دستیار وزیر نفت و عضو هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: وجود میادین نفتی و گازی در کرمانشاه ظرفیت بزرگی هم برای این استان و هم کشورمان به شمار می‌رود که توسعه این میادین گامی استوار در جهت حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر خواهد بود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمدصادق عظیمی‌فر در جلسه بررسی پروژه‌های وزارت نفت در کرمانشاه از جمله استان‌های پر پتانسیل در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز است و توسعه میادین گازی و نفتی این استان در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

او با بیان اینکه توسعه طرح‌های نفتی و گازی بر وضعیت اشتغال استان تأثیر چشمگیری خواهد داشت، گفت: طرح مد نظر وزارت نفت مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش و هم چنین توسعه متوازن استان است و اجرای این طرح گامی استوار در جهت حرکت به سمت اقتصاد درون زا و برون نگر خواهد بود.

دستیار وزیر نفت و عضو هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به ملزومات اجرای طرح‌های پالایشگاهی و پتروشیمیایی، ظرفیت استان کرمانشاه در این خصوص را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اقدامات خوبی که در قالب پروژه‌های گرمسیری انجام گرفته می‌تواند به تکمیل و ساخت پروژه‌های یاد شده کمک فراوانی کند.

عظیمی فر با بیان اینکه تیم‌های خبره در حوزه‌های مختلفی از جمله در حوزه «بالادستی»، «پایین دستی» و همچنین «مطالعات توسعه منطقه ای» در حال بررسی، ارزیابی و تکمیل مطالعات مفهومی احداث پالایشگاه گازی و پتروشیمی هستند ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه وزارت نفت به توسعه این استان این طرح به صورت فعالانه از سوی این وزارت خانه پیگیری خواهد شد.

او همچنین مدیریت همراه و آگاه به مسایل و ظرفیت‌های استان کرمانشاه را نکته امیدوار کننده دیگری در راستای اجرای پروژه‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ذکر کرد.

عظیمی فر در پایان ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از پروژه پالایشگاه گاز و یک مجتمع پتروشیمی و صنایع پایین دست آن شاهد توسعه بیش از پیش استان کرمانشاه، بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه و کاهش قابل توجه مشکل بیکاری در این استان باشیم.

 

اشتغالزایی ۸۰ هزار نفری با احداث  پروژه های وزارت نفت 

 

استاندار کرمانشاه گفت: پروژه‌هایی که قرار است توسط وزارت نفت در این استان اجرایی شود می‌تواند حدود ۸۰ هزار فرصت شغلی ایجاد و بخش زیادی از مشکل بیکاری را مرتفع کند.

هوشنگ بازوند در جلسه بررسی پروژه‌های وزارت نفت در استان کرمانشاه اظهار داشت: احداث مجتمع عظیم پتروپالایش که در واقع ۲ پروژه بزرگ پالایشگاه گاز و مجتمع زیردستی پتروشیمی را شامل می‌شود یادگار ارزشمندی از دولت آقای روحانی و وزارت نفت برای استان کرمانشاه خواهد بود.

او ادامه داد: یکی از مشکلات همیشگی این استان طی سال‌های گذشته موضوع اشتغال و بیکاری خیل عظیم جوانان و شهروندان این دیار بوده است که هرچند طی سه سال اخیر کار‌های خوبی برای کاهش آن صورت گرفته، اما این درد کهنه همچنان مردم را آزار می‌دهد.

بازوند بیان  کرد: احداث این ۲ پروژه بزرگ و ایجاد اشتغال برای حدود ۸۰ هزار نفر از مردم این استان روند کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه را سرعت بخشیده و می‌تواند امید و انگیزه بیشتری در مردم قهرمان این دیار ایجاد کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه وزارت نفت برای اجرای این پروژه‌های بزرگ و ماندگار قرار است ۲ میلیارد دلار معادل ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، گفت: بدون شک این پروژه‌ها جزو بزرگترین و مهمترین پروژه‌های اجرایی استان است.

او در ادامه بار دیگر به معضل بیکاری استان اشاره کرد و گفت: اوج آن در سال ۹۶ رقم خورد به گونه‌ای که در پایان این سال نرخ بیکاری ۲۱.۶ درصدی برای کرمانشاه به ثبت رسید، اما با اقدامات صورت گرفته این رقم در پایان سال گذشته عدد ۱۵.۶ را نشان می‌داد.

بازوند ادامه داد: همچنین در تداوم روند کاهش نرخ بیکاری، مرکز آمار ایران میزان بیکاری استان کرمانشاه را در پاییز امسال ۱۲.۸ درصد اعلام کرد تا جزو استان‌هایی باشیم که بیشترین کاهش را در این زمینه داشته اند.

مدیر ارشد کرمانشاه در ادامه به قابلیت‌های استان در حوزه صادرات نیز اشاره و اظهار کرد: سومار، خسروی، پرویزخان، شیخ صله و شوشمی مرز‌های رسمی استان هستند و بین ۴۵ تا ۵۰ درصد صادرات را به کشور عراق انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود ۲ هزار کامیون کالا به عراق از مرز‌های استان صادر می‌شود، میزان صادرات استان در ۹ ماه سپری شده از امسال را ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

بازوند همچنین گریزی هم به زلزله سال ۹۶ زد و گفت: این زلزله که بزرگترین زلزله ۱۰۰ سال اخیر بود باعث تخریب ۴۱ هزار واحد و آسیب ۶۷ هزار واحد مسکونی شد و ۲۲ هزار واحد صنفی و تجاری را نیز ویران کرد.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: با این حال اجازه ندادیم این مصیبت بزرگ در روند اشتغالزایی استان خللی ایجاد کند و در همان زمان روزانه ۱۱ هزار نفر در مناطق زلزله زده استان مشغول کار بودند.

مشاور عالی وزیر نفت وارد کرمانشاه شد

 

 عظیمی فر مشاور عالی وزیر نفت وارد کرمانشاه شد و مورد استقبال باباخانی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استاندار قرار گرفت.

عظیمی در دامه سفرش به شهرستان گیلانغرب رفت و به صورت میدانی از جانمایی‌های صورت گرفته در طرح‌های مطالعاتی بازدید و با فرمانداران شهرستان‌های گیلانغرب و سرپل ذهاب دیدار کرد.

هفته گذشته بازوند استاندار کرمانشاه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه از سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری وزارت نفت در حوزه گاز و پتروشیمی کرمانشاه خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم وزارت نفت ۲ میلیارد دلاری حوزه گاز و پتروشیمی استان سرمایه گذاری می‌شود که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است و زمینه ایجاد ۱۰۰ هزار شغل را در استان فراهم خواهد کرد.

لازم به ذکر است در این بازدید کارشناسان وزارت نفت و مسئولان شرکت بهره برداری نفت وگاز غرب نیز حضور داشتند.

 انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.