مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از آغاز فاز سوم مایه‌کوبی بیماری تب برفکی در دام‌های سنگین در استان آذربایجان غربی خبر داد.

سید امید خلیل زاده مدیر کل دامپزشکی آذربایجانغربی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه‌ای، واکسیناسیون منظم و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان می‌باشد.

او افزود: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، جدا سازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع وپاک سازی و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد در همین راستا مرحله سوم مایه کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی از ۲۵ دی ماه سال ۹۹ در سطح دامداری‌های استان آغاز و اجرا خواهد شد.

خلیل زاده گفت: پیش بینی میشود در صورت همکاری دامداران نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام سنگین در کلیه واحد‌های اپیدمیولوژیک در مدت ۳۵ روز با همکاری بالغ بر ۹۶ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با تجهیز ۱۱۰ اکیپ تحت نظارت اکیپ‌های بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی گردند.

او از دامداران در خواست نمود برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با ادارات و اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی داشته باشند تا بتوانیم امنیت ناشی از مایه‌کوبی فاز‌های قبلی را حفظ کنیم؛ و افزود جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای طرح اکیدا خودداری گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد:تعرفه‌های مایه کوبی بر اساسا تعرفه‌های نظام دامپزشکی استان بوده و تحت نظارت اداره دارو ودرمان اداره کل دامپزشکی و شبکه‌های شهرستان‌ها می‌باشد.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پر خسارت‌ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، خواهد داشت.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.