مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی گفت: در حال حاضر ۵۳ شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌ زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز آیین حمایت از راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

کامبیز مهدی زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: امروز روز تولد کسب و کار‌های استارتاپی در جامعه زمین شناسی است. معاونت علمی و فناوری به عنوان شخصی که می‌تواند از فعالیت‌های استارتاپی و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند و متولی این کار در کشور هست، در کنار سازمان زمین شناسی قرار گرفته است.

او با بیان اینکه از طرح‌های فناورانه و نوآورانه حمایت می‌کنیم، گفت: در ابتدا قرار بود این مرکز نوآوری و فناوری در مشهد راه اندازی شود و بنا به صلاح دید و تصمیمات مدیریتی و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این مرکز از مشهد به تهران منتقل شد؛ لذا اولین مرکز نوآوری و فناوری تخصصی در علوم زمین در تهران استارت خورد.

مهدی زاده بیان کرد: انشاءلله بتوانیم از ایده‌هایی که جوانان در حوزه زمین شناسی دارند استفاده کنیم. زیرا در حوزه زمین شناسی برخلاف معدن کار کمتری انجام شده است. اما با توجه به امتیاز مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این زمینه موفق می‌شویم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی با اشاره به تسهیل ورود استارتاپ‌ها به حوزه زمین‌شناسی بیان کرد: در حال حاضر ۵۳ شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های گوناگون زمین شناسی و معدن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به فعالیت هستند و با راه اندازی این مرکز تخصصی، تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور این حوزه با همت جوانان رونق می‌یابد.

او بیان کرد: ما باید از منابع نفتی حداکثر استفاده را کنیم زیرا معدن و زمین شناسی بهترین جایگزین برای نفت هستند. معدن و زمین شناسی ما یک سرمایه خفته است. ما ۶۸ نوع ماده معدنی داریم، اما تنها ۳۷ نوع ماده اکتشاف شده اند. فرآورده‌های معدنی ما تنها ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند. در این موارد باید بازنگری شود تا از این سرمایه خفته حداکثر بهره بری را داشته باشیم.

برقراری ارتباط با کل دنیا از طریق کرسی یونسکو 

در ادامه نشست علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: جای چنین مرکز نوآوری و فناوری خالی بوده است. امیدواریم با حمایت‌های مرکز علمی فناوری ریاست جمهوری بتوانیم افتتاحیه این مرکز نوآوری و فناوری را در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور داشته باشیم.

شهیدی بیان کرد: ما در دو بحث بسیار مهم در کشور فعالیت می‌کنیم، یکی بحث تولید ثروت هست که از طریق اکتشاف ذخایر معدنی اتفاق می‌افتد و دیگری صیانت از ثروت تولید شده است که در بحث شناخت مخاطرات زمین شناسی انجام می‌شود. با توجه به آمار‌ها هرکدام به یک اندازه نقش دارند.

او افزود: سازمان زمین شناسی با توجه به مسئولیتی که دارد در هر دو شاخه فعالیت‌های خودش را انجام می‌دهد. مطمئنا با کم و کاستی‌هایی هم مواجه هستیم و با توجه به رشد روز افزون علم، خیلی خوب است از ایده‌هایی که در این مرکز در اختیار ما قرار می‌گیرد، بهره‌مند شویم.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در سازمان زمین شناسی در کنار بدنه اصلی ما حدود ۹۵۰ نفر نیرو داریم که ۸۰ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از کارمندان دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری هستند؛ بنابراین مجموعه‌ای تخصصی از زمین شناسان و علوم وابسته به زمین در این سازمان فعالیت می‌کنند. ما در کنار بدنه اصلی مرکز زمین شناسی کاربردی البرز را داریم که در واقع مرکز پژوهشی هست. طرح‌های ملی ما مانند فرونشست، ریزگرد و ... در آن جا انجام می‌شود.

او ادامه داد: در کنار آن پژوهشکده علوم زمین را داریم که کار‌های پژوهشی دیگری در آن جا انجام می‌شود. ما ارتباطات بین المللی خوبی داریم که آن را حفظ کردیم. تا دوسال دیگر ریاست تهیه نقشه‌های زمین شناسی خاورمیانه را از کمیسیون ملی یونسکو می‌گیریم.

شهیدی گفت: خبر خوب دیگر اینکه سازمان زمین شناسی توانست هفدهمین کرسی یونسکو را در ایران بگیرد که موضوع بسیار مهمی است. چون از طریق کرسی یونسکو می‌توانیم با کل دنیا ارتباط برقرار کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار