بسیاری از کارشناسان معتقدند حوادث اخیر در آمریکا و حمله به ساختمان کنگره این کشور، بایدن را که وعده هدایت جهان را داده است در عرصه بین المللی با مشکل مواجه خواهد ساخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جو بایدن وعده داده است آمریکا بار دیگر آماده هدایت جهان خواهد بود، اما اقدام نهایی سلف وی [دونالد ترامپ]که طرفدارانش را ترغیب کرد تا در برابر ساختمان کنگره تظاهرات کنند و سپس آن‌ها به ساختمان هجوم بردند، وی را در عرصه بین المللی مورد آزار قرار خواهد داد.

از نظر بسیاری از نمایندگان و کارشناسان، رئیس جمهور منتخب که به خاطر علاقه اش برای سیاست خارجی شهرت دارد، حالا باید روی شرایط داخلی در آمریکا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا میلیون‌ها نفر را در آن متقاعد کرده در انتخابات تقلب شده است، متمرکز شود.

الیزا اسلاتکین (Elissa Slotkin) تحلیلگر سابق سازمان سیا که اکنون در مجلس نمایندگان کرسی دارد، می‌گوید: «حالا اولویت دیگر مقابله با تروریسم نیست. بعد از یازده سپتامبر دیگر تمام شد. مهمترین تهدید امنیت ملی امروز ما، اختلافات داخلی است.»

این نماینده دمکرات افزود: «اگر ما آمریکا را متحد نکنیم، نیازی به ورود تهدید‌های خارجی نیست.»

بایدن وعده داده است در سال نخست ریاست جمهوری خود «اجلاس دموکراسی» برگزار کند تا نشان دهد چندجانبه گرایی به آمریکا بازگشته و انزواطلبی دوره ترامپ خاتمه یافته است.

پس از یورش هزاران تظاهرکننده طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره –نماد و معبد دموکراسی آمریکا- به منظور متوقف کردن نشست تایید رسمی پیروزی جو بایدن در انتخابات، برگزاری این نشست سران در واشنگتن ممکن است بازتاب ویژه‌ای داشته باشد. این خشونت‌ها که پنج کشته بر جای گذاشت، کشور‌های دموکراتیک را شوکه کرد و رژیم‌های خودکامه نیز فریاد دورویی آمریکا را سر دادند.

سارا مارگون (Sarah Margon) از مرکز تحقیقات «Open Society Foundations» گفت: «دولت در اینجا و همچنین در خارج از کشور که آمریکا نقش رهبری در ارتقای احترام به قانون و دموکراسی ایفا می‌کند، بی اعتبار شده است.»

وی با بیان اینکه سران خارجی اقدامات دولت جو بایدن را در مورد عاملان این خشونت‌ها به دقت زیر نظر خواهند داشت، افزود: «بنابراین آنچه اتفاق افتاده است، سیاست داخلی و دیپلماسی را به هم نزدیک‌تر می‌کند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا «اتهامات» افرادی را که آمریکا را به یک «جمهوری موزی» تشبیه کرده اند، رد و خاطرنشان کرد مهاجمان متفرق شدند و کار نمایندگان کنگره از سر گرفته شد.

کشور‌هایی که غالبا به خاطر رفتارهایشان در زمینه حقوق بشر مورد انتقاد آمریکا قرار می‌گیرند، فورا به این حوادث واکنش نشان دادند.

امرسان منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه روز پنجشنبه خواستار پایان تحریم‌ها علیه کشورش شد که سال گذشته از سوی دونالد ترامپ تمدید شده بود و گفت: «حوادث دیروز نشان داد که آمریکا برای تنبیه ملت دیگری تحت پوشش واداشتن به احترام به دموکراسی، هیچ حق اخلاقی ندارد.»

در ونزوئلا، که واشنگتن مشروعیت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، دولت اختلافات سیاسی را در آمریکا محکوم و ابراز امیدواری کرد: «آمریکایی‌ها بتوانند مسیری جدید به سوی ثبات و عدالت بیابند.»

گروه بین المللی بحران، اندیشکده‌ای متخصص در زمینه پیشگیری از مناقشات که به ندرت به سیاست آمریکا می‌پردازد، هشدار داد خطر خشونت‌ها در آمریکا همچنان بالاست.

بنا بر اعلام گروه بین المللی بحران، «آمریکا اکنون کشوری است که میلیون‌ها نفر در آن متقاعد شده اند که رئیس جمهور جدید به طور قانونی انتخاب نشده است. بسیاری از آن‌ها مسلح هستند و به نظر می‌رسد که برای توسل به اقدامات افراط گرایانه مصمم هستند. اکنون برای آمریکا که چندین دهه به کشور‌های دیگر گفته که برای حل مشکلاتشان چه باید کنند، زمان مهمی است تا به درون خود بیندیشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار