مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه مشکل اصلی طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان را کمبود اعتبار دانست و گفت : تلاش می‌کنیم تا پایان سال و یا اوایل سال آینده تصفیه‌خانه این طرح به صورت اضطراری وارد مدار شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان با بیان اینکه این طرح بسیار پیچیده و پرهزینه است، گفت : مهمترین مانع تسریع در اجرای این پروژه مشکلات اعتباری است.

او اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کامل طرح آبرسانی بلندمدت از سد گاوشان برای شهر کرمانشاه را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت : این در حالی است که امسال کل اعتبار تخصیصی به این طرح ۴۲ میلیارد تومان بوده که تمام آن هزینه شده است.

او اعتباری که فقط امسال برای خرید تجهیزات مورد نیاز این طرح لازم است را بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه به پیمانکار فشار وارد می‌کنیم که کار‌ها را پیش ببرد، اما در حقیقت پولی برای پرداخت نداریم و با دست خالی کار‌ها را پیش می‌بریم.

درویشی با بیان اینکه استاندار کرمانشاه با جدیت پیگیر تامین اعتبار این طرح است، افزود: حتی برای دریافت تسهیلات نیز با مشکل مواجه شدیم.

درویشی از بخش‌های مختلف این طرح یاد کرد و ادامه داد: بخشی از این طرح تصفه‌خانه آب است که کار‌های سازه‌ای آن تا بیش از ۹۰ درصد انجام شده و آنچه که باقی مانده خرید و نصب تجهیزات است که به تدریج در حال انجام می‌باشد.

او با بیان اینکه برخی از تجهیزات مورد نیاز این تصفیه‌خانه خارجی است و شرکت‌های خارجی برای فروش آن پول می‌خواهند، گفت: بسیار تلاش کردیم بخشی از قطعات را به نمونه داخلی تبدیل کنیم.

 این مسئول افزود: در حال حاضر پیمانکار شب و روز در حال نصب قطعات است و کار به هیچ عنوان متوقف نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه بخش دیگری از این طرح را شامل یک خط اصلی انتقال دانست که به صورت کامل به طول ۷۳ کیلومتر از سد گاوشان به تصفیه‌خانه و از تصفیه‌خانه به جنوب شهر کشیده شده و آماده بهره‌برداری است.

درویشی با بیان اینکه احداث مخازن بخش دیگری از طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه است، ادامه داد: ۸۰ هزار متر مکعب مخزن برای این طرح در نظر گرفته شده که بیش از این تعهد یعنی ۹۰ هزار مترمکعب مخزن در دست اجرا داریم.

 این مسئول گفت: ۱۴.۵ کیلومتر خطوط بین مخازن نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده به صورت اضطراری تصفیه‌خانه این طرح وارد مدار شود، افزود: امیدواریم بتوانیم با این کار آبی که از سد گاوشان به کرمانشاه می‌رسد را به ۲.۵ مترمکعب در ثانیه برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه میزان آبرسانی که از سد گاوشان برای شهر کرمانشاه و در بلندمدت در نظر گرفته شده را ۶۰ میلیون مترمکعب در سال برای افق ۱۴۱۵ دانست و ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم قرار نیست آبی که از این سد به کرمانشاه می‌آید صرفا به افزایش تامین آب کمک کند، بلکه هدف اصلی آن پایداری منابع آب شهر کرمانشاه است، زیرا ممکن است تا آن زمان بخشی از منابع آبی کنونی شهر تضعیف شود.

بیش از نیاز شهر کرمانشاه آب تحویل می‌دهیم

درویشی اشاره‌ای هم به وضعیت تامین آب شهر کرمانشاه داشت و با بیان اینکه نیاز آبی شهر کرمانشاه ۲.۵ متر مکعب در ثانیه است، ادامه داد: هم اکنون ۳.۷ مترمکعب در ثانیه آب تحویل می‌دهیم که این آب از منابع مختلفی از جمله ۱۴۰ حلقه چاه در سطح شهر کرمانشاه تامین می‌شود.

او این منابع آبی را شامل چاه‌های میان دربند، ده پهن، بلوار طاقبستان و همچنین چشمه کانی روزان و ... دانست و افزود: به علاوه در حال حاضر در قالب طرح اضطراری سد گاوشان نیز ۱.۲ مترمکعب در ثانیه آب به شهر کرمانشاه می‌آید.

او افزود: برای آنکه مشکل تامین آب شهر کرمانشاه حل شود، در کنار افزایش تولید آب باید فکری به حال اصلاح شبکه فرسوده و هدر رفت آب هم شود که این موضوع نیازمند اعتبار فراوانی است که در شرایط کنونی محدودیت‌های اعتباری مانع از این کار می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.