رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت‌های سیل به کشاورزان این استان پرداخت شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،اسفندیار حسنی مقدم،رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان اظهار کرد: در جریان سیل ۹۸، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان وارد شد.

او افزود: در این رابطه ۳۱ هزار پرونده تشکیل، ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان متضرر از این حادثه پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: ۱۱۱ میلیارد تومان نیز برای زیر ساخت‌های بخش کشاورزی مانند ایستگاه پمپاژ، جاده بین مزارع و کانال‌های آب بر تخصیص داده و ۱۶۰ میلیارد تومان جریمه دیرکرد سود وام کشاورزان نیز استمهال شد.

حسنی مقدم اضافه کرد: ۳۷ ایستگاه پمپاژ برای استان درحال ساخت است که با تکمیل آن‌ها حدود ١١ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی می‌شود.

او با اشاره به اینکه کشاورزان سربازان وزارت اقتدار و امنیت غذایی کشور هستند، ادامه داد: قبل از انقلاب تولید محصولات کشاورزی در لرستان ۴۵۰ هزار تن بوده، اما این میزان اکنون به سه میلیون تن یعنی شش برابر افزایش پیدا کرده است.

او افزود: ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تولید و تنها ۱۵ درصد وارد می‌شود که در تمام دنیا واردات بخشی از نیاز‌ها طبیعی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: قبل از انقلاب میزان آبیاری تحت فشار در استان رقم قابل طرحی نبود، اما اکنون ۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده که ۳۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه قبل از انقلاب لرستان حتی یک هکتار گلخانه نداشته است عنوان کرد: در حال حاضر ۶۴ هکتار گلخانه در استان وجود دارد و محصولات تولید شده آن مانند گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای صادر می‌شود.

او به کشت گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در لرستان سه هزار و ۳۰۰ هکتار است که بنا داریم طی ۱۰ سال این عدد را به ۱۸ هزار هکتار برسانیم که در صورت تحقق آن ۴۵ هزار شغل ایجاد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در گذشته رقمی نبود، عنوان کرد: این شاخص اکنون ١/٧ دهم اسب بخار در هر هکتار است و در حال حاضر ۲۱ هزار تراکتور در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار دارد.

او  با اشاره به تامین ۵۰۰ دستگاه تراکتور برای کشاورزان استان در سالجاری تصریح کرد: همه این فعالیت‌ها به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شده و گرامیداشت دهه مبارک فجر یک تکلیف شرعی، قانونی و اداری است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.