هوای پاک تعهد مسئولان و مشارکت مردم

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک، شعار امسال را «هوای پاک تعهد مسئولان و مشارکت مردم» دانست و گفت : برای دستیابی به هوای پاک نیازمند تحقق این شعار در جامعه هستیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، یحیی ذائبی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت : در سال‌های متمادی، آنچه محققان، مقالات و گزارش‌های مراجع علمی به آن می‌پرداختند سهم نسبتا برابر آلودگی هوای محیط‌های بسته و آلودگی هوای آزاد در میزان بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا بوده، اما بیشتر مردم از نقش تهویه و پاک بودن هوای محیط‌های بسته غافل بوده و همواره نگرانی ها، متوجه آلودگی‌های هوای آزاد به آلاینده‌های صنعتی به ویژه در کلان شهر‌ها و یا معطوف به بروز پدیده گرد و غبار در مناطق متاثر از این پدیده بوده است.

او با بیان اینکه اکنون بیماری کرونا نقش تهویه و هوای سالم داخل محیط‌های بسته به خصوص در اماکن عمومی را بیش از پیش نمایان ساخته است، گفت : براساس تحقیقات و مصوبات اخیر، هرگاه غلظت آلاینده‌های هوا شامل ذرات کمتر از دو و نیم میکرون و اکسید‌های نیتروژن در هوای آزاد بیشتر شود، میزان ابتلا به بیماری کرونا افزایش می‌یابد.

او افزود: از طرفی برای کاهش میزان ابتلا به کرونا به خصوص در اماکن عمومی باید هوای تازه وارد محیط شود که اگر هوای بیرون نیز آلوده باشد مشکل پیچیده‌تر می‌شود.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: در روز‌های اخیر به علت سرما و پدیده وارونگی، خیلی از شهر‌های بزرگ با مشکل آلودگی شدید هوای آزاد مواجه بوده اند که اگر هوای پاک، تعهد مسئولان و مشارکت مردم را جدی‌تر بگیریم، می‌توانیم خطر کرونا و آلودگی هوا را که اکنون بیش از هر زمان دیگری سلامت انسان‌ها را تحت الشعاع قرار داده است، کنترل کنیم.

ذائبی گفت: برای رسیدن به این هدف، لازم است ضمن ماندن در منزل، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، در جهت کاهش آلاینده‌های هوای آزاد تلاش نموده تا ضمن بهره مندی از تهویه درست در محیط‌های بسته، در کنار سایر دستورالعمل های بهداشتی، از کابوس کرونا در امان بمانیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.