استفن پیترهانسل و کوین بناویدس به ترتیب در بخش‌های ماشین و موتور رالی داکار ۲۰۲۱ به قهرمانی رسیدند.

به گزارش  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، استفن پیترهانسل، راننده کهنه‌کار فرانسوی چهاردهمین قهرمانی خود در مسابقات رالی داکار را جشن گرفت. در بخش موتور، کوین بناویدس نخستین قهرمانی خود را جشن گرفت و در رقابت کامیون‌ها نیز سلطه تیم کاماز و رانندگان روس بر مسابقات ادامه پیدا کرد.

رالی داکار ۲۰۲۱ که برای دومین سال پیاپی در عربستان سعودی برگزار شد؛ ساعاتی پیش با قهرمانی استفن پیترهانسل در بخش ماشین به پایان رسید.

پس از راننده ماشین باگی کارخانه مینی، ناصر العطیه و کارلوس ساینز بودند که در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. پیترهانسل صدرنشینی کلی را در مرحله دوم از العطیه ربود و دیگر هرگز آن را به نزدیکترین رقیبش پس نداد. در ادامه نیز رقابت بین این ۲ نفر بود و کارلوس ساینز به خاطر مشکلاتش در هفته اول نتوانست به آن ها نزدیک شود.

این چهاردهمین قهرمانی پیترهانسل در رالی داکار محسوب می‌شود. راننده ۵۵ ساله و فرانسوی تیم اِکس-رِید در حالی به قهرمانی مسابقات امسال دست یافت که اولین‌بار در سال ۱۹۸۸ در بخش موتور در رالی داکار شرکت کرده بود. نخستین قهرمانی پیترهانسل ۳۰ سال پیش در رالی داکار ۱۹۹۱ با موتور یاما‌ها به دست آمد و سپس او ۵ قهرمانی دیگر با موتور‌های تیم ژاپنی کسب کرد تا آن که در سال ۱۹۹۹ برای نخستین‌بار با تیم نیسان وارد بخش ماشین شد و تا امروز ۸ قهرمانی با ماشین‌های میتسوبیشی، پژو و مینی کسب کرده است.

پیترهانسل در حالی به قهرمانی دست یافت که از ۱۲ مرحله مسابقات، تنها در مرحله نهم به پیروزی رسید و این ناصر العطیه، کارلوس ساینز، یزید الراجی و ژینیل دو ویه بودند که پیروزی در سایر مراحل را به خود اختصاص دادند.

در مرحله افتتاحیه، ناصر العطیه بود که پیروزی را از آن خود کرد، اما همین پیروزی به ضرر راننده قطری تیم تویوتا گزو ریسینگ شد. العطیه با توجه به پیروزی در افتتاحیه که تنها ۱۱ کیلومتر طول داشت و یک استیج نمایشی محسوب می‌شود، مجبور بود در مرحله اول زودتر از همه مسیر را آغاز و در واقع راه را برای رقبایش باز کند. همین باعث شد تا او ۱۲ دقیقه در مرحله اول از دست بدهد. در ادامه چند خطای مسیریابی و همچنین ۳ پنچری در مرحله نهم هم مزید بر علت شد تا پیترهانسل در نهایت با اختلاف ۱۴ دقیقه و ۵۱ ثانیه‌ای نزدیکترین حریفش را شکست بدهد. راننده فرانسوی در تمام طول مسابقات رانندگی باثباتی از خود ارائه کرد و تنها در یک مرحله بین ۳ راننده برتر جا نداشت. العطیه در طول مسابقات با اشاره به برتری ماشین‌های مینی که در واقع از نوع باگی هستند، گفته بود رانندگانی که ماشین‌های خودروساز بریتانیایی را می‌رانند نسبت به ماشین‌های ۴x۴ مثل تویوتا هایلوکس خودش برتری دارند و قوانین به نفع آن‌ها است.

اما سباستین لوب، اسطوره رالی قهرمانی جهان که با ماشین باگی تیم BRX پنجمین حضور خود در داکار را تجربه می‌کرد به خاطر مشکلات فنی در مرحله هشتم از دور مسابقات کنار رفت.

در بخش موتور، کوین بناویدس ۳۲ ساله و آرژانتینی نخشتین قهرمانی خود را جشن گرفت. در بخش کوادبایک نیز یک آرژانتینی دیگر یعنی مانوئل آندوخار به قهرمانی رسید. همچنین در بخش کامیون نیز اولین قهرمانی خود را با تیم کاماز که برای پنجمین سال متوالی کامیون برنده را تعیین می‌کند به قهرمانی رسید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار