کارشناس حوزه انرژی گفت:مدیران فعلی وزارت نفت، تخصصی در حوزه نفت ندارند.

هدایت اله خادمی کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره  به اینکه با وجود اتمام حکم ۲ ساله مدیریت مسعود کرباسیان در شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۲۷ آبان امسال، او همچنان مدیر این نهاد مهم کشور است، گفت:بنده عملکرد وزارت نفت را خوب ارزیابی نمی کنم؛ نه تنها خوب نمی‌دانم بلکه خیلی بد می‌دانم، چون آن اهداف اصلی نظام را که باید انجام می‌دادند تا مردم و کشور گرفتار نشوند، انجام نداده اند و گاهاً برعکس آن کار می‌کردند.

او افزود: این مباحث را ما ۲۰ سال پیش هم داشته ایم یعنی در همان زمانی که وزارتخانه در دست همین افراد بود نیز بار‌ها بحث می‌کردیم که این مقدار خام فروشی نکنید، به نیروی انسانی آسیب نزنید و شرکت‌هایی که قوی هستند را این همه پراکنده نکنید. این‌ها مباحثی بود که گاهی اوقات مقام معظم رهبری نیز به آن‌ها ورود می‌کردند و دستوراتی را می‌دادند.

خادمی گفت: هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد، از سوی دیگر در توسعه میادینمان آنقدر کار نکردیم و سراغ شرکت‌های خارجی رفتیم که آن‌ها نیز اطلاعات ما را بردند و برای قطر کار کردند.

مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال، بیان کرد: می‌دانیم که قبل از روی کار آمدن این مجموعه، افراد دیگری سکاندار نفت بودند و عملکردشان بهتر بود. آن‌ها اگر خودشان نفتی نبودند، حداقل به نیروی انسانی آسیب نزدند و از نفتی‌ها راهکار می‌خواستند. وقتی کار به دست نفتی‌ها افتاد، همه پای کار آمدند و کار‌ها پیش رفت.

فرصت سوزی‌هایی که کرباسیان انجام داد

او ادامه داد: آقای کرباسیان می‌توانست، همکاری با پاکستان را ادامه دهد، اما نکرد؛ او همچنین می‌توانست همکاری با ترکمنستان را تقویت کند، اما این کار را هم انجام نداد؛ او می‌توانست برنامه‌های حفاظت از محیط زیست که برخی برای جلوگیری از آلودگی ایجاد شده در مناطقی مثل عسلویه ارائه داده بودند را اجرا کند، اما این برنامه‌ها نیز روی زمین ماند. حتی برخی می‌گفتند گاز‌های آلاینده را می‌توانیم به محصولات دیگری تبدیل کنیم، اما قبول نکردند.

خادمی انتقادش به وضعیت نیروی انسانی در حوزه نفت را اینطور بیان کرد: نیرو‌های انسانی نفت بی انگیزه شده اند، نیرو‌های باتجربه رفتند، اما نیرو‌هایی که چندبار بازنشسته شده بودند، دوباره بر سر کار آمدند. باید افرادی که تخصص دارند بر سر کار‌های نفتی باشند؛ یک نفر نفتی در این حوزه نیست حتی آقایان زنگنه و کرباسیان نیز نفتی نیستند.

او افزود: کار را به یکسری افراد سپرده ایم که کارآمد و وارد به کار نیستند؛ اگر هم انگیزه قلبی برای خدمت به کشور داشته باشند، چون نمی‌دانند و بلد نیستند، نمی‌توانند اظهار نظر کنند و کاری هم اتفاق نمی‌افتد. گاهی نیز کار‌هایی می‌کنند که عواقب خطرناکی دارد مثل پروژه‌هایی که رها شد.

این مدیر سابق نفتی در ادامه گفت: در بحث مازوت قرار بود پالایشگاه‌ها را ارتقا بدهند که ندادند؛ اکنون می‌بینیم که پیامد‌های آن چیست. یکی می‌گوید مجبوریم که استفاده کنیم یکی دیگر می‌گوید مردم پنجره هایشان را باز کرده اند!


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: همیشه همین افراد روی کار هستند، هیچ کاری هم نمی‌کنند و از همه جا هم حمایت می‌شوند. یکی از افرادی که از استیضاح آقای کرباسیان در دوره وزارتش در وزارت اقتصاد حمایت کرد، خود من بودم. شاید این دسته از افراد در حوزه‌های تخصصی خودشان کارآمد و مفید باشند.

خادمی به مسئولیت‌های وزیر فعلی نفت هم اشاره کرد و گفت: کسی که تخصصش چیز دیگری است، یک بار وزیر جهاد سازندگی، یکبار وزیر نیرو و در نهایت یکباره وزیر نفت می‌شود، از نظر کارشناسی در حوزه نفت کار نکرده است و نمی‌تواند مفید عمل کند. این افراد از بچگی تا کنون وزیر بوده اند و کار مهمی انجام نداده اند.

او گفت: این مسائل اگر بحث منافع شخصی بود، همه اهمیت می‌دادند، اما چون منافع است کسی چیزی نمی‌گوید؛ کار را باید به کاردان سپرد و اگر خود وزیر تخصص این کار را ندارد، باید مدیرعاملش تخصص داشته باشد.

خادمی در انتها اظهار کرد: اگر او هم تخصص نداشت باید حداقل مدیران زیر دستش متخصص این کار باشند، اما متاسفانه این‌ها آمدند افرادی را که اصلا هیچ تجربه‌ای ندارند، به یکباره در بالاترین سمت‌ها قرار دادند. چنین فردی تا سال‌ها اصلا نمی‌تواند متوجه شود که تفاوت فلات قاره، ملی حفاری، اروندان، مناطق نفت خیز جنوب، نفت مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، مارون و گچساران چیست! در نهایت انتظاری از آقای کرباسیان نداریم، چون شاید فرد خوبی باشد، اما به هر حال تخصص این کار را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
هه چقدر عوام فریبانه نوشتین. چرا از اموزش پروش نمینویسید، نمینویسید که اخرین استخدامی اموزش پروش معلم ابتدایی تاریخ جغرافیا فلسفه منطق علوم اجتماعی از طلبه ها جذب کرد. اما از رشته حقوق حتی یه نفر هم جذب نکرد.

چطور یک طلبه میتواند اینها را تدریس کند اما منه فوق لیسانس حقوق نمیتوانم تاریج جغرافیا عربی علوم اجتماعی فلسفه منطق تدریس کنم؟ چرا در استخدام اموزش پرورش با امار بالای استخدام که داشت حتی یک نفر هم از رشته حقوق جذب نمیشه؟؟؟؟ شایسته سالاری، تخصص، تو هیچ جای این مملکت ارزشی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
بعد میریم بیرون کشور دنبال دشمن میگردیم.....دشمن توی خونمونه
آخرین اخبار