ثبت شرکت در ایران نیز به مانند هر کشورِ دیگری ملزم به رعایتِ قوانین و اصولی است .

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ثبت شرکت در ایران نیز به مانند هر کشورِ دیگری ملزم به رعایتِ قوانین و اصولی است .این روزها همه افراد به دنبال افزایش ارزش و اعتبار فعالیت هایشان هستند . بدین منظور در جهت ثبت شرکت گام برداشته و برای ارتقا جایگاه کسب و کار خود اقدام می کنند. در این خصوص ثبت شرکت در ایران نیز به مانند هر کشورِ دیگری ملزم به رعایتِ قوانین و اصولی است.

شرکت ها و موسسات آن قدر انواعِ مختلفی برای تاسیس شدن دارند که حسابی دستتان را برای انتخابِ نوعشان با توجه به موضوع و فعالیتِ شرکتتان باز می گذارد.

انواع ثبت شرکت در ایران :

- شرکت های تجاری : ممکن است ۲ یا چند نفر تصمیم به تاسیس یک شرکت بگیرند. هر یک از افراد سهمی را یا در قالب نقدی یا ارائه یک محصول و خدمت ، در کار می آورند تا یک اقدام تجاریِ خاص و مدِ نظرشان را انجام دهند. این افراد تمام سود و زیانی که از این کار به دست می آورند را بین خود تقسیم کرده و تازه در اینجاست که معنایِ حقیقیِ تجارت و سهیم بودن در همه چیز ، متجلی می شود.

- شرکت های مدنی : در این نوع شرکتها ، اموال شرکاء برای خودشان است و سود و زیانی که از شرکت حاصل شده به خودشان باز می گردد . لازم به ذکر است که عقد مساقات ، مضاربه و مزارعه هم در دسته بندی این نوع از شرکت ها قرار می گیرند .

محبوب ترین شرکت های ثبت شده در ایران :

- تاسیس شرکت با مسئولیت محدود : این گونه شرکت ها که با این اسم اقدام به فعالیت های تجاری می کنند ، دیگر سرمایه شان را به سهام تقسیم نمی کنند. یعنی در حقیقت هر شخص به اندازه سرمایه ای که در کار آورده متعهد و موظف است .

بعد از ثبت شرکتتان ، حتما باید قیدِ ( با مسئولیت محدود ) را ذکر کنید . همین طور نباید اسامی شرکا را قید کنید. اگر نامِ شخصی از شرکا در اسمِ شرکت آورده شود ، آن شخص رَکَبِ بزرگی خورده  است . چرا که قید نام یکی از این افراد به معنی این است که فردِ ذکر شده ، شریکِ ضمنی است و در برابر همه تعهدات شرکت وظیفه و مسئولیت مستقیم و بلا مانع دارد.

در این نوع شرکت ها اگر در شرکتنامه یِ تنظیم شده ، تمامِ موارد را گسترده و بدون نقص شرح داده باشید و موارد مربوط به ورود و خروج سرمایه را دقیق ذکر کرده باشید ، دیگر نیازی به تنظیمِ اساسنامه ندارید . در غیر این صورت تسلیمِ اساسنامه به قانون گذار الزامی است .

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود :

- ۲ نسخه از تقاضامه شرکت که حتما امضاء شده باشد

- ۲ نسخه از شرکتنامه که آن هم حتما باید امضا شده باشد

- ۲ کپی از اساسنامه شرکت ( امضا شده )

- اگر موضوع شرکت شما احتیاج به مجوز دارد ، تسلیمِ اصلِ مجوز به مرجع ذی صلاح ضروری است .

- ۲ برگِ دارای امضاء از صورت جلسه مجمعِ عمومی موسسین و هیئت مدیره

- چنانچه زمان برای پیگیری امور ندارید و  به جای شما ، وکیلتان امورِ مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد ، باید وکالتنامه اصلی را ارائه دهید.

- ارائه مدرکی که ثابت کند هیچ یک از افرادِ هیئت مدیره ، سوء پیشینه کیفری و محدودیت قانونی ندارند

- تاسیس شرکت سهامی خاص : تعریف این نوع شرکت ها نیز چیزی شبیه به تعریف شرکت هایِ با مسئولیت محدود ، هستند . هر شرکتی که در آن افراد به اندازه سهمی که در کار آورده اند مسئولیت داشته باشند ، شرکت سهامی خاص است . ولی اینجا دقیقا بر عکسِ شرکت هایِ با مسئولیت محدود ، سرمایه به سهام تقسیم می شود . پس این گونه می شود که  افرادِ حاضر ، به میزانِ سهامشان در شرکت مسئولیت دارند . شما برای تاسیس و به ثبت رساندنِ این گونه شرکت ها ، احتیاج به ۲ بازرس و حداقل 3 سهامدار دارید. نکته شایان ذکری که باید گوش زد کنیم این است که این 5 نفر ابداً نباید هیچ گونه نسبتِ خونی و فامیلی با یک دیگر داشته باشند.

ثبت شرکت در ایران به چه طریق انجام می شود ؟

مدارک ثبت شرکت  سهامی خاص :

- ۲نسخه از اظهارنامه شرکت که حتما امضاء شده باشد

- ۲ نسخه از اساسنامه که آن هم حتما باید امضا شده باشد

- اگر موضوع شرکت شما احتیاج به مجوز دارد ، تسلیمِ اصلِ مجوز به مرجع ذی صلاح ضروری است

- ۲ برگِ دارای امضاء از صورت جلسه مجمعِ عمومی موسسین و هیئت مدیره

- چنانچه به جای شما ، وکیلتان امورِ مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد ، باید وکالتنامه اصلی را ارائه دهید

-  فیشِ اصلیِ گواهی 35% واریزِ سرمایه در یکی از شعب بانکهای سراسر ایران

- ارائه مدرکی که ثابت کند هیچ یک از افرادِ هیئت مدیره ، سوء پیشینه کیفری و محدودیت قانونی ندارند

  ثبت شرکت سهامی عام :

می دانید به چه نوع شراکت هایی که بین شما شکل میگیرد ،  عنوانِ سهامی عام را میدهند ؟

شرکت هایی که سهامشان را در سازمان بورس اوراق بهادار به فروش می رسانند . ریشه سهامی عام هم از آنجایی می آید که این نوع شرکت ها سهام خود را در بورس به مردم عام می فروشند . آنها کمپانی یا شرکتِ خاصی را برای فروش سهامشان زیر نظر نمی گیرند و وسعتِ خرید و فروششان گسترده تر از یک جامعه خاص و محدود است.

همان طور که از نامش پیدا است ، شرکایِ این گونه شرکت ها دایره وسیع و عامیانه ای را در بر می گیرد . دقیقا بر خلاف شرکت های سهامی خاص که سر جمع پنج یا شش نفر هستند ، شرکتهای سهامی عام دلِ دریایی تری برای جذبِ سهامدار دارند .

اصلا  اگر خوش شانس باشند و دارایِ فکرِ اقتصادی باشند  ، همین قابلیتِ عام بودن باعث می شود سرمایه آنها سر به فلک بکشد و ارقامِ  نجومی را به خود بگیرد .

 شما اگر نتوانید بعد از یک سالِ آغازین فعالیت خود ، به سقف 500 هزار تومان که برای ثبت شرکت الزامی است برسید و یا آن را افزایش دهید ، دیگر باید قیدِ شرکت سهامی عام را بزنید .

در آخر می توان گفت امور ثبتی پیچیدگی ها و نکات زیادی دارد که با توجه نکردن با آن ها امکان این که در آینده به مشکل بخورید زیاد است ، قبل از ثبت شرکت یا مراحل ثبت برند خود حتما با یک وکیل یا کارشناس مجرب صحبت کنید و یا می توانید با شماره 02141174 تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان برای امور ثبتی خود مشاوره بگیرید .

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، ثبت شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار