به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش به معرفی و مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و برلیانس H320 می پردازیم.
رنو ساندرو را میتوان نسخه هاچبک تندر۹۰ دانست. این خودرو که در اصل محصول داچیا (DACIA)، زیرشاخه رومانیایی کمپانی رنو بهحساب میآید، در سال ۹۴ توسط پارس خودرو روانه بازار ایران شد.
پلتفرم رنو ساندرو تفاوت چندانی با ال نود ندارد؛ اما طراحی ظاهری آن، بهطور کامل تغییر کرده است تا بهعنوان خودرویی جدید، در دسترس مشتریان قرار گیرد. همچنین فاصله بین محور چرخهای این خودرو در قیاس با تندر ۹۰، حدود 4 سانتیمتر کاهش یافته که به ارتقای قابلیت مانوردهی و فرمانپذیری ساندرو منجر شده است. این خودرو در دو مدل مجهز به جعبهدنده دستی یا گیربکس اتوماتیک ۴سرعته در دسترس خریداران داخلی قرار دارد و در این مقاله، به بررسی و مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و برلیانس h320 پرداختهایم.
شرکت پارس خودرو که طی اولین شراکت خود با کمپانی برلیانس پیرامون تولید و عرضه کراساوور v5 موفقیت چندانی به دست نیاورده بود، این بار به سراغ دو محصول کوچکتر با قیمت متعادل از کمپانی برلیانس رفت تا ضمن جبران ناکامیهای پیشین، سفره خودروهای سدان و هاچبک خود را نیز رنگینتر کند. بر همین اساس، برلیانس h320 در قالب دو نسخه سدان و هاچبک به بازار داخلی معرفی شد. نسخه هاچبک این خودرو، بهواسطه طراحی ظاهری زیبا بهعلاوه امکانات رفاهی قابلقبول و از همه مهمتر قیمت متعارف، خیلی زود موردتوجه متقاضیان هاچبکهای خانوادگی میانرده قرار گرفت.
این خودرو در ابتدا با پیشرانه ۱.۵ لیتری و جعبهدندههای دستی یا اتوماتیک روانه بازار ایران شد؛ اما در سال ۹۶، پارس خودرو به فکر ارتقای توان فنی این سری از محصولات خود افتاد و موتور پرقدرتتر ۱.۶۵ لیتری بههمراه گیربکس ارتقایافته را به بخش فنی سری اچ300 اضافه کرد تا قابلیتهای حرکتی آن در مقایسه با نسخه پیشین بهبود یابد و نارضایتی مشتریان از این حیث به نحوی مطلوبتر پاسخ داده شود. در این مطلب نسخه اتوماتیک ۱.۶۵ لیتری برلیانس h320 را مبنای مقایسه با رنو ساندرو اتوماتیک قرار دادهایم.
یکی از معایب محصولات خانواده تندر ۹۰ که همواره نقل محافل خودرویی کشور بوده است، طراحی ظاهری نهچندان مناسب و دلپسند این خودروها است. از تندر ۹۰ گرفته تا تندر پلاس و ساندرو، هیچکدام نمره بالایی از لحاظ طراحی ظاهری کسب نمیکنند. بهویژه وقتی آنها را شانهبهشانه با رقبای همرده نظیر برلیانس h320 در نظر بگیریم، طراحی ساده و بهدور از آلایش خانواده ال۹۰، بیشازپیش به چشم خواهد آمد.
در سمت دیگر میدان، برلیانس h320 بهواسطه تشابه ظاهری با برخی محصولات قدیمیتر بی ام و و نیز بهکارگیری منطقی خطوط سیال و حجمی در پروفیلها و نواحی مختلف بدنه، فرمی نسبتا خوشایند و عضلانیتر را در معرض دید قرار داده است. این در حالی است که بدنه رنو ساندرو چه از لحاظ انحنای خطوط و چه از نظر فرمدهی به ورقهای بدنه، چندان جذاب و هیجانانگیز به نظر نمیرسد. درمجموع باید گفت که برلیانس h320 از لحاظ طراحی بدنه، المانهای مدرن و چشمنوازتری را نسبت به رنو ساندرو ارائه میدهد و خودرویی زیباتر تلقی میشود.
در بحث طراحی کابین نیز، در روی همان پاشنه خواهد چرخید؛ چراکه نمای داخلی برلیانس h320 در مقایسه با رنو ساندرو اتوماتیک، بهمراتب جذابتر و با جزییات بیشتر ترسیم شده است. بهویژه طرح کنسول میانی، دکمهها و کلیدهای مختلف روی این قسمت، غربیلک فرمان، تودریها ، اهرم تعویض دنده و… بسیار زیباتر از طرح ادوات کابین رنو ساندرو به نظر میرسند.
کابین هر دو خودرو مملو از پلاستیک خشک است و کیفیت آنها چنگی به دل نمیزند. با این حال، در این قسمت رنو ساندرو اندکی بهتر ظاهر شده است و کیفیت مونتاژ ادوات کابین آن در مقایسه با برلیانس h320 بالاتر ارزیابی میشود. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز باید گفت که به دلیل قرابت ابعاد کابین، اختلاف چندانی میان دو هاچبک مشاهده نمیشود و تعداد ۴ سرنشین بزرگسال میتوانند در این فضاها حضور یابند. البته در مقام مقایسه، رنو ساندرو اندکی برتر است و فضای جادارتری را در اختیار سرنشینان ردیف عقب خود قرار میدهد.
هر دو خودروی موردبحث از لحاظ نوع پیشرانه و جعبهدنده، بسیار به هم نزدیک هستند؛ چراکه موتورهای چهارسیلندر با حجم حدودا ۱.۶ لیتری، جعبهدندههای اتوماتیک ۴ سرعته را به خدمت گرفتهاند. موتور برلیانس به حجم ۱.۶۵ لیتر، قادر به تولید ۱۱۴ اسببخار قدرت و ۱۵۴ نیوتنمتر گشتاور است. از سوی دیگر، پیشرانه k4m رنو ساندرو نیز حدود ۱۰۵ اسببخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند؛ بنابراین تا اینجای کار جایزه توان فنی برتر به اچ ۳۲۰ تعلق میگیرد.
اما این آمار تنها روی کاغذ است؛ زیرا خودروی ساندرو بهواسطه وزن کمتر و عملکرد دقیقتر جعبهدنده، شتاب و کشش حرکتی مطلوبتری نسبت به خودرو برلیانس h320 ارائه میدهد؛ بهخصوص هنگام حرکت در سربالاییها، چابکی و سرزندگی رنو ساندرو بیشتر مشهود خواهد بود. مطالعه جدول زیر، اطلاعاتی کامل و دقیق پیرامون مشخصات فنی هر دو خودرو را به اطلاع شما خواهد رساند:
رنو ساندرو |
برلیانس H320 |
مدل خودرو |
چهارسیلندر تنفس طبیعی |
چهارسیلندر تنفس طبیعی |
پیشرانه |
1.6 |
1.65 |
حجم موتور (لیتر) |
105 اسببخار |
114 اسببخار |
حداکثر قدرت |
140 نیوتنمتر |
154 نیوتنمتر |
حداکثر گشتاور |
اتوماتیک 4 سرعته- 5 دنده دستی |
اتوماتیک 4 سرعته- 5 دنده دستی |
گیربکس |
6.7 لیتر (دستی) / 8.3 (اتوماتیک) |
7.8 لیتر (دستی) / 7.6 لیتر (اتوماتیک) |
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر |
10.5 تا 11.5 ثانیه |
12.1 تا 13.1 ثانیه |
شتاب |
170 کیلومتربرساعت |
170 کیلومتربرساعت |
حداکثر سرعت |
رنو ساندرو در نسخه استاندارد، شانس چندانی برای رقابت با خودرو برلیانس h320 از لحاظ آپشنهای رفاهی ندارد. البته پارس خودرو به جهت رفع این مشکل، از سال ۹۶ نسخههای آپشنال ساندرو را همراه با تجهیزاتی همچون کروزکنترل، دوربین عقب، نمایشگر مرکزی و مانیتور عقب، روکش چرمی صندلیها، کفپوش و دزدگیر تصویری در اختیار مشتریان گذاشت که کمبودهای نسخه پیشین را به نحوی تقریبا مناسب جبران میکرد.
درمجموع، باید گفت که اختلاف میان امکانات خودرو برلیانس H320 و ساندرو آپشنال چندان شدید نیست؛ اما نسخه استاندارد ساندرو، تجهیزات چندانی را در اختیار کاربران خود قرار نمیدهد و برنده بیچونوچرای این بخش را میتوان برلیانس H320 دانست.
جدول زیر، هر آنچه را پیرامون آپشنها و تجهیزات رفاهی این دو محصول پارس خودرو نیاز داشته باشید، در اختیار شما قرار میدهد:
رنو ساندرو |
برلیانس H320 |
تجهیزات |
چراغهای جلو هالوژن، مهشکن جلو و عقب |
چراغ مهشکن جلو، چراغهای جلو هالوژن |
چراغ |
4اسپیکر– USB – CD – MP3 |
6 اسپیکر BluetootH – USB – CD – MP3 |
سیستم مولتیمدیا |
10 اینچی لمسی و مانیتور عقب (هر دو سفارشی) |
7 اینچی |
صفحهنمایش |
185/65-R15 |
195/65R15- |
رینگ |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن |
آینههای جانبی با تنظیم برقی |
آینه |
دستی |
دستی |
تهویه مطبوع |
صندلي راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4 جهت بهصورت دستي |
صندلی راننده 8 حالته دستی، صندلی سرنشین 4 حالته دستی، تنظیم گودی کمر |
صندلی |
شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
شیشه |
سنسور پارک عقب و دزدگیر فابریک سفارشی |
سنسور پارک عقب |
سیستم هشداردهنده |
کروزکنترل و دوربین عقب و نویگیشن (هر سه سفارشی) |
استارت دکمهای (سفارشی)، دوربین دندهعقب، رهیاب، فرمان 2 حالته، سانروف، کروزکنترل (سفارشی) |
سایر امکانات |
علیرغم نزدیکی تجهیزات ایمنی این دو رقیب به یکدیگر، باید گفت که رنو ساندرو به دلیل ساختار فنی مستحکمتر و پلتفرم ساختهشده بر اساس مهندسی دقیق کمپانی رنو، برنده رقابت با برلیانس h320 از لحاظ ایمنی خواهد شد. در مورد نتایج آزمون ایمنیسنجی برلیانس h320 توسط مؤسسات کشور چین یا سایر نهادهای بینالمللی، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و به نظر میرسد این خودرو در صورت حضور در این آزمونها نیز، نتواند امتیاز بالایی کسب کند.
رنو ساندرو |
برلیانس H320 |
تجهیزات |
قفل مرکزی، ریموت کنترل |
قفل مرکزی، ریموت کنترل شیشه بالابر |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
2 کیسههوا برای راننده و سرنشین جلو |
2 کیسههوا برای راننده و سرنشین |
کیسه هوا |
ABS، EBD، دكمه ضدلغزش خودرو در جادههای لغزنده (تنها در تیپ اتوماتیک) |
EBD، ABS |
سیستم ترمز و پایداری |
همانطور که اشاره شد، شرکت پارس خودرو بهمنظور ارتقای توان فنی برلیانس h300، نسخه سدان و هاچبک این خودرو را به موتور قویتر ۱.۶۵ لیتری و جعبهدنده اصلاحشده مجهز کرد. با این حال، رنو ساندرو بهواسطه وزن کمتر و عملکرد دقیقتر گیربکس، چابکی بیشتر و سواری مهیجتری را نسبت به خودرو برلیانس h320 ارائه میدهد. موقعیت قرارگیری راننده درون کابین هر دو خودرو مناسب و مسلط بر ابعاد بدنه ارزیابی میشود؛ اما صندلیهای برلیانس راحتی بیشتری را نصیب راننده خواهند کرد. سیستم تعلیق رنو ساندرو، کارکرد مناسبی در جذب ضربات وارده به کابین دارد و سروصدای نسبتا کمی را درون کابین این خودرو احساس خواهید کرد.
اما خودرو برلیانس h320 از لحاظ کیفیت سواری، عملکردی نرمتر را ارایه میدهد و سیستم تعلیق آن، توانایی بهتری در جذب لرزشها و ضربات وارده دارد. عملکرد فرمان هیدرولیک رنو ساندرو نیز در مقایسه با سیستم برقی فرمان برلیانس سفتتر و سنگینتر احساس میشود؛ اما فیدبکهای دقیقتری از ناهمواریهای سطح جاده را به راننده انتقال میدهد.
همچنین به دلیل سیستم تعلیق اسپرتتر رنو ساندرو، شاهد هندلینگ و پایداری متعادلتر این خودرو هنگام عبور از مسیرهای منحنیشکل خواهید بود که به سواری مهیجتر بههمراه اعتمادبهنفس بیشتر راننده منجر خواهد شد. هماهنگی افزونتر جعبهدنده با پیشرانه نیز بر این موضوع تاثیر بهسزایی دارد و بهواسطه معکوسدادنهای بهموقع، چاشنی اسپرت بیشتری بر کیفیت رانندگی رنو ساندرو میافزاید.
هردو هاچبک حاضر در این رقابت، از شرایط نسبتا مساعدی در بازار ایران برخوردار هستند و با رونقی مطلوب، مورد خریدوفروش قرار میگیرند؛ با این حال، به نظر میرسد مواردی همچون کیفیت فنی بالاتر، گستردگی خدمات پسازفروش بههمراه وفور بیشتر قطعات یدکی بهواسطه اشتراک فنی کامل با تندر ۹۰، سبب اقبال بیشتر مشتریان به سوی هاچبک فرانسوی شده باشد.
در پایان، بهسختی میتوان یکی از این دو خودرو را بهعنوان برنده این رقابت برگزید. خودرو برلیانس h320 سواری نرم بههمراه طراحی ظاهری خوشایندتر و امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار میدهد. با این حال، مواردی نظیر کیفیت فنی بهتر، خدمات پسازفروش گسترده، وفور قطعات یدکی، استهلاک کمتر و چابکی بیشتر، جزو مواردی هستند که برتری رنو ساندرو را نسبت به رقیب چینی را به اثبات میرسانند. درمجموع، به نظر میرسد بسته به نیاز و شرایط خریدار، هر یک از این دو خودرو میتواند به گزینه نهایی وی تبدیل شود.
انتهای پیام/