خواهشا هرچه زودتر حداقل بخاطر بیماران قلبی و عروقی و تنفسی دست به کار بشین و جلوی این منابع الودگی رو بگیرین
تا کی باید این وضعیت رو تحمل کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۰:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۹
خواهشا هرچه زودتر حداقل بخاطر بیماران قلبی و عروقی و تنفسی دست به کار بشین و جلوی این منابع الودگی رو بگیرین
تا کی باید این وضعیت رو تحمل کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟