به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با اینکه اعتقاد بر این داریم که دفن شبانه حضرت و مخفیانه و بدون حضور مردم مدینه، خود یکی از دلایل مظلومیت وی در تاریخ بهشمار آمده و حتما دارای نکات دیگری است که جز معصومین از آن، کسی آگاه نبوده است، زیرا که مگر امامان معصوم علیهم السلام از فرزندان حضرت که خود حضور داشته و دیگر امامان، از مدفن ایشان آگاهی نداشتند؟
چرا همچون امام صادق ع که مکان دقیق دفن جدشان امیر المومنین ع را برای نخستین بار آشکار ساختند، میتوانستند که جایگاه مبارک مدفن مادر خودرا برای همه آشکار سازند، لیک حتما دلیل محکمی بر پنهان نگاه داشتن آن تا ظهور حضرت در دستگاه الهی وجود دارد، اما میتوان در این راستا، احتمالات مکان دفن را عنوان نمود که شاید بدین ترتیب، کمی از آلام روحی ما شیعیان، کاسته شده و با درک این مواضع، بهره از مکان مقدس دفن حضرت ع ببریم.
درباره محل دفن حضرت فاطمه ع سه نظریه وجود دارد:
۱- قبرستان بقیع
۲- میان قبر پیامبر (ص) و منبر، زیرا کـه حضـرت رسول (ص) فرمودند: مابین قبری و منبری، روضة من ریاض الجنًة
۳- بیت فاطمه (ع)
الف- امام رضا (ع) فرموده اند: إنًها دفنت فی بیتها
ب- وصیت حضرت فاطمه (س) بر مخفی بودن قبر او که خود مبارزهای منفی است با کسانی که در حق او ظلم کرده بودند؛ چون امکان بیرون آوردن مخفیانه جنازه از خانه و دفن پنهانی در بقیع وجود نداشت، زیرا مردم موقع کندن قبر و دفن، متوجه محل دفن میشدند، به دلیل این که شهادت آن حضرت، در اوائل ماه بود که با تاریکی شب و بدون چراغ و روشنائی، دفن ممکن نبود.
ج- با اصرار حضرت فاطمه ع بر پنهانی بودن مراسم کفن و دفن و مخفی بودن قبر شریفش، ممکن نبود با هفت هشت نفر تشیع کننده، جنازه را از خانه تا بقیع که بیش از ۱۰۰۰ متر راه است ببرند و کسی هم اطلاع پیدا نکند؛ چون شهادت حضرت در عصر به گوش مردم رسیده بود و غالباً مترصد دفن او بودند.
د- در شمال مقصوره ویا ضریح مطهر پیامبر ص، دری در برابر باب جبرائیل قرار دارد که در تاریخ به بیت _فاطمه، شهرت دارد.
هنگامی که به درون این خانه، گام مینهیم، در سمت چپ وبه فاصله سه متر تقریبا، دری وجود دارد که از آن به درون خانه پیامبر ص ودیوار پنج گوشهای که پیرامون قبر مطهر حضرت رسول ص کشیده اند، وارد میشویم.
بیشتر بخوانید
در میانه بیت فاطمه ع ودر فاصله ستونی که همانا ستون جبرائیل بوده وقرار گرفته شدن این ستون در درون این فضا، خود حکمتی دارد که مکان یاد شده از جایگاه ویژهای برخوردار بوده ومهبط وحی در این خانه وبیت فاطمه بوده است، صورت ضریح کوچکی قرار گرفته است که اگر از بیرون، واز لابلای پنجرههای ضریح، دیده هایتان را به دقت به درون بیندازید، این ضریح را ملاحظه میکنید؛ و مکان مقدس سومی که در این فضا ودر سمت راست بیت، در فاصله میان ستون جبرائیل وپنجره شمالی مقصوره، دیده میشود، محراب _تهجد است که این مکان، در آغاز خارج از مسجد بوده وهمان مکانی است که رسول خداص چندین شب به خارج از مسجد که این مکان کوچهای بوده است، آمده واین خانه را میان خود وقبله الهی قرار داده ونماز شب را به پای داشتند که این حرکت، خود نشانی از جایگاه والای بیت فاطمه ع وعلی ع داشته ودارد وحضرت برای تاکید مسلمانان دوران خود وآیندگان، دست به این اقدام زدند که بیوت أذن الله أن ترفع. را دقیقا نشان کنند، اما چه کوته اندیشه ودرک بودند وهم اکنون نیز هستند ...
این صورت ضریح بنظر میرسد که بر روی قبر مطهر حضرت قرار داشته وروایات نیز این قول را تاکید مینماید.
در حکومت عثمانیان، که بسیاری از این بنای کنونی از یادگار دوران آنان بشمار میآید، معمار زبردست وزیرکی را که بنظر میرسد، شیعه بوده ویا دوستدار اهل بیت بوده است، آثار فراوانی از اهل بیت ونام آنان، تا حضرت حجة علیهم السلام را در جای جای این مسجد بکار گرفته، که بسیاری از آنها تاکنون پابرجاست ومهمترین اقدام در این راستا، صورت ضریح یاد شده میباشد.
السلام علیک یا مضطهدة المقهورة
السلام علیک یا شفیعة یوم القیامة
السلام علیک ایتها المظلومة الشهیدة
منبع:خبرآنلاین
انتهای پیام/