رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) به بیان توضیحاتی درباره جزئیات ۷ راهبرد اجرا شده در این طرح پرداخت.

پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره طرح شهید سلیمانی گفت: در گام چهارم ارائه خدمت برای قطع زنجیره انتقال کرونا وزارت بهداشت عملیاتی جدیدی را با همکاری بسیج و مخصوصا بسیج جامعه پزشکی شروع کرد. تقریبا ۷ راهبرد را برای این کار در نظر گرفتیم.

وی افزود: راهبرد اول تشدید نظارت بر شیوه نامه‌های بهداشتی بود، راهبرد دوم انجام تست گسترده و هدفمند از افراد مبتلا شده و یا در ارتباط با افراد مبتلا، راهبرد سوم بیمار یابی فعال، راهگیری و جدا سازی هوشمند این بیماران، راهبرد چهارم آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ویروس کرونا که با حمایت مردم همراه بود، راهبرد پنجم حمایت و حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر مثل سالمندان و افراد دارای بیماری حاد و مزمن، راهبرد ششم اعمال محدودیت‌های هوشمند و هدفمند که وزارت کشور و استانداری و فرمانداری بسیار خوب در این زمینه فعالیت کردند و راهبرد هفتم این بود که فرآیند‌های رهگیری بیماران و درمان سرپایی تقویت شد تا بیماران بستری کاهش پیدا کند.

کولیوند عنوان کرد: برای اجرای طرح شهید سلیمانی تیم‌های مراقبتی، نظارتی و حمایتی مشغول به کار شدند. تیم نظارتی توسط افراد بسیجی انجام شد که به صورت هوشمند و هدفمند افراد نیازمند به کمک غذایی و اقتصادی و.. را شناسایی می‌کنند. این اقدام در کشور و دنیا بسیار بی نظیر است. حتی گروه‌های بسیجی غذایی مورد علاقه و مفید را به این گروه‌های می‌رسانند. تیم بعدی تیم‌های مراقبتی هستند که شامل تیم‌های وزارت بهداشت هستند که گروه‌های عمده‌ای از بیماران را شناسایی و مداوا و ایزوله می‌کنند. این تیم‌های بیماران را تا بهبودی کامل تحت نظر دارند. تعداد آزمایش‌ها و تست‌های سریع نیز فوق العاده بالا رفته است.

رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) افزود: فرماندهی اصلی این اقدام را وزیر بهداشت بر عهده دارد. در بحث‌های نظارتی هم گروه‌های مختلف نظارت‌های مختلف را انجام می‌دهند. گروه‌های مراقبتی به بیماران کرونایی تمام اقدامات را ارائه می‌دهند. تیم‌های نظارتی با کمک‌های گروه‌های هلال احمر و بسیج بر دستگاه‌ها و معابر و مناطق مثل اتوبوس رانی، فرودگاه ها، نانوایی ها، مغازه‌ها و هر مکانی که محل تجمع باشد نظارت لازم را دارند و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند و در صورت لزوم با توجه به اینکه ضابط قضایی هم هستند می‌توانند اقدام به پلمب مکان مورد نظر کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: این اقدامات باعث شده تعداد تلفات به صورت خیلی جدی کاهش پیدا کند و در این روز‌ها تلفات دو رقمی را داشته ایم و امیدواریم این آمار بیشتر از این کاهش پیدا کند. وقتی خودمان را با کشور‌های پیشرفته مقایسه می‌کنیم متوجه تفاوت جایگاه محسوس خود را آن‌ها می‌شویم. در ابتدای شروع طرح شهید سلیمانی تصور ما این بود که میزان فوتی‌ها در یک ماه اول ۱۰ درصد و میزان بستری‌ها ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی در یک ماه ابتدایی اجرای این طرح ۸۰ درصد میزان بستری ها و ۷۵ درصد فوتی‌ها کاهش پیدا کرد.

او ادامه داد: اورژانس در دو ماه گذشته خیلی شلوغ بود، ولی الان این مراکز آرام شده و وضعیت به گونه‌ای شده است که می‌توانیم به کادر خود کمی مرخصی بدهیم.

کولیوند در پایان گفت: در روزهایی که آمار فوتی هایی کرونا بالا بود روزانه از ۵۰ آمبولانس برای انتقال بیماران استفاده می‌شد و هم اکنون از ۱۰ آمبولانس استفاده می‌شود. در وضعیت فعلی خیلی از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند وضعیت بیماریشان شدید نیست. بالغ بر ۸۵ درصد بر رعایت میزان شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم افزوده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار