استقلال مالی زنان یکی از تغییرات بزرگی است که دنیای مدرن امروز شاهد آن است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استقلال مالی زنان یکی از تغییرات بزرگی است که دنیای مدرن امروز شاهد آن است . تغییری که از بطن خانواده آغاز شد و توانست کل سیستم جامعه، فرهنگ و نظام اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بالارفتن سن ازدواج، تمایل به ادامه تحصیل و به دنبال آن یافتن فرصت های شغلی مناسب و کسب درآمد از جمله عوامل زمینه‌ساز اشتغال زنان محسوب می شود.

آنچه در برخورد با چالش اشتغال زنان در دنیای امروز اهمیت دارد آن است که فراتر از زاویه فردی و خطی به استقلال و اشتغال زنان بنگریم و در پی یافتن بافتی باشیم که کنش های رفتاری در بستر آن رخ میدهد تا بتوانیم به شکل تعاملی، تبادلی و ارتباطی به آن بپردازیم و نقاط مثبت و منفی آن را از دیدگاه بهتری ارزیابی کنیم. دیدگاه علیت خطی و تک متغیری در بررسی نقش اشتغال زنان در بالا رفتن آمار طلاق، دیدگاهی ناقص و ناکارآمد خواهد بود. اغلب در صحبت از عوامل طلاق به مواردی از قبیل خیانت، عوامل اقتصادی، عدم رضایت جنسی اشاره می شود و در نهایت از اشتغال زنان و عدم رسیدگی و حضور آنان در منزل به عنوان عامل اصلی در این زمینه یاد می کنند. پیشنهاد می شود در این موارد قبل از هرگونه کار عجولانه ای به مشاوره قبل از طلاق مراجعه کنید.

در شرایط حاضر با اشتغال زنان و با بی اعتبار شدن تدریجی نقش های سنتی زن و مرد، تعیین دقیق مسئولیت های زن و شوهر مشکل خواهد بود. از دیرباز و بر اساس رسوم متداول نقش مرد در خانواده تحصیل درآمد و نقش زن انجام کارهای خانه و نگهداری از فرزندان بوده است. اما وقتی زن و مرد هر دو بیرون از منزل کار می‌کنند زنان اغلب مسئولیت دوگانه ای پیدا می کنند. اشتغال زنان و مسائل مربوط به دخل و خرج در شرایطی موجبات اختلاف زن و شوهر را فراهم می سازد. زوج‌هایی که هدف خود از رابطه را گم کرده‌اند یا تعریف درستی از نقش جنسیتی خودشان به عنوان زن یا مرد ندارند در ارزیابی سهم یکدیگر با دشواری و سردرگمی روبرو می شوند.

راهکارهایی به منظور کاهش فشار روانی زوجین شاغل

برای تخفیف فشارهای روانی زوج‌هایی که هر دو بیرون از منزل کار می‌کنند، راهکارهایی در نظر گرفته شده است که  عبارتند از:

۱)  بر جنبه‌های مثبت تاکید کنید. به امتیازاتی که شاغل بودن برایتان داشته است فکر کنید. احساس موفقیت شخصی، استقلال مالی، افزایش رفاه مادی، فراهم شدن فرصتهای تحصیلی و فرهنگی بیشتر و تساوی بیشتر بین زن و شوهر.

 ۲) اولویت‌ها را مشخص کنید. حفظ موازنه بده بستان میان زوجین شاغل بسیار مهم است. نظر به اینکه کار کردن توام زن و مرد در بیرون از خانه با برخی از نیازهای زندگی خانوادگی در تضاد است، باید برای از بین بردن این تضادها اصولی را رعایت کنید.

۳) با خودتان کنار بیایید. رسیدن به کمال مطلوب در زندگی شغلی و خانوادگی غیر ممکن است و به طور حتم  ازخودگذشتگی هایی لازم دارد. ممکن است مجبور باشید که با فرزندانتان وقت کمتری صرف کنید. ممکن است نتوانید در محل کار خود به وضعیت ایده آلی دست یابید. شاید مجبور شوید که از خیر ارتقاء شغلی بگذارید. توجه داشته باشید که رسیدن به حداکثر موفقیت در همه زمینه ها امکان پذیر نیست. باید موازنه میان فعالیت‌های مختلف برقرار کنید.

۴) نقش‌های خود را در خانواده و در محل کار از هم جدا کنید. مثلاً ممکن است احساس گناه کنید که چرا با فرزندتان وقت بیشتری را صرف نمی‌کنید، اما وقتی کنار فرزندتان قرار می گیرید از آن ناراحت هستید که چرا کار  اداره را که به منزل آورده اید نمی توانید انجام دهید. باید خود را چنان  آموزش دهید که در اداره به فکر بچه‌ها و در منزل به فکر اداره نباشید.

۵) در تقسیم وظایف منزل واقع بین باشید. مسئولیت ها را واضحا مشخص نمایید. گاهی بار سنگین مسئولیت های داخل منزل را می توان با تقسیم برخی از آنها میان شوهر و بچه ها سبک نمود و از میزان مسئولیت زنان شاغل کاست. پذیرفتن دیدگاه انعطاف پذیرتر و مشارکت جمعی در انجام امور منزل می‌تواند کمک‌کننده باشد. به جای تاکید بر«من»، «نقش من»، «درآمد من» به «ما»  فکر کنید. دقیقا ضمیر «ما» را در رابطه زوجی خود تعریف کنید و حدود آن را با توافق یکدیگر مشخص نمایید.

۷)  طرز تلقی خودتان از مفهوم مشارکت در امور را با همسرتان در میان بگذارید. با همسرتان حتما گفتگو داشته باشید. برای کمک به یکدیگر چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ توجه داشته باشید که مسائل خانه به قدر  مسائل شغلی مهم و قابل توجه هستند.

 ۸ ) موازنه ای میان کار و تفریح برقرار کنید. توجه داشته باشید که اگر شما و همسرتان برای افزایش رفاه خانواده در خارج از منزل کار می کنید باید قدری از درآمد خود را صرف تفریح و لذت بیشتر برای خود بکنید.

استقلال مالی زنان؛ یک انتخاب یا یک ضرورت؟

مخارج ضروری در ابتدا مشخص گردد و پس از تخصیص درآمد، درباره باقیمانده آن و همچنین پس انداز تصمیم گرفته شود. اگر همه نیرویتان را  تنها صرف کار در بیرون و در داخل منزل کنید نیرویی برای لذت بردن از زندگی در شما باقی نخواهد ماند و خود را در معرض  انواع آسیب‌های خانوادگی و اختلالات روانی قرار می دهید.

۹) اجتناب از فاصله گرفتن تدریجی از یکدیگر:

 با گذشت زمان در خانواده‌هایی که زن و شوهر هر دو بیرون از منزل کار می‌کنند ممکن است در شرایطی  هر دو یا یکی از آنها تغییر کند.  در این وضعیت بعید نیست زوجی که باهم رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای داشته اند، در اثر استقلال بیشتر، هر دو یا یکی از آنها و یا به خاطر ایجاد علایق، سلیقه ها و ارزش های متفاوت، از هم فاصله بگیرند. این قبیل اختلافات از علاقه زن و شوهر نسبت به یکدیگر  می‌کاهد. در چنین شرایطی بهتر است هر یک از زوجین به صورت جداگانه در ابتدا کیفیت خوب و بد یا خصوصیات مطلوب و نامطلوب خود را مورد بازبینی قرار دهند.

۱۰) حتما در مشاوره پیش از ازدواج نحوه اختصاص درآمد تنظیم مخارج، ساعات کاری، ارزش های شغلی یکدیگر را به صورت کاملا واضح و شفاف در نظر بگیرید. اگر در جزئیات و کلیات امور مالی از جمله اشتغال یا عدم اشتغال همسر خود اختلاف نظرهایی دارید قبل از ازدواج  رسیدن به توافق الزامی خواهد بود. زیرا با ازدواج و تولد فرزند چالش های مالی حل نشده ابعاد پیچیده تر و در مواردی غیر قابل حل خواهد داشت.

 

دکتر ترانه موذنی مشاور و متخصص روانشناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی هستند، و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف از جمله مشاوره خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره کودک و نوجوان و… دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند که مشکلات خود را برطرف نمایید.

تلفن تماس:

09011898408 (پاسخگویی سریع تر)

021-22373152

منبع:  https://drtaranehmoazeni.com

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
asadi
۱۲:۴۶ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر
من قبل از ازدواج هنوز شاغل نبودم و درسم تموم نشده بود ولی به همسرم گفتم که قراره برم سرکار و ایشون قبول کرد اما الان که شرایط کارم جور شده میگه هر چقدر پول بخوای بهت میدم و بجاش بمون خونه و سر کار نرو و تو الانشم هیچ مشکل مالی نداری.... هرچی براش توضیح میدم که فقط بعد مالیش نیست و من ادم خونه موندن و فعال نبودن نیستم و با کارکردن حالم خوب میشه و از پیشرفت خودم لذت میبرم متوجه منظور من نمیشه و حرف خودشو میزنه... میخواستم بدونم جلسات مشاوره ای در این باره هست که بتونه مشکل من رو حل کنه و همسرم بعد اون جلسات بتونه بهتر منو درک کنه؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر. من دوران مجردیم پرستار بودمو وقتی همسرم اومد خواستگاری بهم گفت ک مشکلی نداره من کار کنمو شغلمو ادامه بدم اما چندماه بعد ازدواج گفت دیگه نمیخواد بری و من بعد از دست دادن کارم افسرده شدم و حق اشتغال هم نداشتم. میخواستم بدونم مشاوره الان میتونه کمک کننده باشه ک رضایتشو جلب کنم؟
آخرین اخبار