مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس،گفت: ۱۳ هکتار زمین در مکانی مناسب برای ساخت روستای مشایخ شهرستان ممسنی تامین شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عطاالله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، با اشاره به اینکه جابه جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی باید تا پایان امسال  اجرایی شود، بیان کرد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات کم بهره و ساخت واحدهای روستایی جدید تا یک ماه آینده به بانک معرفی می شوند و این تسهیلات به آنان پرداخت می شود.

او، تصریح کرد: برای همه جمعیت این روستا تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است و بنیاد مسکن تلاش می‌کند که همه متقاضیان تسهیلات برای ساخت واحد های مسکونی در روستای جدید مشایخ بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

زمانی، ادامه داد: پس از ۱۷سال بلاتکلیفی در جابه جایی روستای مشایخ بخش دشمن زیاری ممسنی کلنگ زنی سایت جدید جابه جایی روستای مشایخ با حضور مسئولان شهر ممسنی و محلی هفته دولت امسال برگزار شد.

داوود ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی نیز بر لزوم جابه جایی روستای مشایخ بخش دشمن زیاری ممسنی که در معرض رانش زمین قرار دارد تاکید کرد و افزود: روستای مشایخ  با تقدیم تعداد ١٩ شهید و ٩٠ جانباز در هشت سال دفاع مقدس، یکی از روستاهای برجسته شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی شهر ممسنی بوده که این بلاتکلیفی خدمت رسانی به مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

او، بیان اینکه بر اساس نظریه کارشناسی زمین شناسی، سکونتگاه های روستای مشایخ، رانشی است و هرلحظه احتمال رانش و زیر خاک رفتن منازل وجود دارد با تشکر از استاندار فارس و معاونان او در مساعدت به انتخاب سایت جدید جابجایی روستای مشایخ اضافه کرد: در پروسه طی شده نماینده شهرستان های ممسنی و رستم در محلس شورای اسلامی ، ادارات کل بنیاد مسکن و منابع طبیعی و راهداری و حمل و نقل جاده ای همکاری های خوبی داشته اند و انتظار می رود با تکمیل زیر ساخت ها شاهدساخت روستایی زیبا با تمامی امکانات لازم باشیم .

ایوبی، با تشکر ویژه از مردم و تشکل های مردمی و اعضای شوراهای اسلامی و دهیار و باغداران و خیران روستای مشایخ، گفت : انتظار می رود  با مشارکت مردم و مسئولان اندک نگرانی تعدادی از خانواده ها در سایت جدید برطرف شود  و با کاری جهادی شاهد پرداخت تسهیلات و ساخت منازل و تاسیسات عمومی باشیم .

روستای قدیمی مشایخ در فاصله ۸۵ کیلومتری نورآباد مرکز شهرستان ممسنی دراستان فارس قراردارد و دارای قدمت ۳۰۰ ساله بوده که  بیش از ۱۷۰ خانوار و ۶۵۰ نفر جمعیت دارد.

کار و درآمد اصلی مردم روستای مشایخ کشاورزی، باغداری و دامپروری است و از طریق باغ های انگور، کشت گندم، جو و دامداری تامین معیشت می کنند. 

رانش و فرونشست زمین در سال های اخیر موجب شده است تا کار و معیشت مردم نیز تحت تاثیر قرار گیرد و بسیاری از جوانان و خانواده ها به  شهرستان ممسنی و مرکزاستان مهاجرت کنند.

رانش زمین موجب شده است تا ارائه خدمات از سوی دستگاه های مسئول دراین روستا هم متاثر از این پدیده باشد. 

نداشتن آب آشامیدنی سالم، کمرنگ بودن خدمات توسعه روستایی، نبود راه و جاده مناسب از این روستا چند خانه خشتی و گلی بر جای گذاشته و طی سال های گذشته چرخ توسعه روستایی در این روستا از حرکت بازمانده است.

شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در ۱۶۳ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شما و همه عزیزانی که در این زمینه واقعاً فعالیت داشتند و کارهای انجام دادند، ولی در زمینه زمین هیچ خیر و کمکی نبوده و با این شرایط خیلی توان خرید زمین را ندارند در صورتیکه دولت در طرح هادی طبق وظیفه خود به روستاییان زمین رایگان واگذار می‌کند تنها لطف مسولین و برای حل شدن مشکلات جابجایی زمین رایگان و تهسیلات کم بهره و بلاعوض برای این مردم چاره کار هست، در غیر این صورت در یک شب با توجه به جای خیلی بد و خانه های فرسوده این روستا و آمدند یک سیل یا زلزله فاجعه بزرگی به بار خواهد آورد، انشالله که مسولین محترم نسبت به واگذاری زمین رایگان سریعتر تصمیم گیری نمایند، با تشکر پارسا از مشایخ